Onderwerp:

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77926

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb een naaldjeneverbes die last heeft van schild luis, nu heb ik al tweemaal behandeld met een contact werkend middel maar dit lijkt dus niet echt te helpen, mijn vraag is dus of iemand tips of aanbevelingen heeft voor een middel dat wel werkt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77927

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik heb er confidor voor gekocht. Het lijkt wel te helpen alhoewel dat ik er hier en daar nog tegenkom op mijn jeneverbessen.
Laatst al mijn bomen er nog eens mee bespoten.
Volgend voorjaar zal ik iets intensiever behandelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77928

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Tom Haest schreef : Ik heb er confidor voor gekocht. Het lijkt wel te helpen alhoewel dat ik er hier en daar nog tegenkom op mijn jeneverbessen.
Laatst al mijn bomen er nog eens mee bespoten.
Volgend voorjaar zal ik iets intensiever behandelen.

Is dat ook een contact werkend middel?
Ik zoek iets dat je kan gieten zodat het in de sapstroom terecht komt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77929

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Tijd is het beste middel tegen dit soort insecten, iedere dag even controleren en ze met de hand wegvangen is de enig goede en milieuvriendelijke methode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77930

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

BPost schreef : Tijd is het beste middel tegen dit soort insecten, iedere dag even controleren en ze met de hand wegvangen is de enig goede en milieuvriendelijke methode.


Dat denk ik niet, want als ze eitjes leggen en die komen uit en die leggen weer eitjes ... kun je bezig blijven.
Als je 1 klein boompje hebt zou ik het nog begrijpen, maar bij meerdere en grotere is dit niet te doen.
In mijn ogen is er bij dit soort luizen maar 1 weg en dat is recht door zee en een goed bestrijdingsmiddel gebruiken.
En daarbij dan nog om de paar weken herhalen tot je zeker bent dat ze weg zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77931

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

dennisfranx schreef :

Tom Haest schreef : Ik heb er confidor voor gekocht. Het lijkt wel te helpen alhoewel dat ik er hier en daar nog tegenkom op mijn jeneverbessen.
Laatst al mijn bomen er nog eens mee bespoten.
Volgend voorjaar zal ik iets intensiever behandelen.

Is dat ook een contact werkend middel?
Ik zoek iets dat je kan gieten zodat het in de sapstroom terecht komt


www.cropscience.bayer.be/nl-NL/AllProduc...icides/Confidor.aspx

En de actieve stof
nl.m.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

Is wel een duur product, verdeeld in 1l flessen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77933

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

BPost schreef : Tijd is het beste middel tegen dit soort insecten, iedere dag even controleren en ze met de hand wegvangen is de enig goede en milieuvriendelijke methode.


Ik ben het deels met je eens want er zijn ook biologische bestrijdingsmiddelen en bij andere soorten is de methode die u omschrijft nog wel te doen zoals bij een taxus waar dit mij ook zo al eens gelukt is maar dit betreft een vrij grote juniperus squamata en ze zitten overal tussen de naalden en kom er daardoor heel slecht bij dus behandelen of een dooie boom omdat deze beesies overwinteren door de sapstroom leeg te zuigen, vrij makkelijke keuze dus

@tom bedankt zal er eens naar kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77934

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Nou Tom dan heb ik nieuws voor je want uit mijn 30 jarige ervaring met deze methode kan ik je mededelen dat het wel degelijk werkt
.
Dennis als jou boom al helemaal vol zit zou ik dat toch een flinke verzorgingsfout willen noemen die je met heel goed opletten waarschijnlijk had kunnen voorkomen.

Mijn advies is dan ook om dagelijks je planten goed te controleren en als dat niet lukt heb je er naar mijn bescheiden mening waarschijnlijk te veel. Bouw enkel een collectie op die je aan kunt om ze de juiste aandacht en verzorging te kunnen geven die ze nodig hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77935

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

BPost schreef : Nou Tom dan heb ik nieuws voor je want uit mijn 30 jarige ervaring met deze methode kan ik je mededelen dat het wel degelijk werkt
.
Dennis als jou boom al helemaal vol zit zou ik dat toch een flinke verzorgingsfout willen noemen die je met heel goed opletten waarschijnlijk had kunnen voorkomen.

Mijn advies is dan ook om dagelijks je planten goed te controleren en als dat niet lukt heb je er naar mijn bescheiden mening waarschijnlijk te veel. Bouw enkel een collectie op die je aan kunt om ze de juiste aandacht en verzorging te kunnen geven die ze nodig hebben.


Tuurlijk werkt het, als je maar dat te doen hebt.
Ik heb er ook last van gehad bij een squamata en ben ook zo begonnen met ze eruit te halen. Elke dag opnieuw. Maar er zijn er altijd die je niet ziet zitten tussen die naalden en dan begint alles opnieuw en blijf je bezig.
Ik ga voor een msh milieu onvriendelijkere behandeling waardoor ik nog tijd heb voor andere dingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77937

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

BPost schreef : Nou Tom dan heb ik nieuws voor je want uit mijn 30 jarige ervaring met deze methode kan ik je mededelen dat het wel degelijk werkt
.
Dennis als jou boom al helemaal vol zit zou ik dat toch een flinke verzorgingsfout willen noemen die je met heel goed opletten waarschijnlijk had kunnen voorkomen.

Mijn advies is dan ook om dagelijks je planten goed te controleren en als dat niet lukt heb je er naar mijn bescheiden mening waarschijnlijk te veel. Bouw enkel een collectie op die je aan kunt om ze de juiste aandacht en verzorging te kunnen geven die ze nodig hebben.


dat is inderdaad dan uw mening iedereen is op zijn manier bezig met de bomen... van alle bomen die ik heb is dit momenteel de enige die nu ergens last van heeft.
Tja wellicht had ik het eerder kunnen zien maar tussen de naalden zijn ze slecht te zien helemaal als je voor je werk in het donker de deur uit gaat en in het donker weer thuis komt en ik heb ze al een tijdje in de gaten maar de toegepaste behandeling heeft zijn werk niet gedaan dus verspreid de plaag zich langzaam door de boom.. vandaar dat ik nu vraag naar iets wat wel werkt.

ik heb naast mijn werk en hobby nog 3 kleine kids, sport en vrijwillige brandweer dus best druk...

Mijn bomen krijgen verder aandacht voldoende ze groeien allemaal goed krijgen genoeg water en mest worden zo nodig optijd verpot, gesnoeid, bedraad en gaan mee naar les om de juiste stappen en timing van de nodige handelingen te bepalen dus denk dat ze niks te klagen hebben maar goed dat is allemaal niet relevant voor dit topic, de door u omschreven behandeling is niet haalbaar maar toch bedankt.

als iemand anders nog iets weet hoor ik dat graag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fonz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts