Onderwerp:

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29283

• erwindeen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste forummers,

Hierbij een vraag over het verpotten van een bonsai. Aangezien ik net verhuisd ben, leek het mij leuk om in mijn nieuwe inrichting een grote bloembak (bijvoorbeeld 30x30x60(h)) te plaatsen met daarin een bonsai. Omdat ik nog nooit een bonsai verpot heb, vroeg ik mij af of jullie hier tips voor hebben. Wat voor potgrond kan ik bijvoorbeeld het beste gebruiken in zo'n maat pot? Is het uberhaupt slim om het in zo'n pot te plaatsen (aangezien je bonsai's altijd in een specifieke pot ziet zitten)? Is het ook nodig om een onderschaal te plaatsen voor het opvangen van overtallig water (en dus ook belangrijk dat er een doorvoer in zit)?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite. Ik hoop op jullie hulp en reacties!

Groet,

Erwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29284

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29285

• erwindeen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah, dat is inderdaad zeer nuttig eens door te lezen! Had veel van de site al bekeken, maar zal er nog eens goed doorheen gaan.

De door jou genoemde onderwerpen heb ik inderdaad al bekeken, maar kreeg daar de indruk dat het ook continue ging over een "standaard" bonsaipot. Maakt het voor de grondverdeling nog uit als je een veel hogere pot gebruikt? En ik kom er ook niet echt achter of het nou ook "slecht" voor de boom kan zijn om hem in zo'n bloembak te zetten......

Laast bewerkt: Post by erwindeen.

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29286

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
zolang je bloembak maar drainage gaten heeft om het overtollige water af te voeren.
weet ook niet welke bomen je er in wilt zetten, maar houd er rekening mee, dat je eigenlijk alleen tropische soorten binnen kunt houden. Zorg ook voor een goede luchtcirculatie en hoge vochtigheidsgraad rondom je bomen.

doorgaans zijn buitenbomen makkelijker te verzorgen dan binnen.

succes iig !

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29287

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Op enkele selectie soorten na, moeten bonsai buiten gehouden worden. Af en toe binnen kan soms wel. Allees bv ficus of carmona wil het nog wel binnen doen. Dan moeten de planten overigens wel dicht bij de ramen staan, of een goede lamp hebben.

Het idee van Bonsai is dat je een minituurboom kweekt, met fijne vertakking en kleine blaadjes. Dat bereik je alleen door de plant in een relatief kleine pot te houden, met elke paar jaar onderhoudt aan de kluit. Omdat de kluit klein is, worden eisen gesteld aan het substraat. Om de groei te kunnen controleren worden er eisen gesteld aan de manier van water geven waarbij een pot waar het water makkelijk doorheen loopt een vereisde is.

Ik denk dat wat jij wilt niet onder bonsai valt, maar meer onder een 'gesnoeide kamerplant'. En niets staat je in de weg om een ficus in een grote pot te zetten met een lamp er boven en deze te snoeien.

Helpt dit?

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29288

• erwindeen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Heb er inderdaad niet zo heel erg veel verstand van allemaal. Dacht altijd meerdere bonsai boompjes te hebben gehad, maar dat waren vrij goedkope boompjes. Heb daar ook nooit veel moeite mee gehad om dat te onderhouden en ze bloeiend te houden. Maar de kans is dan inderdaad groot dat het niet om de echt ingewikkelde bonsai gaat en ik vraag me nu af of het uberhaupt wel bonsai genoemd mag worden of dat het meer een verkooptitel is.

De bonsai die ik had gezien gaat inderdaad (volgens mij, zo uit mijn hoofd) om een FICUS MICROCARPA GINSENG. De tuinwinkel waarin deze stond had er geen lampen boven, is dat noodzakelijk of kan ik hem ook bij het raam plaatsen? En is het bij deze soort ook noodzakelijk om drainage te hebben en een schaal eronder? En de potgrond ook de speciale mix genoemd op de website?

PS: Ik merk nu dat mijn eerste post lang niet duidelijk genoeg was, excuus daarvoor.

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29289

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Hoewel de meeste Ficus Microcarpa's die je in de winkel vindt niet tot soms nauwelijks de titel bonsai waardig zijn (Denk aan
niet:

nauwelijks:

Zijn er zeker mooie bonsai van deze soort te vinden zoals

Afhankelijk van wat je wilt bereiken moet je het een doen of het ander laten. Als jij gewoon een mooie ficus in je kamer wilt hebben zoals op plaatje 2 (die vind je bv bij de IKEA vrij voordelig) dan kan je die prachtig in gewone potgrond zetten. Om de plastic binnenpot je mooie 30*30*60 sierpot. Eventueel een daglicht lamp er boven en klaar is klara. Let wel op dat ficussen heel gevoelig kunnen zijn voor Spint door droge lucht in je kamer (Ficus Benjamina heeft daar VEEL minder last van)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: erwindeen

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29290

• erwindeen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Opnieuw bedankt voor de reactie, het wordt me steeds duidelijker. Als ik het goed begrijp is de naam die ik noemde ook weer een verzamelnaam voor veel verschillende soorten?

Als ik zo die foto's bekijk, lijkt het inderdaad te gaan om foto 2. Als ik jou begrijp hoef ik daarbij niet te veel na te denken over potgrondverdeling. Maar ook niet over drainage? (aangezien jij een plastic binnenpot noemt). Of bedoel jij dat de plastic binnenpot al drainage heeft? Zit namelijk te zoeken naar een goede schaal onder zo'n grote sierpot, maar kan dat maar moeilijk vinden eerlijk gezegd.

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29291

• megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 73
drainage moet of hij verzuipt

Wat vragen over bonsai..... 12 jaren 3 maanden geleden #29292

• erwindeen
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Duidelijk

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts