Onderwerp:

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82907

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Vandaag een leuke Juniperus op de kop getikt. Wat anders dan mijn 'normale' formaten die ik heb: mame, shohin en kifu. Deze is van een heel ander kaliber: vanaf de potrand meet hij ong 125 cm. Hij vind zijn oorsprong in een campingtuin en is zo'n 4 jaar geleden uitgegraven...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82909

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat is een forse jongen!

Ben je eker dat je een dergelijk grote boom in je tuin aankan? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82911

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
nee, bijna niets is zeker in t leven Jelle! Je mag hem komen ophalen, maar breng wel wat mee! :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82913

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Haha, kijk maar uit. Ik heb nog wat bomen te veel.
Maar.. Ik denk dat deze mij te groot is. Ergens vind ik dat 1m hoog toch wel een grens is :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82919

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Toffe boom.
Wat ben je ermee van plan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82924

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Heel mooi, is wel al groot deel vorming aan gedaan, maar ik vind het mooi
Transport en gewicht zal iets anders zijn,
succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82927

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Tom Haest schreef : Toffe boom.
Wat ben je ermee van plan?

Goeie vraag Tom!... eerst maar eens laten staan en kijken hoe ie zich ontwikkelt. De meeste nieuwe bomen die ik heb laat ik eerst een tijdje tot mij bezinken tot ik er een idee over krijg. Dat is meestal het beste, om overhaaste( verkeerde) beslissingen te voorkomen. Of ik hem in mijn nog aan te leggen Japanse tuin zet, of dat ik hem in een schaal zet dat heb ik nog niet besloten. Ik kan hem in mijn eentje tillen :evil: , denk een kilootje of 60-70 maar handig is het niet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82941

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef : Toffe boom.
Wat ben je ermee van plan?

Goeie vraag Tom!... eerst maar eens laten staan en kijken hoe ie zich ontwikkelt. De meeste nieuwe bomen die ik heb laat ik eerst een tijdje tot mij bezinken tot ik er een idee over krijg. Dat is meestal het beste, om overhaaste( verkeerde) beslissingen te voorkomen. Of ik hem in mijn nog aan te leggen Japanse tuin zet, of dat ik hem in een schaal zet dat heb ik nog niet besloten. Ik kan hem in mijn eentje tillen :evil: , denk een kilootje of 60-70 maar handig is het niet..


Hij is zondag toch nog heelhuids thuisgeraakt :evil: ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 4 maanden geleden #82945

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

BartDeVliegher schreef :

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef : Toffe boom.
Wat ben je ermee van plan?

Goeie vraag Tom!... eerst maar eens laten staan en kijken hoe ie zich ontwikkelt. De meeste nieuwe bomen die ik heb laat ik eerst een tijdje tot mij bezinken tot ik er een idee over krijg. Dat is meestal het beste, om overhaaste( verkeerde) beslissingen te voorkomen. Of ik hem in mijn nog aan te leggen Japanse tuin zet, of dat ik hem in een schaal zet dat heb ik nog niet besloten. Ik kan hem in mijn eentje tillen :evil: , denk een kilootje of 60-70 maar handig is het niet..

ja tuurlijk! ik had hem helemaal vastgeschroefd!

Hij is zondag toch nog heelhuids thuisgeraakt :evil: ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Chinensis Hachi-uye maat 4 jaren 2 weken geleden #84402

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Marco, hele mooie boom heb je daar. Heb je al een vorm in je hoofd hoe je hem gaat vormen??
Ik zou hem zelf een stuk compacter maken, wat ook wel wenselijk is gezien z'n 1,25 mtr. Dat kan (als de boom gezond is) door de volgende stappen: de top boven de Linker-tak grotendeels eraf halen en een stuk jin overlaten. Verder kun je de Z-vorm die dan ontstaat veel platter maken door met spandraden te werken. De 1e spandraad van de basis (nebari) naar de bovenkant van de stam waar ongeveer de oude top zat. Verder zal het nodig zijn om in de 1e en 2e bocht een wigvormig stukje uit de binnenzijde van de bocht van de stam te zagen om het spannen makkelijker te maken.(. Als je maar genoeg sapstroom over houdt!!) Daarna een 2e spandraad vanaf de L--tak richting de 1e spandraad. Je kunt dan de L-tak als nieuwe top maken. Eer dat gefixeerd is, ben je misschien wel een jaar verder, maar dan heb je de lengte van je boom wel gehalveerd en is hij acceptabel als bonsai. Anders blijft er (als je er niets aan veranderd) wel een hele mooie tuinboom over voor je Japanse tuin!!!!!!

Ik ben een nieuw lid op dit forum maar bij gebrek aan een introductiemogelijkheid, zal ik een stukje van je topic afsnoepen.
Ik ben al in de 80er jaren begonnen met bonsai. In de 90er jaren tot 2004 was ik lid van de NBV Zuid Holland, waarna ik 15 jaar in Frankrijk heb gewerkt en gewoond. In Frankrijk heb ik mijn bonsaihobby niet voor 100 % kunnen bijhouden. Er waren uitvallers maar ook nieuwe aanwinsten.In 2018 ben ik geemigreerd naar Griekenland, waar ik veel meer tijd (gepensioneerd) kan gaan vrijmaken voor de bonsai. Ik heb zelfs al een aantal Yamadori hier uitgegraven, die nu eerst moeten wortelschieten, takken zetten en tot rust moeten komen Dat betreft een aantal oude olijfboompjes en een soort wilde appel of kwee, daar moet ik nog achter komen. TZT komen daar wel foto's van. Verder heb ik mijn collectie al helemaal verpot. Ik heb er weer zin in en mijn vingers jeuken om mijn collectie verder uit te breiden.
Mijn huis is nu af maar mijn tuin is nog helemaal niets. 1 kale vlakte. Maar dat komt wel. Hier in Griekenland zegt men dan Siga siga. (dat komt wel)
Bonsaigroeten van Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren