Onderwerp:

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28732

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Zijn dit natuurlijke kleikorrels? Of gebakken korrels?

Ik zat gisteren in Bonsai Inspirations 2 van Harry Harrington te bladeren. Het viel me op dat hij in ieder geval al in 2009 gebakken kleikorrels gebruikt als substraat voor zijn bomen.

Bij beveelt aan deze te gebruiken specifiek voor naaldbomen boven gebruik van de veel zwakkere akadama kleikorrels. Zijn reden: In het britse klimaat wordt akadama binnen 1-2 jaar een brei van natte klei, wat ingaat tegen het principe: Verpot naaldbomen zo min mogelijk, en als je dan verpot, vervang max 1/2 van de grond in een verpotting: Het substraat moet utermate stabiel zijn om infrequent verpotten mogelijk te maken (Wat de opbouw van bomenschimmeld en bacterien ten goede komt).

Zou interessant zijn als deze kleikorrels die je gevonden hebt inderdaad een natuurlijke oorsprong hebben, en wel stabiel zijn.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28739

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Is FB dan niet natuurlijk Jelle?
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28741

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Dea,

Ik denk het niet, maar weet neit precies hoe het gemaakt wordt.. De klei is weliswaar een natuurproduct, welke gezuiverd is. Daarna zal er een proces zoals dit www.google.co.in/patents/US4919818 nodig zijn om kleine korreltjes te maken welke poreus zijn, denk ik
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28743

• Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 40

leatherback schreef : Zijn dit natuurlijke kleikorrels? Of gebakken korrels?

Ik zat gisteren in Bonsai Inspirations 2 van Harry Harrington te bladeren. Het viel me op dat hij in ieder geval al in 2009 gebakken kleikorrels gebruikt als substraat voor zijn bomen.

Bij beveelt aan deze te gebruiken specifiek voor naaldbomen boven gebruik van de veel zwakkere akadama kleikorrels. Zijn reden: In het britse klimaat wordt akadama binnen 1-2 jaar een brei van natte klei, wat ingaat tegen het principe: Verpot naaldbomen zo min mogelijk, en als je dan verpot, vervang max 1/2 van de grond in een verpotting: Het substraat moet utermate stabiel zijn om infrequent verpotten mogelijk te maken (Wat de opbouw van bomenschimmeld en bacterien ten goede komt).

Zou interessant zijn als deze kleikorrels die je gevonden hebt inderdaad een natuurlijke oorsprong hebben, en wel stabiel zijn.

Kijk dit zijn adviezen waar je echt wat aan hebt, vanuit jarenlange ervaringen gegeven van iemand die ook echt weet waar hij het over heeft en waar het over gaat. Zo zie je op het internet ook steeds meer foto's van bomen van verschillende eigenaren die in dit soort substraten staan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28744

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Voor mensen die zijn erg mooie boek 'Bonsai Inspirations 2' niet hebben, hier een kleine quote (En voor de mensen die het wel hebben: p133)

An inorganic, clay-based soil is essential for Junipers as they are prone to very poor health in old, compacted, organic soils. Because Junipers cannot be bare-rooted or have more than one third of the soil mass changed in one year, it is essential that a soil with good particle structure is used. Avoid Akadama and similar low-fired clays that breaks down after one to two years

Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28749

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Avoid Akadama and similar low-fired clays that breaks down after one to two years

En daar staat mijn jeneverbes dus in - vandaar ook dat ik op zoek ben naar een alternatief.

Hoe zit het eigenlijk met hydrokorrels? Te groot natuurlijk, maar je zou ze natuurlijk stuk kunnen slaan.
't Schijnt een goede manier te zijn om pre-bonsai in op te kweken (wat ik overigens zelf vooralsnog niet van plan ben te gaan doen):

Create Your Own Hydroponic Growing System

(verkeerd voorbeeld, zie ik net, want hij gebruikt daarvoor geen hydrokorrels)
Laast bewerkt: Post by Auk.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28752

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hm.. Ik denk dat je die site niet correct interpreteerd. Daar gaat het over een water-gebaseerd groei-systeem. Het substraat is perlite met heel fijn grind.

Ik zou niet voor hydrokorrels gaan, maar nog eerder voor bv cactus mix. Zie bv de links hier genoemd: www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...rrels?start=10#27965
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28759

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 189
maar als hij zegt: "Avoid Akadama and similar low-fired clays that breaks down after one to two years"
je hebt toch ook akadama van betere kwaliteit? (die met de 2 rode lijnen op de zak als ik me niet vergis) deze zou harder zijn en minder snel afbreken..

de akadama die ik gebruik zit nu 9 maanden in de potten en heeft nog steeds dezelfde structuur als dag 1
het is wel een iets duurdere soort.

maar ja, al mijn bonsai zijn nog jong en moeten toch om de paar jaar verpot worden.. ik denk dat heel die affaire van langer wachten om te verpotten enkel van toepassing is op oudere "volwassen" bonsai die slechts om de 5 jaar verpot dienen te worden..

ook bij heel snel groeiende soorten die om de paar jaar of zelf om het jaar moeten verpot worden zou dit dus al niet van toepassing zijn om hierop te letten en maakt het dus niet echt uit waar je je boom in zet..

er zijn inmiddels zo verschrikkelijk veel alternatieven en samenstellingen die van persoon tot persoon verschillen.. maar als iemand een "plaatselijk" en nieuw alternatief vind en kan testen kan dit zeker geen kwaad..dus hou ons zeker op de hoogte wat je bevindingen zijn

ik denk dat je daarom in de meeste boeken ook zal zien bij samenstelling "klei" ipv akadama, aangezien ze wel weten dat het verschilt en dat je kan gebruiken wat je wil, zolang het maar klei-korrels zijn..
Laast bewerkt: Post by AlexW.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28760

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

AlexW schreef : maar als hij zegt: "Avoid Akadama and similar low-fired clays that breaks down after one to two years"
je hebt toch ook akadama van betere kwaliteit? (die met de 2 rode lijnen op de zak als ik me niet vergis) deze zou harder zijn en minder snel afbreken..

de akadama die ik gebruik zit nu 9 maanden in de potten en heeft nog steeds dezelfde structuur als dag 1
het is wel een iets duurdere soort.

Ik heb een stuk uit een boek gepubliceert van iemand die toch redelijk weet wat hij met Bonsai doet. Als zo iemand na vele jaren ervaring besluit dat Akadama in het gevarieerde winterklimaat van west-europa te snel afbreekt voor gebruik met jeneverbessen, dan heb ik daar wel vertrouwen in.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28761

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik ben het deze keer niet oneens met Alex. Mijn jeneverbes staat in (gedeeltelijk) Akadama, is dit jaar voor 't eerst opgepot, en heeft 't goed gedaan. De Akadama zal uit elkaar vallen, maar dat zal niet in een jaar gebeuren. Ik kan 'm aankomende lente verpotten, maar ik denk dat een jaartje langer ook niet zo'n heel groot probleem zal zijn. Daarna ga ik wel op zoek naar iets anders, want tegen die tijd zal-ie langer in z'n pot blijven staan en minder vaak verpot worden.
Discussie gesloten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts