Onderwerp:

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 9 maanden geleden #91861

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26

stevens schreef : Misschien een keuze maken welke van de twee bovenste delen je als defenitieve top wil houden en van daaruit verder verfijnen.
Als ik op de foto's voort ga zou ik de linker top tak houden van foto 1
Ik doe grote snoei aan acers in augustus maar dek de wonde dan steeds af met wondpasta.


Dank! Ik had inderdaad ook het plan om die linker tak op foto 1 te houden als nieuwe leider.

- Dus die ingreep kan in augustus?

- Wat betreft wondpasta heb ik wat betreft het nut ervan al verschillende visies gelezen hier. Ik ga voor alle zekerheid wondpasta aanbrengen. Ik heb trouwens een ulmus waarbij na een eerdere trunk chop geen wondpasta werd aangebracht (niet door mezelf), en die nu toch niet helemaal genezen lijkt te zijn, in de zin dat er een klein gaatje is in de wonde die niet toegegroeid is - en waar dus water en dergelijke in kan. Goed idee om vooralsnog wondpasta aan te brengen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 9 maanden geleden #91905

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Als ik uit eigen ervaring moet putten zou ik het volgende doen..
Die acer schuin toppen en dus die linker leider laten.
I. V. 'm je opmerking van niet volledig genezen wonde zou ik die wonde met een scherp mes opkuisen en opnieuw pasta aanbrengen.
Grote wonden duren jaren vooraleer ze mooi genezen/dichtgroeien.
Mijn ervaring he ik wil je zeker niets opdringen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 9 maanden geleden #91907

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Overzetten in een andere pot is OOK een belasting voor de boom. Gewoon niet doen als het niet hoeft. En in dit geval, hoeft het niet.

Van de twee foto's is het gevaarlijk om een toekomst schets te maken. Ik zou idd een van de 2 stammen weg halen, en een van de twee laagste takken. Maar welke, dat is afhankelijk van de boom (live, 3d zien) en je ontwikkelingshorizon. IK vind het niet erg om een stap te zetten die gevoeld 5 jaar kost voor het weer als een boompje er uit ziet, als ik daarna bepaalde zaken een beter fundament gegeven heb. Maar wellicht dat dat bij je cadeautje niet optimaal is. Zie ook vooral www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...uwelijk-granaatappel

Driespits esdoorn groeit wonden ZEER snel dicht. Wel met wondpasta. Er zijn weiig goede redenen om bij bonsai geen wondpasta te gebruiken. Voorwaarde is wel dat je de wonde iets hol maakt EN de boom nog een maad tijd heeft voro de winter komt. Grote snoeiacties doe ik nu. (Ik heb dit weekend uitgebreid grote stompen uitgefreesd en met wondpaste afgedekt bij een paar acers en beuken). Hoofdreden: Nu is de boom actief, het is warm: Callus kan zich snel opbouwen en de boom gaat onmiddelijk aan de slag de schade te verminderen. Nauwelijks risico op afsterven van stamdelen mits wondpasta gebruikt wordt. (En hou er rekening mee: Schoeien = blad weg = schaduw weg = risico op zonne brand aan de stam)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 9 maanden geleden #91912

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Bedankt allemaal. Ik ga hiermee aan de slag. Leerzame post LB. Tnx.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 8 maanden geleden #92354

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Weekje Bretagne gedaan. Bij terugkeer waren bladeren acer buergerianum helemaal verkleurd (vaalbruin) en verkruimelden de bladeren helemaal. Ik heb bladeren verwijderd en steeltjes laten zitten. Droogte? Teveel regen? Combinatie van beide?

Idem voor mijn Forsythia, prunus spinosa, prunus incisa kojo no mai, ulmus parviflora en serissa.

Bomen in volle grond hebben geen enkele last gehad. Zelkova's ook niet. Deshojo ook niet.

Momenteel even gedemotiveerd wat bonsai's houden betreft ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 8 maanden geleden #92355

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou gaan praten met de persoon die je bomen gegoten heeft. Die heeft wel een dag overgeslagen OF niet doorgegoten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 8 maanden geleden #92356

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Ja dat is wellicht de reden. Ik was weg in de week dat het hier superdroog en zonnig was. Is er iets wat ik zelf kan doen nu om de schade zo veel als mogelijk te beperken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 8 maanden geleden #92364

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Linn01 schreef : Ja dat is wellicht de reden. Ik was weg in de week dat het hier superdroog en zonnig was. Is er iets wat ik zelf kan doen nu om de schade zo veel als mogelijk te beperken?


Ik zou eerst proberen uit te vinden wat je oppas gedaan heeft. Voor hetzlfde geld heeft die zwaar bemest oid. Maar als al je bomen deze problemen hebben, is die [minstens] een dag niet komen gieten. Niet nog een keer deze persoon vragen.

Je kan alleen de boom gieten. Zorgen voro optimale groeiomstandidheden. Opletten dat je nu NIET de kluit extra nat houdt. En afwachten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 8 maanden geleden #92373

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Is inderdaad een (paar?) dagen niet komen gieten wegens ziekte in de familie blijkbaar. Tja. Foute keus bonsaisit mijnerzijds.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

cadeau vaderdag - acer buergerianum uit Laarne 2 jaren 8 maanden geleden #92403

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
De schade aan de acer buererianum. Heb dode bladeren verwijderd om beter zicht te krijgen op de toestand. Heb tevens gezien dat wortels nu reeds uit de pot komen en te vochtig zijn.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren