Onderwerp:

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18539

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Hoi,

Ik heb een Ulmus Parvifolia gekocht, na flink inlezen. Echter heb ik nog wel een vraag. Is het bij verpotten altijd nodig om over te gaan naar een groter pot? Of wordt onder verpotten verstaan dan de wortels worden ingkort, grond wordt vervangen, maar dan wel terug in hetzelfde pot gezet?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor het antwoorden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18542

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Verpotten houdt normaalgesproken idd in het snoeien vd wortels en verversen van de grond.
Je kunt afhankelijk van je boom en wat je doel verder is de boom terug zetten in dezelfde pot waarin hij stond, kiezen voor een grotere pot of kiezen voor een kleinere pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18545

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Bedankt voor het beantwoorden. Misschien een rare vraag, maar wanneer een kleine en wanneer een grote pot? Kan je e bijv. door het in een kleinere pot te zetten er shohin van maken? Of vergt het meer moeite dan dat? Is het soms ook noodzakelijkerwijs nodig om het in een grotere schaal te vverpotten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18546

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
de grote van je schaal bepaald de groei van je boom.

als je een boom in volle grond zet dan heeft je boom geen beperking en zal die snel en hevig dikken, in een pot niet, want dan heeft de boom de beperking van de pot.

als je boom in een klein potje staat en je wilt hem vormen en laten groeien kun je hem beter in een grote pot zetten.

voor een shohin is de wortelvoet ook heel belangrijk, deze mag nooit te groot worden want het moet in een klein potje passen.

ik heb al een techniek gezien waarbij ze de boom in een klein kistje zetten zonder bodem en deze met kist enal ingraven in de grond.

de wortels in het kistje blijven compact en groeien naar onder naar de volle grond waar ze ruimte hebbe om de stam te laten dikken, en bij het uitgraven moeten ze allen de wortels onder het kistje doorsteken en komt alles zo los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18552

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, zoals knoep zegt.
Nog als toevoeging:
soms heb je eerst een grotere boom, dus ook wat grotere pot.
Je kunt tijdens een styling besluiten er een shohin van te maken.
Bij een volgende verpotting kan er dan dus voor een kleinere pot gekozen worden.
Dus eigenlijk andersom als wat jij stelt.

Kies je voor een grotere pot, dan is wat knoep schrijft meestal de reden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18566

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Bedankt voor de verhelderende antwoorden! :) :) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18618

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

knoep schreef : de grote van je schaal bepaald de groei van je boom.

Hey knoep,
Ik ben het niet helemaal eens met jouw verhaal. Natuurlijk maakt het voor de groei van je bomen heel veel uit of je hem in in een bonsaipot, cementkuip, vijvermand of volle grond plaatst, Maar diverse studies wijzen uit dat de grootte hierin niet de belangrijkste factor is, als wel het type pot waar hij in staat. Het blijkt namelijk dat zodra de wortels de potrand raken ze een hormoon aanmaken dat ervoor zorgt dat de boom minder snel gaat groeien. Daarom groeit een boom in een pot langzamer dan in de volle grond. Door je boom in een grotere pot te zetten koop je in feite maar maximaal een week of 2 extra groeitijd.
zie: www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/11921...-minder-snel-groeien

Als je wilt dat je boom sneller groeit moet je er dus voor zorgen dat er minder wortels de potrand raken en meer wortels in de volle grond groeien. Hierbij is het type pot waar je hem in zet dus zo belangrijk. Een boom groeit sneller in een cementkuip dan in een stenen pot omdat de het zwarte plastic ervoor zorgt dat de puntjes va een aantal wortels uitdroogt en afsterft. De boom reageert hierop door nieuwe zijwortels aan te maken vanuit de kern. Echter, in een kuip sterven niet alle wortels af. Een aantal overleeft het wel en blijven spieralen rond de potrand en blijven dus het stopsein afgeven. Nog effectiever is een vijvermand of een zogenoemde "Air-pot". Deze potten vangen de wortels en voorkomen dat ze gaan spiralen en zorgen er op die manier voor dat ze afsterven. Je kan in een kleinere vijvermand dus meer groei krijgen dan in een supergrote cementkuip.

Conclusie: Wil je groei bereiken, plaats de boom dan in de volle grond of in een vijvermand/Air-pot. Wil je geen groei meer, plaat de boom dan in een bonsaischaal. De grote van de pot speelt dan uitsluitend een esthetische rol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18621

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
wat jij hier nu schrijft is gewoon de langere versie van het mijne. ik ben toch ook begonnen om de boom in volle grond te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18623

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hey Knoep,
Sorry als ik jouw verhaal verkeerd begrepen heb, maar ik meen te lezen dat als je de boom van een kleine bonsaischaal in een grotere bonsaischaal plaatst hij ook sneller zal groeien. Dit is namelijk niet zo, vandaar dat ik het verhaal nuanceer en daarbij de nadruk leg op het type pot ipv de grootte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over verpotten? 11 jaren 2 weken geleden #18627

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ja ik heb dat gewoon eens gelezen dat ze in kwekerijen in japen dat deden, dus gewoon een houten of piepschuim bakje(zonder bodem) met de boom in, zo in de grond steken. de wortels groeien dan langs onder de volle grond in.

dit zou de boom het gedacht geven dat hij geen beperking heeft. daarna moeten ze alleen rond het bakje uitsteken, wat het uitgraven veel makkelijker maakt.

als je een piepschuim bak hebt heeft de boom geen beperking, want toen ik mijn beuken kocht staken alle wortels 10cm onder de bak uit, deze waren daar gewoon door gegroeid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts