Onderwerp:

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78940

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef :

tinusje schreef : Ja het is lente! Al ben ik er voorgaande jaren ook al eens ingetrapt, ik herinner me de polaire vortex / Russische Beer van vorig jaar nog goed. Buizerds inderdaad, de kauwen hebben ook weer hun massale datingsfeestje in de lucht, de Ginko loopt uit, de sierkers (ko-jo nog iets) bloeit met een week denk ik, dwergmispel er meteen na,de magnolia heeft er ook zin in, sneeuwklokjes al klaar, krokussen bijna aan de beurt.

Dus: iet giet aon! En anders wordt het inpakken en naar de schuur sjouwen. Maar tot eind vd maand hooguit beetje nachtvorst.


WOw, dan loop ik wel echt een maand achter op je. Bij mij zijn de sneeuwklokjes nog helemaal dicht en de crocussen nog niet boven de grond!


Twente ergens toch? Scheelt zo'n 200 km met regio Breda en vaak 3-5 graden C. Daar landklimaat, hier Warme Golfstroom :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78941

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, en dan nog een ~20 km duitsland in.
Vannacht was het weer -2, en de vijvers en kanalen waren weer spiegelglad bevroren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78942

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hier was het net 1 graden onder nul. Ik ben wel benieuwd hoe bomen op dit weer reageren. Voelen ze nog aan dat het te vroeg is door het weinige licht en de koude lange nachten of komen ze door de hoge maximumtemperaturen 's middags toch uit winterrust?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78946

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Bij ons is in de ochtend nog krappen maar gisteren middag was het heerlijk weer. Ik wacht toch nog ff. Maart kan nog raar doen zullen we maar zeggen ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78951

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb al mijn planten verplaatst naar een plekje waar voorlopig nog geen zon komt om te voorkomen dat ze teveel opwarmen en gaan uitlopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78956

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29

dennisfranx schreef : Ik heb al mijn planten verplaatst naar een plekje waar voorlopig nog geen zon komt om te voorkomen dat ze teveel opwarmen en gaan uitlopen


Dat deed ik tot een paar dagen terug. Nu wil ik profiteren en groeiseizoen wat te vervroegen. Mijn uitgangspunt: Alles in de tuin moet er maar tegen kunnen. Behalve bij strenge vorst, bescherm ik niets. Het is de natuur. Als alle pre-bonsai sterven van de kou, dan sterf maar. ik heb geen serre oid. Ze moeten er maar tegen kunnen. Behalve dus, wortels in bonsaipotje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78957

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

tinusje schreef :

dennisfranx schreef : Ik heb al mijn planten verplaatst naar een plekje waar voorlopig nog geen zon komt om te voorkomen dat ze teveel opwarmen en gaan uitlopen


Dat deed ik tot een paar dagen terug. Nu wil ik profiteren en groeiseizoen wat te vervroegen. Mijn uitgangspunt: Alles in de tuin moet er maar tegen kunnen. Behalve bij strenge vorst, bescherm ik niets. Het is de natuur. Als alle pre-bonsai sterven van de kou, dan sterf maar. ik heb geen serre oid. Ze moeten er maar tegen kunnen. Behalve dus, wortels in bonsaipotje.

Ja ze kunnen best wat vorst verdragen mijn bomen hebben de hele winter in weer en wind op hun vaste plek gestaan maar ik weet niet in hoeverre vorst invloed heeft op wortels die actief zijn, daarnaast vorig jaar een paar bomen gehad die uitgelopen waren en met de laatste Vorst periode hun blad kwijt raakte door de kou dus ik hou ze nu met die paar warme dagen even in de schaduw om te voorkomen dat ze te vroeg uitlopen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78960

  • marnix
  • marnix's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik verpot geleidelijk deez week end heb nu al 2 bonsai verpot vandaag en moet er nog 12 gaan morgen of zondag de verpotte plaats ik in De serre als er vorst is. Verleden jaar snoeide ik de wortels van een eik in de herfst en alles heeft goed gekomen met de eik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78961

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hier nog even wat verheldering van mijn beredenatie over het nog even uit de warmte houden van mijn bomen is omdat de vooral wat kleinere potjes snel opwarmen en dus snel de bodem temperatuur bereikt word waarbij de boel echt actief gaat groeien maar daar waar bij mijn opkweek bomen in de volle grond de grond minder snel warm word en later uitlopen dan soortgenoten in potjes ik dus liever even afwacht nog totdat in de volle grond ook leven zichtbaar word hier.
Ik zeg niet dat dit juist is of dat en andere aanpak slechter of beter zou zijn enkel wil ik graag mijn gedachtengang delen over mijn aanpak en dit bespreken met mede hobbyisten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #78962

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn bomen staan uit de wind, uit de zon. Ik ga alleen een paar bomen verpotten, en heb een taxus uit mijn kweekveld gehaald. Maar het is nog heel vroeg om te verpotten. Eigenlijk moet je wachten tot de eerste knop open springt, dan heb je het optimale moment.

Als je bomen nu beginnen te groeien en je krijgt -5 heb je wel een echte uitdaging bij de meeste soorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts