Onderwerp:

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77939

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

BPost schreef : Dennis als jou boom al helemaal vol zit zou ik dat toch een flinke verzorgingsfout willen noemen die je met heel goed opletten waarschijnlijk had kunnen voorkomen.

Mijn advies is dan ook om dagelijks je planten goed te controleren en als dat niet lukt heb je er naar mijn bescheiden mening waarschijnlijk te veel. Bouw enkel een collectie op die je aan kunt om ze de juiste aandacht en verzorging te kunnen geven die ze nodig hebben.


Een beetje overdreven deze reactie. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit soort plagen aan de ene kant makkelijk gemist worden; Jeneverbes schildluizen zijn klein EN kunnen tussen de naalden uit het zicht blijven. Bij een Shimpaku van mij waren ze pas zichtbaar na het open buigen van de takken, iets wat je niet op dagelijkse basis moet doen.
Daarnaast zijn de niet handmatig te verwijderen zonder de boom te beschadigen.

Voorkomen is eigenlijk alleen via preventief spuiten te realizeren. Als mensen er voor kiezen dat niet continue te willen doen, is dat geen verzorgingsfout, maar gewoon zorgzaam met het buitenmilieu omgaan. Tenzij je vind dat mensen net zoals in Japan elke 6-12 weken de hele tuin in wolken gif hullen? Ik heb dit van dichtbij mogen zien, en dat is echt niet hoe ik mijn bomen wil verzorgen. Maar dat is de enige echte manier om te voorkomen dat je af en toe een uitbraak hebt.

Dennis: Ik heb een random product van een tuincentrum gehaald, wat specifiek systemische werking aangaf. Na 3 behandelingen was ik er vanaf, en tot nu toe, nog steeds. Het product wat Tom aangeeft lijkt een goede kandidaat.

Tom: Waar heb je dit gekocht? Dit zou ook kunnen werken op mijn mineermotten infestatie; Ik heb nog niets gevonden om jeneverbessen betrouwbaar mee te behandelen. Het enige product waarvan bekend is dat het werkt, is verboden in Europa. En uitsnoeien is hierbij niet mogelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77940

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Of het werkt tegen mineermotten weet ik niet. Volgens ik lees is het vooral voor luizen bedoeld. Maar wie weet...

Ik heb het gekocht hier in de aveve. Het stond wel niet gewoon in het rek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77941

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Als je even op google zoekt, zie je wel wat huismiddeltjes en biologische bestrijdingsmiddelen. Vooral het moment schijnt van belang te zijn, ergens in juni i.v.m.. de nieuwe generatie. En volhouden vooral. Of, maar dat is wellicht drastisch, in een kasje zetten en dan roofwespen/wantsen/trips inzetten. Voor de 'gewone' tuin gebruik ik biologisch bestrijdingsmiddel van de Action, werkt o.a. tegen bladluis, trips en de spinselmot (appelboom vaak helemaal bedekt), maar zou tegen meer plagen moeten helpen. Maar groene zeep met olie schijnt ook te werken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BPost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77942

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Een ieder doet het op de manier zo zij/hij dat wil, die vrijheid hebben we nu eenmaal. Waar de één begaan is met het milieu is voor een ander elk middel geoorloofd om het doel te bereiken. Ik tuinier al ruim een halve eeuw gifloos in een flinke zeer vogel vriendelijke tuin waar mede daardoor een vrij redelijk natuurlijk en gezond evenwicht heerst. Die heel enkele keer dat ik wel een plaagje heb/had is dat op een echt milieuvriendelijke niet dodende maar verjagende manier opgelost. De gifspuit waarmee ik niet alleen van mijn plagen af zou komen maar indirect nog veel meer schade aan het milieu aan zou richten is voor mij dan ook absoluut taboe. Zoals gezegd een ieder doet het op de manier zo zij/hij dat wil maar ook voor eigen verantwoording.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77943

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

BPost schreef : Een ieder doet het op de manier zo zij/hij dat wil, die vrijheid hebben we nu eenmaal. Waar de één begaan is met het milieu is voor een ander elk middel geoorloofd om het doel te bereiken. Ik tuinier al ruim een halve eeuw gifloos in een flinke zeer vogel vriendelijke tuin waar mede daardoor een vrij redelijk natuurlijk en gezond evenwicht heerst. Die heel enkele keer dat ik wel een plaagje heb/had is dat op een echt milieuvriendelijke niet dodende maar verjagende manier opgelost. De gifspuit waarmee ik niet alleen van mijn plagen af zou komen maar indirect nog veel meer schade aan het milieu aan zou richten is voor mij dan ook absoluut taboe. Zoals gezegd een ieder doet het op de manier zo zij/hij dat wil maar ook voor eigen verantwoording.


Mooi dat je dat doet en er de tijd voor hebt.
Maar jij kan de "gifspuit" taboe vinden, maar als al je buren het wel gebruiken dan heb je wel pech.
Ik spuit het op mijn bomen, ik ga er niet de hele tuin mee onderspuiten.
Bij mij is het doel dan ook om inderdaad zo snel mogelijk van beesten af te geraken die mijn bomen kunnen schaden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77945

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

BPost schreef : Een ieder doet het op de manier zo zij/hij dat wil, die vrijheid hebben we nu eenmaal. Waar de één begaan is met het milieu is voor een ander elk middel geoorloofd om het doel te bereiken. Ik tuinier al ruim een halve eeuw gifloos in een flinke zeer vogel vriendelijke tuin waar mede daardoor een vrij redelijk natuurlijk en gezond evenwicht heerst. Die heel enkele keer dat ik wel een plaagje heb/had is dat op een echt milieuvriendelijke niet dodende maar verjagende manier opgelost. De gifspuit waarmee ik niet alleen van mijn plagen af zou komen maar indirect nog veel meer schade aan het milieu aan zou richten is voor mij dan ook absoluut taboe. Zoals gezegd een ieder doet het op de manier zo zij/hij dat wil maar ook voor eigen verantwoording.


Een halve eeuw dan snap ik t wel waarschijnlijk gepensioneerd en alle tijd :p
Ik ga vanmiddag even een middeltje van ecokuur halen en toepassen
Systemisch en biologisch iedereen blij :)
Enkel vraag ik mij af of het gaat werken ivm de temperaturen dat de boom in rust is nu maar we zien wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77947

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

BPost schreef : Die heel enkele keer dat ik wel een plaagje heb/had is dat op een echt milieuvriendelijke niet dodende maar verjagende manier opgelost.


Dan hoor ik heel graag een advies hoe ik van de jeneverbes mineerder af kom. Want allerlei natuurlijke opties hebben niets uitgebracht, en ook een regulier bestrijdingsmiddel van de plank tegen bijtende en zuigende insecten heeft het neit mogen oplossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77948

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
leatherback, Op een geschikt moment de plant voor een dag of nacht geheel onderdompelen in een bak water waar een heel klein beetje natuurlijke groene zeep aan is toegevoegd. Dit zo nodig een paar keer herhalen.

Dennis, Geen tijd hebben bestaat niet, het is het gevolg van te veel onderhanden nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77949

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

BPost schreef : leatherback, Op een geschikt moment de plant voor een dag of nacht geheel onderdompelen in een bak water waar een heel klein beetje natuurlijke groene zeep aan is toegevoegd. Dit zo nodig een paar keer herhalen.

Dennis, Geen tijd hebben bestaat niet, het is het gevolg van te veel onderhanden nemen.


los van deze enkele boom met beesies gaat het allemaal prima met mijn bomen... beetje kortzichtig als je het mij vraagt om dan te zeggen dat ik te veel om handen heb en dat geen tijd hebben niet bestaat enkel omdat ik nu last heb van schildluis in deze enkele jeneverbes...... u heeft dus keurig u hele leven gepland en alles volgens deze planning kunnen doen chapeau!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schild/dopluis 5 jaren 3 maanden geleden #77950

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Als je een nieuw middel gaat toepassen, test dit dan vooraf op een klein deel van de boom, doe dit eventueel verdunt. Voor je het weet brengt toepassen schade aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren