Onderwerp:

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28765

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 189
@ Auk, inderdaad.. zo denk ik er ook over.. en als je trouwens je boom niet in pure akadama staan hebt zal het probleem misschien zelfs nog iets minder zijn en pas na 3 jaar of zo zich voordoen..
maar tegen de tijd dat mijn bomen genoeg maturiteit zullen hebben zal ik zelf wel genoeg weten wat ze nodig hebben..

trouwens, de ene zegt A, de andere B
ik ken ook enkele mensen die al "eeuwen" met bonsai bezig zijn die me persoonlijk gezegd hebben dat ze niet zo geloven in al die alternatieven en zelf liefst nog akadama van hoge kwaliteit gebruiken..
maar da's dus allemaal persoonlijke keuzes hee, en daar komt het op neer en kan je niet over discussieren
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28777

• Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 40
Met een aantal liefhebbers zijn we hier al heel wat jaartjes bezig met allerlei verschillende substraten en grondmengsels met als doel, overigens tegen beter weten in, het ideale mengsel te ontdekken. Helaas moeten we jullie teleur stellen want dat hebben we niet gevonden en zullen we ook nooit vinden omdat een ideaal mengsel gewoonweg niet bestaat. Wij kregen met al onze experimenten nogmaals de bevestiging dat een boompje het in vrijwel elk mengsel, ja zelfs in pure polderklei of potgrond, goed kan doen mits je over voldoende elementaire kennis en ervaring beschikt. Zaken zoals standplaats maar vooral de watergift en bemesting zijn vele vele malen belangrijker dan welk mengsel dan ook. Het goed kunnen lezen van je boompjes leer je echt niet in een paar jaar. Met moderne substraten kun je het jezelf wel een stuk makkelijker maken en zeker als anderen tijdelijk voor je boompjes moeten zorgen.
Laast bewerkt: Post by Oscar.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 4 maanden geleden #28788

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 382
Met enige verbazing lees ik dit topic en ik snap Auk wel; ik zie eigenlijk niet zo veel problemen hierin.

Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van de alternatieven voor Akadama en daar mag over gediscussieerd worden. Eerdere discussies liepen uit de hand en zodoende is er een voorgeschiedenis. Daar ben ik me meer dan van bewust, en daarom lees ik topics als deze van vandaag aandachtig.

Als jullie kunnen ophouden met eindeloze persoonlijke aanvallen, en het op inhoud over grond kunnen hebben, doe dat dan in dit topic. Ben je erg skeptisch over de alternatieven en blijf je liever trouw aan akadama, lees dan alleen mee en besluit niet te reageren. Anderzijds, ik wil ook niet dat we volstrekt overgevoelig raken over gronddiscussies en ook mensen respecteren die een andere mening hebben. Doe je mee aan de discussie, dan verwacht ik een inhoudelijke boodschap.

Dit topic blijft open en is wat opgeschoond. Terug on topic.
Laast bewerkt: Post by Oscar.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29238

• boom
  • boom's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
ik geen ervaring maar wil even iets toevoegen

hoe minder mensen dit nieuw substraat gebruiken hoe goedkoper deze zal blijven
hoe meer belangstelling hoe duurder deze zal worden :unsure:

groeten
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29240

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

boom schreef : hoe minder mensen dit nieuw substraat gebruiken hoe goedkoper deze zal blijven
hoe meer belangstelling hoe duurder deze zal worden :unsure:

Mwa.. De volumes die voor huisdieren verkocht worden zullen eerder de prijs bepalen dan een paar bonsai liefhebbers die het kopen. Ook is het vaak bij productie & import zo: Volume = lagere stuksprijs..
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29242

• boom
  • boom's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
zo kan je het ook bekijken ieder zijn mening daarover

gr
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29245

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 189
ik vraag me wel iets af bij zulke substraten:

ik heb 2 raskatten dus weet ik wel wat zo'n korrels moeten doen in een kattenbak.. maar na jaren hetzelfde product te gebruiken is de fabrikant plots op een ander productie proces overgeschakeld, waardoor het product met zelfde naam, in zelfde zak, plots een andere kleur, samenstelling, structuur, reactie op vocht had.. terwijl op de verpakking helemaal niets op te maken was ivm deze wijziging..

WAT ALS je je bomen in zo'n substraat zet en dit overkomt je, en het boeltje klit ineens helemaal samen of zo? je kan dit vanaf het oppervlak niet goed zien.. maar wat zouden de gevolgen voor de wortels kunnen zijn?
ten slotte houdt de fabrikant geen rekening men 0,05% bonsai-liefhebbers die hun product gebruikt en dus gaan ze er niet van uit dat er iets moet in overleven..

wat zouden de gevolgen dan kunnen zijn voor een boom?

ps: dit is een oprechte vraag en ga me weer niet laten afschilderen als hater (wat niet zo is) en ga me zeker niet in een discussie laten meeslepen..
Laast bewerkt: Post by AlexW.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29247

• boom
  • boom's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 11
u katten moeten toch ook blijven leven :woohoo:

maar dit is natuurlijk ook een straf punt en sta ik volledig achter

maar wie natuurlijk een top boom kan kopen of bezitten zullen deze zeker niet in een onbekend substraat planten hoop ik

maar bij deze doet ieder nog wat hij of zij wil

gr
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29248

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
De korrels die ik gebruik zijn heel duidelijk gebakken kleikorrels, en lijken op geen enkele manier op de klonterende kleikorrels die je in bepaalde merken kattenbak vulling wel zien (Ja, tot vorig jaar hadden we hier ook een tijger rondlopen). Dus het risico dat er opeens een ander materiaal in de pot komt is verwaarloosbaar: Dat merk je direct.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by leatherback.
Discussie gesloten.

Nieuw substraat? 12 jaren 3 maanden geleden #29253

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 382
Dit bericht is opgeschoond en gaat op slot. Een eerder geband persoon wilde graag voor opschudding zorgen, dat plezier gun ik hem liever niet. Ik hoop jullie ook niet.

For now; back to business.
Discussie gesloten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts