Onderwerp:

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89309

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik kan me perfect vinden in wat je vertelt, iedereen legt andere accenten op bepaalde momenten in je evolutie als bonsai liefhebber.
Nochtans zou ik het marcotteren toch als eerste doen omdat je pas de hoogte en plaats van de takken kan bepalen ( maw welke takken snoei je en plaats je op welke manier). Marcotteren is echt niet moeilijk, ideale moment komt er aan binnen een maand of 4-5 dus heb je nog tijd genoeg om je in te lezen, of iemand hulp te vragen. Tegen dat de zomer om is kan de marcot eraf en kan je daarna beginnen met de opbouw van de boom.
Die entplaats gaat altijd lelijk blijven, dus kan je er beter snel vanaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89311

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

LucRoux schreef : Nochtans zou ik het marcotteren toch als eerste doen omdat je pas de hoogte en plaats van de takken kan bepalen ( maw welke takken snoei je en plaats je op welke manier). Marcotteren is echt niet moeilijk,


Inderdaad.
ik zou de marcot zetten en met een potje zonder bodem het substraat in je pot verhogen zodat het substraat tot bovenaan de verwijderde bast rijkt. De makkelijkste manier van marcotteren, vind ik zelf. (Voorbeeld: bonsaitechniek.nl/zelkova-bonsai-van-dod...k-naar-klomp-bonsai/ )

Mijn visie: bonsaitechniek.nl/bonsai-marcotteren-stap-voor-stap/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89312

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben zelf ook een beginner, maar marcotteren boven die entplaats zou ik zeker doen.
Momenteel stoort dit je niet, maar ik denk dat dit nog wel gaat komen. Beeld je maar eens zo'n entknobbel in op de voorbeeldfoto die je gepost hebt...

Je wilde een boom waarmee je kan leren en waar nog tijd en energie in gestoken moet worden.
Voila, dan is dat marcotteren al een leuk en leerzaam proces lijkt me.
Maar die keuze is natuurlijk aan jou om te maken.

Ik heb hierover ook een vraag aan de ervaren mensen:
Bij zo'n geënte acer wordt telkens de raad gegeven om erboven te marcotteren, en terecht.
Maar valt er eigenlijk ook iets te maken van de onderstam, zodat je ineens 2 bomen hebt?

Komt het trouwens regelmatig voor dat een kweekcenter voor bonsai zoiets verkoopt? Dit vind ik eigenlijk raar aangezien dat bij bonsai niet wenselijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89313

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Ok bedankt dan ga ik binnen een paar maanden inderdaad pogen te marcoteren via door lederrug voorgestelde techniek.

- Wanneer zou ik dat het best doen?

- plaats en grootte marcot? Suggestie zie foto



- kan ik (zoals Panda ook vraagt) achteraf nog iets aanvangen met de onderstam?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89314

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou veel lager gaan. Bovenste snede op de overgang van de ent.



De onderstam KAN weer uitlopen. Echter, vaak kost het de wortels te veel kracht om de hele boom in leven te houden, terwijl er niets terug komt (Bij marcotteren onderbreek je de stroom van de bladeren richting de wortels => Die krijgen geen nieuwe energie geleverd). Daarnaast worden bij kwekers soms eventuele ogen (plekken waar knoppen kunnen zitten) uitgebrand zodat de onderstam nauwelijks nog kan uitlopen

Maar .. ik doe altijd een poging de onderstam in leven te houden. (Zie ook eerder gedeelde stukje over zelkova).

Ook bonsai dealers leveren planten met een ent. Kwestie van geld. Als je 100E betaalt voor een dergelijke deshojo heb je vaak wel een gestekte :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89315

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Ook bonsai dealers leveren planten met een ent. Kwestie van geld. Als je 100E betaalt voor een dergelijke deshojo heb je vaak wel een gestekte :)

mja was zelfs geen 100 euro hoor :)

zou onderstam een acer buergerianum zijn? wellicht wel hé?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89316

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik zou het marcotteren ook niet uitstellen.
Meestal loopt die onderstam dan ook wel terug uit hoor, en dan heb je twee bomen voor de prijs van één.
Het verwonderd me wel dat Danny zich bezig houdt met de verkoop van zo'n geënte boom als bonsai startmateriaal.
Maar dat zal inderdaad een puur economische keuze zijn.
Dit soort materiaal kan je naar mijn mening beter bij een geschikte boomkweker kopen waar je een grote keus hebt uit allerlei jong materiaal, wel en niet geënt.
Ik denk voor de aanschaf van elementair materiaal zoals dit bvb aan "Esveld" in Boskoop.
Wil je al iets meer van stam en wortelvoet dan is zo'n zaak als "Ginkgo" weer wel een uitstekende plaats om naartoe te gaan, maar dan ga je ook al snel meer moeten neerleggen dan 2 digits.

Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89317

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Diluca schreef : Ik denk voor de aanschaf van elementair materiaal zoals dit bvb aan "Esveld" in Boskoop.

Esveld is wel de wat duurdere tuinder in Boskoop, maar enorm groot assortiment, en schritterende tuinen om door heen te lopen in het voorjaar.

Als je een trip naar boskoop neemt, zou ik ook langs de volgende gaan:
www.hgeers.nl/heesters/acer/ (alleen op zaterdag voor particuleren, leuk assortiment)
www.handelskwekerijmarceldejong.nl/
jandenhertog.nl/ (Wel een beetje een puinhoop op zijn terrein, maar wie weet vind je wat, evt afdingen op de prijzen)

Zo zijn er nog wel meer tuinders in boskoop waar je langs kan gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89318

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Dank voor de tips maar aangezien ik aan de Franse grens woon is Boskoop misschien net iets te ver. Als ik in die buurt ben zal ik zeker eens gaan kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89319

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 255
  • Ontvangen bedankjes 43
gewoon een vraag; maar waarom zou je nu bij een pas aangekochte plant, een marcot zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren