Onderwerp:

Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 3 maanden geleden #715

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Hallo beste mensen,

ik heb verleden jaar een jong Acer-plantje gekocht die ik graag wil gaan omvormen tot een bonsai. Hij heeft de zomer volgens mij goed overleeft, ondanks dat hij in de volle zon heeft staan blakeren... Nu staat hij gewoon buiten en ben ik hem met wat gemanteld electriciteitsdraad in vorm aan het brengen.
Ik vroeg mij af, ik heb het nog nergens terug kunnen lezen, wanneer en hoe je eigenlijk een pre-bonsai in een bonsai schaal kan plaatsen. Is dit gewoon lange en bruine wortels verwijderen voor het grootste gedeelte en hem in een schaal plaatsen of ga ik dan te kort door de bocht?

alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 3 maanden geleden #716

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Beste Rennie,

Ik ken je boom niet, maarrrr...voor zowat alle soorten geldt: Sowiezo nooit teveel wortels weghalen anders gaat hij gewoon dood.

Maar als eerste...De (aanstaande) boom moet wel een beetje "mans" zijn, dus wel wat volgroeid, en in proportie. Dus eigenlijk reeds al een miniatuurboom zijn met wat fantasie.
In een Bonsai schaal groeit hij weinig tot niet in breedte en lengte, dus ga je een stekje, plantje, of iets wat daarop lijkt in een schaal zetten, dan groeit hij haast niet meer. Beter is het hem uit te laten groeien in volle grond, of grote pot tot de gewenste maat, en hem dan pas over te zetten in een schaal.
Misschien kan je een foto toevoegen van wat je hebt momenteel, dan kunnen we hier eventueel wat beter oordelen of hij "schaalrijp" is.
Een plantje in een schaal zal altijd een plantje blijven, daar hij te weinig voedingstoffen krijgt voor zijn groei, en simpelweg te ondiep staat om zich verder te ontwikkelen.
Het is erg moeilijk uit te leggen,want het is gevoel... maar een Bonsai is een "boom" in een schaal...(Met wat regeltjes er om heen).
Zie jij er een (miniatuur) boom in, dan kan je hem over plaatsen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 3 maanden geleden #717

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Rennie je hebt al wat adviezen van Danny gekregen en ben het daar mee eens.
Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat een pre-bonsai niet eerder in een definitieve bonsaischaal/pot wordt geplaatst voordat de boom helemaal "af" is.
Hou er ook rekening mee dat koperdraad hard wordt op den duur en moeilijk is te verwijderen. Gemanteld electradraad is trouwens geen fraai gezicht, haal dan i.i.g. de mantel erom weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 3 maanden geleden #718

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Naar mijn mening kan je koperdraad best gebruiken, maar dan wel in combinatie met het gewenste draad om te spannen, niet om de takken zelf te bedraden...
Dus door een daarvoor geschikte draad van de tak verticaal naar beneden te spannen en daar vast te maken aan de pot.
Niet direct aan de stam of tak, want koperdraad wordt idd. hard na verloop van tijd, en is dan moeilijk te verwijderen zonder beschadigingen, zeker als het in de tak of stam gaat groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 3 maanden geleden #722

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Bij bedraden met koperdraad is het uitkijken met de wat dunnere takken en de twijgen het is hard en stug. Ik heb wel koperdraad gebruikt maar dan uitgegloeid koperdraad. Dit is door het uitgloeien soepeler geworden en makkelijker te verwerken bij het bedraden.
Wordt echter na verloop van tijd wel weer net zo hard als voorheen dus dient bij verwijdering altijd met een draadtang in kleine stukjes geknipt te worden.
Als je dit goed in acht neemt hoeft koperdraad geen probleem te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #737

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! :) Het is me weer een beetje duidelijker geworden omtrent verpotten en bedraden.
Het is een plantje van een jaar of 3 schat ik; de doorsnee van de stammetjes (het zijn er twee naast elkaar is niet breder dan 1/1,5 cm. Wat dat betreft kunnen er nog wel een paar jaartjes overheen.
Ik had al ergens gelezen dat je het draad beter niet langer dan 6 tot acht maand moet laten zitten. Momenteel is ie al z'n blad kwijt en met die draden om de takken ziet het er idd niet bijzonder fraai uit. De kleine takken heb ik overigens met van dat groene opbinddraad op rol ingesnoerd, dat werkt naar mijn idee wel beter en is ook makkelijker te verwijderen. Is dat ook uiteindelijk beter, dat je de jonge twijgen alvast zo gaat vormen dat ze als ze dikker worden al hun gewenste vorm hebben of moet je soms hoe dan ook dikkere takken gaan buigen?
Dit voorjaar van plan om nog wat jonge plantjes te gaan aanschaffen zodat ik nog wat verder kan oefenen. Zowieso lijkt me het beginstadium een stuk makkelijker dan wanneer je hem in een echte bonsaipot moet gaan grootbrengen. Ik ga er vanuit dat planten tot het bonsai stadium ook voldoende hebben aan tuinturf icm potgrond dan die wat specialere bonsai grond?


Gracias people!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #741

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als je draad te lang laat zitten gaat het absoluut ingroeien met alle gevolgen van dien. Altijd nakijken dus! En geen groen opbinddraad gaan gebruiken, lijkt toch nergens naar.:( Maar ja een ieder is daar vrij in natuurlijk.
Voor niet al te duur kun je beter aludraad aanschaffen in diverse diktes voor dunne tot dikkere takken. Staat heel wat beter bij een bonsai!:)
Ik vraag me eigenlijk wel af wat je bedoelt met je opmerking over tuinturf i.c.m. potgrond etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #745

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
@Hank

Ik denk dat hij bedoeld of het nu uitmaakt dat hij in potgrond met turfgrond zit of dat hij nu al speciale bonsaigrond erin moet doen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #748

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

Ik denk dat hij bedoeld of het nu uitmaakt dat hij in potgrond met turfgrond zit of dat hij nu al speciale bonsaigrond erin moet doen


Klopt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Rennie.

Re: Acerpalm tot bonsai? 13 jaren 2 maanden geleden #778

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55

Ik kreeg van mijn vader een acer die al een jaar of 15 was. Echter, de stam was pinkdik. Niet interessant dus... Ik heb hem in de vollegrond gezet en elk jaar verplaatst en de lange zijtakken gesnoeid. (Dat had ik beter moeten doen besef ik achteraf). De stam is nu onderaan ongeveer 4 cm breed. Het duurde wel een jaar of 6...
Pas vorig voorjaar heb ik hem in de pot gezet. Nu dus weer takken kweken en vervolgens in een kleinere pot. Misschien over een jaar of 10 dat ik hier tevreden mee ben.... :unsure:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts