Onderwerp:

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83644

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dichter bij elkaar dacht ik zelf ook als ik het resultaat bekeek. Toen ze er met blote wortels in stonden, leken ze precies dichter te staan.

De twee grootste bomen staan het dichtst bij elkaar. En kleintjes vooraan. Nu is alles nog wat op dezelfde hoogte, maar ik wilde de kleintjes nog niet direct te kort zetten.

De buitenste bomen heb ik wat schuin naar buiten gezet en de buitenste takken wil ik naar beneden buigen.

Wat bedoel je met hoogteverloop? In de hoogte van de bomen of de middelste bomen hoger plaatsen?

Ik bekijk en herschik morgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83645

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb er trouwens ook eentje apart gezet dat ik een interessant stammetje vond hebben.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83646

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb er trouwens ook eentje apart gezet dat ik een interessant stammetje vond hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83649

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb daarstraks nog eens betere foto's genomen. en ook eens een foto van bovenaf.

Allereerst is het inderdaad duidelijk dat de bomen dichter bij elkaar moeten komen.
Ook hebben de bomen inderdaad allemaal ongeveer dezelfde hoogte, maar ik ben van plan hoogteverschil te maken tijdens
De 2 bomen die rood omcirkeld zijn, wil ik als 'hoofdbomen nemen. De rechtse van de 2 heeft een breder en volwassener lijkend stammetje dan de rest en de linker heeft een rankere, hoger rijkende stam. De rechter wil ik meer zichtbaar opstellen en de linker het hoogste laten worden.

De 2 bomen die geel omcirkeld zijn, wil ik nog een stuk kleiner maken, maar ik dacht dat het misschien beter zou zijn om hiermee te wachten tot er wat meer blad op staat. Of maakt dat niet uit?
Denk je dat het, nadat ik alles dichter op elkaar heb geplaatst, ook mooier zou zijn om er een paar kleintjes extra bij te zetten?

En nog iets waar ik aan zat te denken: misschien de grond wat bol maken, dus dat de middelste bomen wat hogerop staan dan de buitenste...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83652

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Je hebt ze aardig terug gesnoeid. :woohoo:
Een bergje in het midden staat niet verkeerd in mijn ogen, alleen weet ik niet of dat gelijk al nodig is, aangezien deze nu in training is.
Zelf vind ik het mooi als ook het bos in driehoek gesnoeid is. Dat mis ik nu met de huidige plaatsing. Met ophogen bergje in het midden krijg je die vorm wel.
Voor de grote van de bak nu, zou ik er wel een paar kleintjes bij zetten. Neem wel aan dat de schaal in de toekomst wat kleiner wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83653

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Niet teveel gesnoeid hoop ik...

Het klopt dat ze nu nog in training zijn (en dat zal wrs wel effe duren), maar ik zou ze toch al zoveel mogelijk in dezelfde positie willen zetten. Dit zal één wortelpakket worden en om dan nog dingen te gaan wijzigen, zoals ophogen...
Want dan zou ik ze nu even goed wat verder kunnen laten staan en ze later dichter bij elkaar kunnen zetten.

Betreft de grootte van de bak: dit was wat ik voorhanden had, een fruitbakje waar ik het bovenste deel heb afgezaagd. Het is wel de bedoeling dat het later in iets komt te staan wat het zou vullen. Ik denk dat dat misschien ook onbewust mijn fout is geweest: dit bakje willen opvullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83654

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb geen idee hoe buxes omgaat met flinke snoei.

Verwacht wel dat als ze weer verder in het blad komen met uitlopers, dat de verhouding stam / blad wel goed is.
Ophogen kan je ook deels onder het wortel pakket doen in het midden, daarna zullen de buitenste boompjes \ / iets naar buiten buigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83656

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik had gelezen dat ze veel snoei kunnen verdragen, maar dat je op de takken die je wilt behouden wel iets van loof moet blijven staan.
Maar het is natuurlijk niet enkel de snoei; ze moeten de snoei samen met wortelsnoei en het verpotten overleven...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83657

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Kijk weer wat geleerd. Wel fijn dat het krijgertjes zijn, dan kan je wat makkelijker experimenteren dan duur gekochte bomen. Ervaring op doen is belangrijk.
Heb je trouwens nog stekken genomen van de buxus? Heb vorig jaar de stekken gewoon in de vochtige aarde geprikt, en zijn zonder uitval geworteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83658

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ja, inderdaad. Het leuke daaraan is ook dat ik er dan nu al zoiets mee kan proberen maken. Zoals je in een vorige post al aangaf, is het mss beter om hen allemaal individueel op te kweken alvorens samen te zetten. Maar hier kan ik meteen iets leuk proberen maken en klinkt het niet dan botst het...

Aanvankelijk dacht ik dat ik met deze buxusjes niets ging kunnen aanvangen. Dit waren allemaal bosjes van een hoop stammetjes bij elkaar.
Ik had hier op het forum een video gezien waarin men zei dat bij buxus de dikke wortels niet aan de oppervlakte zitten. En dat klopte inderdaad: hier zaten ze allemaal enkele cm onder de grond met erboven veel fijne worteltjes die ik heb weggeknipt. Het nadeel was dat op deze hoogte de stammetjes uit elkaar getrokken moesten worden en dat er veel waren waarbij de wortels of stammetjes juist op die hoogte inscheurden en dus niet meer bruikbaar waren.
Maar al bij al vind ik dat het meevalt. Misschien minder als individuele boompjes, maar in zo'n bosje wordt het wel direct leuk vind ik.

Ik heb geen stekken genomen. Ik heb gelezen dat de stammetjes va buxus heel traag verdikken (buxushout is zwaarder dan water, dus dat wil al wat zeggen), dus denk ik niet dat het de moeite is om dit te stekken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts