Onderwerp:

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78327

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

BPost schreef :

Tom Haest schreef :

Fonz schreef : Ik merkte ook dat het ineens veel duurder geworden was op bol.com, heb nog een paar zakken staan dus ik kom dit jaar nog wel toe.
Hier vond ik het vorige week nog maar is precies nu ook uitverkocht. tims.nl/_1-tom-poes-foetsieba-20-ltr/
Is nog wel te bestellen.

Ik heb net 10 zakken akadama/bims mix van ibuki-shop.com besteld en aangekregen. Maar eens naar het echte spul overschakelen :)


Ik heb het niet uit eigen ervaring, ik zeg het er maar bij, he.
Maar iemand vertelde me dat hij het spoelde en dat er op het water een olie achtige substantie dreef.
Als ik jou was zou ik toch maar eens een zak goed uitspoelen om te zien of het er bij jou niet inzit.


Mmm. Tom was jij het niet die een tijdje geleden stad en land afreisde om aan het spul te komen. Vanwaar je plotselinge ommekeer, aan je ervaring kan het niet liggen want die heb je zowiezo nog maar nauwelijks met bonsai. Of is het je bedoeling om zo als zo vaak om weer stemming te komen maken. Kom op zeg, dit materiaal heeft zich al lang bewezen, dat gezever hebben we hoop ik toch al wel gehad.


Dat was inderdaad ik, ja. Ik had er ondertussen een reisje van gemaakt met een bezoek aan jelle, het bonsai museum en de wintertentoonstelling bij deshima. Is daar iets raar aan?

Ommekeer, ik gebruik verschillende substraten, net om ervaringen op te doen.
Maar inderdaad, mijn duurdere en mooiste staan in akadama en bims en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven.

Ik heb ook nog nooit gezegd dat je terramol niet mag gebruiken of dat het slecht is, ik zeg altijd, gebruik een korrelsubstraat.

Eigenlijk heb in me niet te verantwoorden tevenover jou.
En ik heb ook geen zin om nodeloze discussies te voeren met mensen die me denken te kennen. Dus reageer ik er niet verder op.

Aan de anderen, bedankt voor de leuke reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78328

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78329

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
beste BPOST
volgens mij heeft u een en ander niet goed gelezen.......
ik kan namelijk nergens terug vinden dat tom zegt dat het niet goed zou zijn.
hij zegt enkel dat hij heeft vernomen dat er bij het uitspoelen van de foetsiebah er een olie achtige substantie op het water dreef...


ik gebruik ook de foetsiebah en ben er tevreden mee.
ik haal het bij de ranzijn vandaan 3 zaken voor 12 euro was de prijs voor de laatste keer dat ik er om ging.
tot nu toe heb ik het niet gespoeld voor gebruik en nog geen problemen ondervonden hierdoor wel altijd even zeven.
ik gebruik naast foetsiebah ook nog zeoliet van het merk zeopet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78330

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

dennisfranx schreef : beste BPOST
volgens mij heeft u een en ander niet goed gelezen.......
ik kan namelijk nergens terug vinden dat tom zegt dat het niet goed zou zijn.
hij zegt enkel dat hij heeft vernomen dat er bij het uitspoelen van de foetsiebah er een olie achtige substantie op het water dreef...


Dat ging over de zakken van ibuki.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78331

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dennisfranx schreef : ik gebruik ook de foetsiebah en ben er tevreden mee.

Geen stemmingmakerij hier over substraten he ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78333

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Tom Haest schreef :

dennisfranx schreef : beste BPOST
volgens mij heeft u een en ander niet goed gelezen.......
ik kan namelijk nergens terug vinden dat tom zegt dat het niet goed zou zijn.
hij zegt enkel dat hij heeft vernomen dat er bij het uitspoelen van de foetsiebah er een olie achtige substantie op het water dreef...


Dat ging over de zakken van ibuki.


Ah maar alsnog komt het op hetzelfde neer dat je niet gezegd heb dat het niet goed is :)

@leatherback nee hoor iedereen moet lekker in zijn potjes stoppen wat hem goed dunkt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78334

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Sorry beste mensen dat ik mij even liet gaan waarmee ik niet wil zeggen dat niet nog steeds grotendeels achter mijn uitspraken sta. Iedere keer dat dit substraat ter sprake komt is er weer iemand die er zijn plasje over moet doen. Wanneer dat vanuit een langdurige eigen ervaring komt heb ik er geen enkele moeite mee, maar wanneer het van ergens vernomen is kan ik er slecht tegen. Van ergens vernomen zijn vaak van die verhaaltjes waarvan de bron niet meer te achterhalen is en die vaak hun eigen leven zijn gaan lijden. Er is inmiddels heel veel pure onzin over dit substraat de wereld in geslingerd waar niemand iets aan heeft. Mijn idee daarover is als je niet vanuit je eigen ervaring iets zinnigs over dit materiaal te melden onthou je er dan van. Kwaak geen mensen na met heel andere belangen want van het mag je geen onafhankelijk en eerlijk advies verwachten. O ja het materiaal heeft een paar kleine tekortkomingen maar daarover zal ik u binnenkort eens verslag van doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78335

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Zojuist 2 zakken (2x20liter) Belmondo Basic bij de Jumper gekocht voor € 14. Er staat zelfs op de zak dat je het ook voor de tuin kan gebruiken, grappig! Er staat ook op dat het uit Denemarken komt. Dus ik ga er vanuit dat het hetzelfde is als FB, zoals Bpost al zei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78336

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Als je luisterd naar mensen met een jarenlange ervaring die iets bewezen hebben, dan telt dat even goed.
En dat is dan ook hetgeen ik doe, terren op hun ervaring.

Er was hier een hele tijd geleden iemand die eens een link deelde met verschillende eigenschappen van substraten. Een spreadsheet in excel. Weet er iemand nog hoe het topic heet?
Dat leek me wel interessant, al heb ik nooit de afgewerkte versie gezien.

Bpost, ik ben benieuwd naar je verslag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tom Poes Foetsie-Ba 5 jaren 3 maanden geleden #78337

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Stephan1991 schreef : Zojuist 2 zakken (2x20liter) Belmondo Basic bij de Jumper gekocht voor € 14. Er staat zelfs op de zak dat je het ook voor de tuin kan gebruiken, grappig! Er staat ook op dat het uit Denemarken komt. Dus ik ga er vanuit dat het hetzelfde is als FB, zoals Bpost al zei.


Het product heet terramol, gebakken klei, het enig verschil is het geurtje bij die merken.
Het word inderdaad ontgonnen in Denemarken.
Het word ook gebruikt als bodem verbeteraar voor bijvoorbeeld golf terreinen aan te leggen. Dus ja, het kan in de tuin gebruikt worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren