Onderwerp:

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83660

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb je nog foto's van het proces van uitgraven, splitsen, weghalen wortels etc.
De buxus bosjes die in de grond stonden, waren eigenlijk meerdere planten dicht op elkaar, als ik je goed begrijp?

Ik heb een grote buxus bol in een grote pot staan, dat zijn volgens mij ook heel wat losse buxus planten bij elkaar.
Aangezien daar aan de onderkant een kale plek was onstaan, heb ik daar de stekjes voor gebruikt, en de kale plek is nagenoeg weg.
Dat buxus traag groeit, is zo. Ik hoef maar 1x per jaar de bol te snoeien. En dat voor maar 1 a 2 cm uitgroei ofzo.

Maar kleine stekjes in een bos, vind ik nog wel wat hebben. Grote buxus bomen in de schaal, en aan de rand van het bos, zaaien de zaailingen zicht uit van een paar cm.
Eventueel met mos oefenen om een natuurlijke bosgrond er onder te krijgen. Eventueel Bolletjes mos gebruiken om mini struikjes na te bootsen.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden met wat ik bedoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83666

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Nee, geen foto's getrokken van het splitsen en zo. Hier een foto van zo'n bosje:


Stekken is inderdaad een goed idee om later nog wat mini' s toe te voegen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83667

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ondertussen heb ik alles wat herschikt. Ik heb ook al wat takken naar beneden getrokken door den draad te spRannen naar een wortel. At ziet er misschien wat raar uit maar deze takken zullen later ingekort worden.
Ook heb ik alles vastgezet met draad.

Ik heb vooraan enkele hele kleintjes toegevoegd. Nu alles dicht gooien en zien of er nog wat kleintjes bij moeten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 2 maanden geleden #83669

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dit is het voorlopige resultaat.


Ik ben er niet helemaal tevreden van.
Ik ga er nog wel enkele kleintjes bijzetten denk ik.
En verder zien hoe het evolueert na groeien, snoeien, groeien, snoeien...
Ik kan er later altijd nog dingen aan wijzigen.
Nu eerst maar eens zien of ze het allemaal overleven, want nu is er toch serieus aan gerommeld. Ik heb wat vivimus aan het substraat toegevoegd om de wortels te helpen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 3 weken geleden #84396

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Van deze buxussen had ik er 2 apart gepot. Bij de ene had ik al takken weggesnoeid en de andere had ik gepot zonder veel aan te doen (enkel het loof een beetje ingekort). Ze lijken hey beide goed te doen, er is nieuwe groen op het einde van de takjes.
Zou het ok zijn om deze al wat te vormen? Het beste voor hen is waarschijnlijk dat ik hen dit seizoen met rust laat, maar ik ben bang dat ze dan moeilijker te bedraden zullen zijn.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 3 weken geleden #84406

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Panda,
je bent lekker enthousiast bezig, goed zo daar leer je alleen maar van.
Er zijn heel veel vragen en suggesties in deze topic naar voren gekomen, waarvan ik er in ieder geval een aantal wil belichten..
buxus: -groeit ook op ouder hout, de energie moet ergens heen
-het vormen van takjes kun je aanvoelen door ze een keer te proberen te buigen met je vingers, gaat het makkelijk, OK. Moeilijk, niet bedraden en op
een geschikt punt net boven een nieuw takje af te knippen wat wel de goede kant opgroeit en verder laten groeien.
Kijk eens op een bonsai-site hoe een bosje gemaakt wordt en wat voor eisen er aan gesteld word.( o.a. kleine boompjes aan de achterzijde van het bosje om diepte te creeren en niet vooraan. en als je dikkere en langere boompjes hebt, die in het midden en vooraan van je compositie plaatsen en zoals ik geloof door Orror ook al gesuggereerd is, de boompjes op een verhoogd grond-gedeelte in de schaal te zetten

Ik begrijp dat je zo snel mogelijk een bosje wil maken, maar ik denk zelf dat je boompjes iets rijper/volgroeider mogen zijn, dan kun je ook beter bepalen wat de voorkant van zo'n boompje moet worden in de hele compositie
Laat de wortels zeker niet in elkaar matten, want als je straks je bosje in een echte bonsaipot wil plaatsen, krijg je ze moeilijk los. .
Ik zou ze eerst een paar jaar individueel en zeker niet te dicht bij elkaar in een bak of grote pot planten, zodat ze meer takken en loof en dikte kunnen krijgen.

Als voorbeeld; Ik heb zelf een yamadori van enkele tientallen jaren oud die nog steeds (ong. 10 jaar) in de volle grond staat om z'n wortelpartij beter te laten worden.

Bonsai is een geduldkwestie. Tenzij je niet al te hoge eisen wil stellen.
Bonsaigroeten van Joop en succes met je hobby

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 3 weken geleden #84421

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Joop,

Het bosje is niet zo goed gelukt. De opstelling is niet wat het moet zijn en ook doen de boompjes het niet zo goed. Ik laat dit voorlopig voor wat het is en zal wel zien wat er overleeft en wat ik er later eventueel nog mee kan doen.

Ik had het nu enkel over de 2 buxusjes die ik apart had gepot. Deze lijken het goed te doen, ze hebben nieuwe groei op de uiteinden.


Hier vraag ik me dus af of ik er al aan mag werken (snoeien en/of bedraden) of ik hen beter nog een tijdje met rust laat.

Ik ging trouwens net nog eens kijken en heb op een van de 2 een buxusrups ontdekt. Ik denk dat het er maar één is, maar ga alles nog eens goed inspecteren.
Ik vermoed dat het voldoende is om deze gewoon handmatig te verwijderen en regelmatig te controleren of er op zitten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 3 weken geleden #84439

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou ze lekker met rust laten dit voorjaar. Eerst laten wortelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 3 weken geleden #84442

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Zal ik doen...
En ondertussen dagelijks inspecteren op buxusrupsen. Ik heb er daarstraks 2 van de ene en 1 van de andere geplukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorbereiden op uitgraven buxus 4 jaren 3 weken geleden #84444

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou me even inlezen in de levenscyclus. Als ze slechts een keer per jaar eieren leggen kan je waarschijnlijk door een gaasnet er overheen te trekken voro een paar weken per jaar, de bomen beschermen. Ik heb geen buxus, dus geen idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts