Onderwerp:

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84051

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb al verschillende planten uitgegraven en in een trainingsbak gezet en ik ben van plan er nog bij te halen.
Nu ziet mijn vrouw het niet erg zitten dat onze tuin hier vol mee komt te staan.
Daarom vraag ik me af of het een goed idee is deze de eerste jaren in volle grond te plaatsen op een andere locatie.
En hoe wordt er dan best te werk gegaan? Direct aan de wortels werken zoals je in een bak zou doen? Of in de grond stoppen met intacte kluit zodat deze veel gemakkelijker kan aanslaan en er sneller aan de takken gewerkt kan worden?

Op die andere locatie kan ik wel niet dagelijks gieten ed, maar ik veronderstel dat dit in volle grond niet zo'n probleem is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84054

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als ze in de tuin komen te staan, zou ik een grote stoeptegel onder de wortelkluit leggen.
daardoor groeien de wortels horizontaal, inplaats van recht naar beneden.
Maar dan heeft de plant wel wat water nodig in de bovenste laag, of wortels welke al om de stoeptegel heen naar beneden zijn geroeid..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84055

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
ik heb al veel planten verder opgekweekt in volle grond.
Je kan best de wortels uitkammen en ordenen zodat je al een mooie spreiding gaat krijgen.
Inderdaad ook een tegel eronder om horizontale groei te stimuleren, en een korrelig grondmengsel vlakbij de stambasis aanbrengen.
Hierdoor ga je altijd al haarwortels hebben dicht bij de stam. De bomen gaan veel sneller stamverdikking krijgen in volle grond.
Om de 3 à 4 jaar haal ik ze terug uit de grond en snoei de wortels bij en orden ze opnieuw.
Ik snoei de bomen al dan niet jaarlijks, naargelang hoe hij groeit, Is ook afhankelijk of het snel of traag groeiende soorten zijn.
Het eerste jaar moet je bij warm weer wel zorgen dat je regelmatig water kan geven, aangezien er nog geen diepere worteling is.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84058

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Een man met ervaring zo te lezen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84061

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ga straks enkele taxussen uitdoen.
Dit zijn vrij grote planten uit een haag waar stamverdikking niet meer nodig is.
Deze moeten wel worden kort gezaagd om tapse stammen en/of primaire takken te kweken? Ik veronderstel dat dit dan ook sneller gaat in de volle grond?

Ik had begrepen dat het bij deze soort uit den boze is om met blote wortels over te zetten en er best centraal aarde aan blijft. Is het dan zinvol om daarrond een korrelig substraat te gebruiken? Want dit komt dan niet tot vlak bij de stam.
Of gewoon alles dat de diepte in gaat wegsnoeien, wortels mooi spreiden en in aarde plaatsen, eventueel gemengd met wat Vivimus voor de mycorrhiza?

En die tegel, heeft dat zin bij dit soort planten, of enkel bij de kleintjes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84064

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
je zal wel terug zijn inmiddels..?

Ik zou er geen tegel onder doen. De eerste 2 jqaar gewoon richten op herstel en aangroeien. Lekker veel loof laten zitten. Niet te veel aan de wortels rommelen. Dat gaat bij mij tenminste het beste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84066

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben net terug. Toch een uurtje per plant bezig geweest.
Dus in dit geval in volle grond hetzelfde behandelen als in een pot...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84070

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als ze niet meer moeten dikken, zet ik ze rechtstreeks in een pot, ik kam de wortels voor 80-90% uit en zet ze in een korrelig mengsel.
In volle grond zetten doe ik alleen als de stammen nog moeten dikken, of als er erg grote snoeiwonden moeten toegroeien.
Als je hem in een pot zet laat je hem eerst aanslaan, en dan begin je eerst met matig te bemesten, later ga je zwaar bemesten.
Je gaat dan heel veel takkengroei krijgen, vooral vanaf het tweede jaar, en veel beter dan in volle grond. Meer controle. Kortere internodiën.
Bomen die ik pas heb uitgegraven zet ik wel in een serre die ik vochtig houd, zodat er een warm en vochtig microklimaat wordt gecreëerd.
Geen serre met helder glas, maar gekalkt of opaal platen. De overlevingskans is hierdoor enorm groot.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84074

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dus best enkel de bomen die nog moeten verdikken in volle grond...
Mij ging het er net om om de andere eventueel ook in volle grond te plaatsen om te voorkomen dat de tuin binnen de kortste keren vol grote triningsbakken komt te staan met (vooral in mijn vrouw haar ogen) bomen die nog niet bepaald mooi zijn.
Ik heb al gedacht om een deel op mijn plat dak te zetten, maar dit lijkt me niet erg handig i.v.m. bewateren ed. Al g ik hier toch nog eens over nadenken :-)

Verder probeer ik ook nog steeds te begrijpen hoe het komt dat een stam sneller verdikt in volle grond.
Het enige dat ik kan bedenken is dat hij door zijn uitgebreider wortelstelsel meer voedingsstoffen kan aanbrengen voor de groei van loof, wat op zich verdikking van het callus en dus de stam teweeg brengt.
Maar als je om de zoveel jaar de boom uitgraaft om aan wortelsnoei te doen, is dit toch hetzelfde als in een pot lijkt me?
Bovendien kan je in een pot veel harder bemesten...
Of zijn er nog factoren die hierin een rol spelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volle grond vs trainingsbak 4 jaren 1 maand geleden #84075

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
De reden waarom een stam sneller verdikt in volle grond is omdat de wortels veel verder van de stam weg kunnen groeien. Hij gaat dan ook een veel krachtigere sapstroom geven.
De bovenkant van een boom is een weerspiegeling van wat onder de grond zit.
Als je hem niet uitgraaft om de 3 à 4 jaar gaat hij nog sneller dikken, maar dan gaan je wortels minder mooi zijn om later een bonsai van te maken.
Het eerste jaar groeit hij niet goed wegens nog moeten wortelen, daarna begint hij snel te groeien en heeft hij 2 à 3 jaar om te dikken, dan moet je de keuze maken, bij snel groeiende soorten haal ik hem er terug uit na 3 jaar, bij trager groeiende na 4 jaar. Het duurt dan wel langer om te dikken maar ik wil controle houden over de nebari.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, rbnvrw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts