Onderwerp:

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #79187

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wow,

dit is de enige die bij mij duidelijk lente in het hoofd heeft. Maar die bloeit elk jaar zo belachelijk vroeg. Ik moet deze ook maar eens verkopen; Beetje uitgekeken op azaleas:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #79195

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Schitterende boom LB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #79196

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Bijlles schreef : Schitterende boom LB


Dank je. Is inmiddels gereserveerd/verkocht.
Ik zal het de nieuwe eigenaar meegeven als deze dit weekend opgehaald wordt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #79200

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef : wow,

dit is de enige die bij mij duidelijk lente in het hoofd heeft. Maar die bloeit elk jaar zo belachelijk vroeg. Ik moet deze ook maar eens verkopen; Beetje uitgekeken op azaleas:


Als ik uit pure interesse erg brutaal mag zijn, zo'n prachtige boom, aan wat voor bedrag moet ik dan denken? Heb echt geen enkele notie, schatting of idee. Gewoon, een indicatie. Schat ik een struikje op een tientje en deze heeft 15,- gekost, dan 'woont het in ieder geval op dezelfde trap'. Dus voor dit soort schitterende exemplaren, op welke trap zit je dan? Bedankt alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 1 maand geleden #79203

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Aangezien het geen bijzondere soort is, en slechts een bijzonder formaat. Ik heb deze een jaar of 4-5 staan. Kom je in de 200-300 eur range.
Een satsuki van dit formaat kost vele honderden, tot enkele duizenden euri.

Okt 2014:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: tinusje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 3 weken geleden #79429

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

leatherback schreef : Aangezien het geen bijzondere soort is, en slechts een bijzonder formaat. Ik heb deze een jaar of 4-5 staan. Kom je in de 200-300 eur range.
Een satsuki van dit formaat kost vele honderden, tot enkele duizenden euri.

Okt 2014:


Ik zie dat je ook de bomen gewoon op de grond hebt staan. Ik heb dat ook en heb erg veel last van mieren etc. Jij ook of?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 5 jaren 3 weken geleden #79430

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In de winter op de grond, dan minder diepe vorst in de potten. In het voorjaar gaan ze allemaal van de grond, op enkele grote zware potten na.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 4 jaren 2 maanden geleden #83531

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb dit topic met grote interesse doorlezen. Wat ik er duidelijk uit opmaak: de beste tijd om te verpotten is als de knoppen beginnen zwellen/net voor het uitlopen.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is waarom dit zo is. Het advies om dit niet eerder te doen, heeft dat enkel en alleen met kans op vorstschade te maken? Of zijn er nog redenen?

Het moment dat alles gaat uitlopen, heeft de boom juist veel water nodig, lijkt me. Is het dan geen nadeel dat hij juist vetpot is, welk waarschijnlijk toch altijd beschadiging van de wortels meebrengt. En dan vooral de fijne punten, die juist het water opnemen. Als je dit in de herfst of winter zou doen, hebben de wortels misschien al de kans gekregen zich te herstellen, waardoor zij beter water kunnen opnemen en leveren wanneer de boom dit nodig heeft? Of herstellen wortels zich niet in de winter?

Een kennis van me is boomkweker en de winter is juist zijn plantseizoen. Al zullen er ongetwijfeld 101 redenen bestaan waarom dit voor een boom in volle grond anders is dan in een pot(je).

Zijn deze richtlijnen dezelfde voor een gezonde boom, die reeds in een relatief kleine pot en goed substraat gepot zijn, als voor een boom die bv al 5 haar in een pot met potgrond staat of in de volle grond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 4 jaren 2 maanden geleden #83532

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Panda, van wat ik begrepen heb over het verpotten, inderdaad deels vorstschade, maar als je wortels beschadig aan begin van de winter, herstellen die zich maar langzaam en kans op infectie. In de groeifase groeien de wonden zo dicht.

In het voorjaar gebruikt de boom al zijn energie om blad aan te maken, en met het eerste blad aan de boom photosyntesys en daarna komt de groei van wortels opgang.

Zit nog wel een kantekening aan, wortels blijven groeien boven 7graden. Er zijn dus mensen die een warmte mat gebruiken, om wortel groei te stimuleren, terwijl de boom nog dormand is.

Plant seizoen is het. De gemeente werkers plaatsen nu massaal beplanting aan. In iedergeval hier in de buurt. Maar eigenlijk is dat niets meer dan, uit de pot halen, en in de grons stoppen, zonder aan de wortels te zitten.

In de vollegrond heb je aardwarmte, niet te vergelijken met een klein potje waar de boom instaat. Dus veel riskanter om te verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpottingstijd 4 jaren 2 maanden geleden #83535

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Bedankt voor de uitgebreide info.
Dus als ik het goed begrijp, hebben wortels fotosynthese nodig om te groeien/herstellen?
Wil dit dan zeggen dat een groenblijvende boom sneller zal herstellen indien de temperaturen hoog genoeg zijn?
Dus dat deze eventueel vroeger verpot zouden kunnen worden...

Dat was ook een bedenking die ik me heb gemaakt bij een liguster die ik deze winter heb uitgegraven en gepot:
Deze moet nog kort kort gezaagd worden en ik vroeg me af wat het beste was, ineens kort zagen of wachten tot het voorjaar.
Als ik ermee wacht, gaat de boom in het voorjaar energie steken in knoppen die even later worden weggenomen.
Maar dan kan de boom nu nog profiteren van de fotosynthese via het loof dat er nu nog aan staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren