Onderwerp:

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89320

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Fredb schreef : gewoon een vraag; maar waarom zou je nu bij een pas aangekochte plant, een marcot zetten?

Om de lelijke ent weg te werken.
Misschien best eens de vorige berichten lezen in deze post, het staat er meermaals in.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89325

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je hebt hier wel een boom met een aantal mogelijkheden en uitdagingen..

Grootste uitdaging: De stam direct boven de ent is snel gegroeid. Hierdoor zitten er weinig plekken waar takken kunnen komen (Die komen alleen op de zogenaamde knopen, de plekken waar bladeren aan de stam gezeten hebben). Hierdoor kan je alleen door enten takken in de nu lege plekken krijgen.

Kleinere uitdaging: Je hebt veel rechte stukken. Bij deze dikte is het lastig om ze te buigen zoder veel draadsporen. (Idealerwijs bedraad je dit soort bomen als de takken nog flexibel zijn, bv in het eerste groeiseizoen, als de takken dikker worden zijn ze al op hun plek EN Je kan het draad heel losjes aanbrengen ).

Een optie zou zijn om een tweede marcot te gebruiken om de boom te splitsen. En wel direct boven het eerste paar takken. De rechtertak maar je daarna je nieuwe stam, en de linker de eerste zijtak. Alles erboven wordt een tweede boom.

Maar.. Dat is allemaal leuk en aardig voor mensen die veel bomen hebben en veel marcotteren / snoeien / bedraden. Als dit een van jouw eerste bomen is, dan zou ik alleen de wortelvoetcorrect doen met een marcot, en met spandraden de takken naar beneden spannen. Met terugsnoeien en nieuwe groei bedraden kan je extra tapsheid en beweging in de takken kweken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89328

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43

Diluca schreef :

Fredb schreef : gewoon een vraag; maar waarom zou je nu bij een pas aangekochte plant, een marcot zetten?

Om de lelijke ent weg te werken.
Misschien best eens de vorige berichten lezen in deze post, het staat er meermaals in.
Groeten Luc.


Dat heb ik gerust wel gelezen :kiss:

Ik bedoel alleen als je zo een jong boompje koopt, die nog compleet gevormd moet worden, lijkt het mij handiger om er 1 te kopen, zonder die ent. Of je moet hem gekocht hebben om enten te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89331

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Fredb schreef : Ik bedoel alleen als je zo een jong boompje koopt, die nog compleet gevormd moet worden, lijkt het mij handiger om er 1 te kopen, zonder die ent. Of je moet hem gekocht hebben om enten te leren.

Linn01 schreef : Maar het was anderzijds:
- geen dure boom
- ondanks de tekortkomingen de boom die me het meest aansprak.


Dus mijn conclusie is: Op zoek naar een boom. Deze beviel, maar heeft nadelen, waaronder een lelijke ent.

Ik heb zelf ook een lelijk ge-ente deshojo gekocht, omdat ik toen een grote boom voor weinig geld kon krijgen. En ik niet bang was om de stappen te zetten die nodig waren om de fouten te corrigeren.

Lijkt me dat iedereen die keuze voor zichzelf moet mogen maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89332

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Fredb schreef :

Diluca schreef :

Fredb schreef : gewoon een vraag; maar waarom zou je nu bij een pas aangekochte plant, een marcot zetten?

Om de lelijke ent weg te werken.
Misschien best eens de vorige berichten lezen in deze post, het staat er meermaals in.
Groeten Luc.


Dat heb ik gerust wel gelezen :kiss:

Ik bedoel alleen als je zo een jong boompje koopt, die nog compleet gevormd moet worden, lijkt het mij handiger om er 1 te kopen, zonder die ent. Of je moet hem gekocht hebben om enten te leren.

Ben ik helemaal met je eens, ik zou er ook één gekocht hebben zonder die ent, als het zo'n jong materiaal is althans.
Als je al een mooie bovenboom hebt met een lelijke ent, dan spaar je jaren uit door te marcotteren.
Maar inderdaad, iedereen is vrij om te kiezen wat hij wil, en als de boom je aanspreekt zoals hij nu is, en je hebt een toekomstbeeld. Wat zou je dan moeten tegenhouden om hem te kopen.
Smaken verschillen nu éénmaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89335

  • Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 8
U kunt ook de ent negeren en het een paar jaar aankijken. Mogelijk vergroeit hij netjes met de stam na wat extra sturing. Als het aantoonbare verschil verdwijnt is het vast minder storend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89336

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

Trick_Styler schreef : U kunt ook de ent negeren en het een paar jaar aankijken. Mogelijk vergroeit hij netjes met de stam na wat extra sturing. Als het aantoonbare verschil verdwijnt is het vast minder storend.


Ik heb er al gezien die mooi vergroeid waren, je blijft het gewoon altijd zien als je het weet. Er blijft altijd wat kleurverschil en de naad blijf je ook zien. De vraag blijft dan inderdaad of het je stoort.

Ook is de vraag hoelang je er wilt op wachten, het zal niet in een paar jaar mooi vergroeid zijn, als dat al gebeurd.

De korte pijn en marcotteren blijft in mijn ogen de beste optie, want dan moet je ook nog een wortelvoet kweken, wat ook niet op een jaar gedaan is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89337

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom Haest schreef :

Trick_Styler schreef : U kunt ook de ent negeren en het een paar jaar aankijken. Mogelijk vergroeit hij netjes met de stam na wat extra sturing. Als het aantoonbare verschil verdwijnt is het vast minder storend.


Ik heb er al gezien die mooi vergroeid waren, je blijft het gewoon altijd zien als je het weet. Er blijft altijd wat kleurverschil en de naad blijf je ook zien. De vraag blijft dan inderdaad of het je stoort.

Ook is de vraag hoelang je er wilt op wachten, het zal niet in een paar jaar mooi vergroeid zijn, als dat al gebeurd.

De korte pijn en marcotteren blijft in mijn ogen de beste optie, want dan moet je ook nog een wortelvoet kweken, wat ook niet op een jaar gedaan is.


Precies.

zwakke heelmeesters maken stinkende wonden enzo. Beter door de zure appel heen bijten en goed beginnen, dan heb je de helft al gewonnen. Of andere mishandelde spreekwoorden van gelijke strekking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89338

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Trick_Styler schreef : U kunt ook de ent negeren en het een paar jaar aankijken. Mogelijk vergroeit hij netjes met de stam na wat extra sturing. Als het aantoonbare verschil verdwijnt is het vast minder storend.


Ik heb eigenlijk nooit gezien dat een lelijke ent mooier wordt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

aanwinst acer palmatum deshojo - graag jullie inzichten 3 jaren 3 maanden geleden #89340

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
@ Diluca en Leatherback ; Mee eens!

vandaar ook mijn (niet negatief bedoelde) vraag. Ik was nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte van de topicstarter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren