Onderwerp:

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89296

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
kleine randbemerking: acer is recent verpot (hoorde ik van Ingrid).
Is het dan wel aangewezen om nu al te bedraden? Kwestie van de stress niet te veel op te drijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89297

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ja. Dan wacht he beter tot volgend najaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89299

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Dat is ook mijn aanpak altijd geweest, maar hoorde recent op de Asymmetry podcast met Dennis Vojtilla dat hij Japanse Esdoorn juist vrij los bedraadt om te herpositioneren en daarmee ingroeien te voorkomen. Voor Linn wel goed om te weten; als de draad ingroeit zul je dat op een acer vermoedelijk altijd wat blijven zien. Hij vormt de (dikkere) takken dus niet, maar herpositioneert alleen wat. Dit kan overigens ook met guy-wire om ingroeien te voorkomen. Daar staan ook wel verschillende filmpjes van op youtube.
Ik ga dit jaar ook proberen op deze manier mijn acers te bedraden en kijken wat het doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89300

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Dat was nav de post van Tom over het bedraden en strak laten aansluiten, voor de duidelijkheid :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89302

  • Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 8
Werken aan een boom die los staat in zijn pot doet een boom geen goed.
Een foutieve beweging of kracht, ontzet de boom en beschadigen er wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89303

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Eelco schreef : Dat is ook mijn aanpak altijd geweest, maar hoorde recent op de Asymmetry podcast met Dennis Vojtilla dat hij Japanse Esdoorn juist vrij los bedraadt om te herpositioneren en daarmee ingroeien te voorkomen. Voor Linn wel goed om te weten; als de draad ingroeit zul je dat op een acer vermoedelijk altijd wat blijven zien. Hij vormt de (dikkere) takken dus niet, maar herpositioneert alleen wat. Dit kan overigens ook met guy-wire om ingroeien te voorkomen. Daar staan ook wel verschillende filmpjes van op youtube.
Ik ga dit jaar ook proberen op deze manier mijn acers te bedraden en kijken wat het doet.


Dat gaat dan waarschijnlijk over takken die al beweging hebben. Niet zoals bij deze boom die enkel rechte takken heeft. Je kan ook beide doen om ze wat naar beneden te trekken of naar links of rechts.
Ingroei kan geen kwaad bij dit soort bomen, je zal het lang zien, dat wel, maar eens de veroudering op de takken komt zie je daar niets meer van.
Het is nu eenmaal nodig als je takken wilt met beweging in. Door de ingroei fixeert de tak de gegeven beweging. Laat je niet iets ingroeien heeft het weinig zin om te bedraden ofwel zal je het jaarlijks moeten herhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89304

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Trick_Styler schreef : Werken aan een boom die los staat in zijn pot doet een boom geen goed.
Een foutieve beweging of kracht, ontzet de boom en beschadigen er wortels.


Als hij vastgebonden is zoals het hoort en hij is nog maar net verpot kan het in principe wel, de boom maakt niet direct nieuwe wortels.
Maar ik zou het niet aanraden aan iemand met weinig ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89305

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Linn01 schreef : en de foto's die vreemd genoeg in 1ste bericht niet meekwamen

De dikste groeier die je nu hebt zou ik wegnemen, die is kaarsrecht en heel, on-interessant, en die zal ook na jaren zeker on-interssant blijven.
Als ,je foto 4 neemt, boven de 2e vertakking snoeien bedoel ik, waar er een tak aan beide kanten is, en een schuine uitloper aan de linkerkant als nieuwe trekker kan fungeren. En als je dan laat doorgroeien in volle grond en bijtijds een marcot zet dan heb je binnen X-aantal jaren misschien wel iets waar een bonsai van te maken valt.
Ik hoop echt dat je maar heel weinig hebt betaald voor deze boom.
Als je met dit soort materiaal wil werken denk ik dat je beter naar een boomkweker gaat en daar wat jonge planten koopt, je moet dit soort materiaal toch nog jaren verder opkweken, er is zeker haagmateriaal voorhanden in allerlei maten waar je maar heel weinig voor betaalt en waar je ook deze weg mee moet afleggen.
Probeer ook een niet geënte, of één die zeer goed geënt is te kopen, want deze gaat altijd een lelijke wonde hebben.
Je zal sowieso moeten marcotteren mettertijd.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89306

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb je trouwens foto's gezien van hoe deze in blad stond voordat je hem kocht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89307

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Dank aan allen voor de constructieve feedback. Misschien is een kleine toelichting bij mijn keus wel gepast:

- ik heb deze boom pas voor de 1ste keer gezien toen ik in recordtijd doorheen het centrum moest lopen en snel snel een keuze moest maken, Ik neem de volgende keer wat meer tijd maar had gelet op corona weinig tijd en heb tevens voorlopig verbod gekregen thuis om nog extra bomen in huis, of eerder in de tuin te halen.

- hij was idd niet duur, was bedrag met 2 digits. Als ik boom dan verknal is er geen man overboord.

- mijn doel was altijd al een chokkan deshojo met vrouwelijk en dus slank karakter te maken, waarvan ik denk (maar ik kan me vergissen) dat deze boom er zich binnen een decade of twee toe leent. (zie afbeelding hieronder)

- moest dus redelijk recht (en misschien voor velen eerder oninteressant) zijn.

- mijn keuze is misschien bepaald door mijn gebrek aan inzicht betreffende de standaard karakteristieken van wat een boom volgens velen onder jullie moet hebben (mijn oog is nog niet voldoende geoefend daarin). Maar ik ben jong en heb nog veel tijd om te leren en te oefenen. Ik dacht dat dit goed en betaalbaar oefenmateriaal is.

- ging er ook om een boom te vinden waar nog heelwat werk aan is, en waar nog wat energie en tijd in moet geinvesteerd worden. Aan een afgewerkte boom valt niet veel meer te leren. Maar de boom moet natuurlijk wel op lange termijn iets of wat potentieel hebben.

- een intuitieve aantrekking tot een welbepaalde boom is niet altijd even verklaarbaar (sommigen verkiezen ook een volslanke dame uit equatoriaal Africa boven een slanke Europese blondine, de Fransen zeggen daarover trouwens 'les gouts et les couleurs ne se discutent pas')

- met marcoteren en snoeien ga ik nog even wachten tot ik de boom wat heb leren kennen, net zoals bij een eerste kennismaking met een dame: eerst wat verkennende gesprekken voeren en kijken of we wel goed bij elkaar passen en samen een toekomst hebben :)

einddoel binnen tigtal jaren zou zoiets moeten zijn :



Het kan zijn dat het einddoel op de afbeelding wat hoog gegrepen is (boom van Heron Bonsai), maar een voorzichtige en vage benadering zou ook al fijn zijn.

Ik weet ondertussen dat geduld in de wereld van bonsai een schone deugd is (of voor de Nederlanders hier een mooie deugd) en dat ik dat nog in overvloed zal moeten hebben. Ik ga dus geduld koesteren wat betreft deze boom en ondertussen wat rommelen met mijn malsais en kleine boompjes om daar iets beter van te maken.

Bedraden / snoeien van deze boom ga ik houden voor winter 2021. Marcoteren voor nog later. Die entwond daar heb ik me - voorlopig althans- al mee verzoend.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts