Onderwerp:

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86734

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb je bij het witte a4 papier test, ook je hand over het blad geschroven, zodat je alles doodwrijfd wat je eventueel niet met het blote oog ziet, en er een 'bloed' streepje achter blijft? Dat zag ik namelijk niet op de foto's.

Wat Kadebe zegt over de voeding, kan misschien ook wel. Waarmee bemest je? (npk waardes + micronutrients)

b.v. met te veel kalium bemesten, beperkt opname van magnesium, wat het loof groen maakt.
Ik zie wel nieuwe groei, maar als er bepaalde mineralen niet op te nemen zijn via de wortels, trekt de plant het terug uit oud loof.

Toen je de boom kocht, was deze door de verkoper onlangs verpot? Het korrelsubstraat ziet er nieuw uit? Of zelf verpot? Symtomen hierna?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86750

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de 'bloed-test- nu alsnog uitgevoerd en ik zie geen rode strepen op het A4 papier verschijnen.

Ik bemest nu (om de 2 weken) met Matsu Fish-Emulsion 5-2-2. 4ml per liter. Vind het lastig om precies aan te geven wanneer het ontstaan van het gele loof is begonnen en of dit net voor of na het starten van het bemesten was. Het nieuwe loof is van begin lente en heb niet het idee dat het daarna niet meer heeft doorgezet.

De boom is in oktober overgekomen vanuit Spanje en zat toen 2 jaar in de trainingspot. De leverancier zegt dat het substraat bestaat uit een mix van peat (turf), coconot, grapefruit en field land. Ik denk dat de bovenste laag er op is gedaan voor de shipping en heb het er eigenlijk sindsdien op laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86756

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Als hij nog maar 2 jaar is uitgegraven kan het zeker zijn dat de boom zich nog aan het aanpassen is.
Neem daarbij dan nog eens het transport vanuit spanje en dan kan het wel zijn dat de boom wat takken laat vallen.

Mijn raad, blijf eraf.
Msh volgend voorjaar in een goeie grondmix, maar dan gewoon laten doen tot er weer sterke groei is eer je vormt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86778

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Topsloth schreef : Het is 2 weken geleden sinds ik al het gele loof heb verwijderd van de Sabina, maar helaas is er inmiddels weer allerlei geel loof bij gekomen. Ik moet nu echt gaan ingrijpen voordat het te laat is. Ik begrijp dat het spuiten met een schimmel bestrijdingsmiddel niet perse de oplossing hoeft te zijn, maar dat is een risico wat ik op dit moment graag zou wil nemen. Kunnen jullie mij adviseren welk middel vaak bij schimmels op Sabina's wordt toegepast?

Snap dat er niet een middel is, tegen alle schimmel, maar ybonsai had het hier laatst over "Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool." Welk middel zou ik hier voor in kunnen zetten?


Het belangrijkste wat je moet weten is de werkzame stof, dat is tebuconazool. zoek deze op en je product komt op google te staan.

Maar waarom laat je geen gedeelte of aangetast loof testen?

maakt je boom extenties loof aan? nieuwe groeipunten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86779

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

ybonsai schreef :

Topsloth schreef : Het is 2 weken geleden sinds ik al het gele loof heb verwijderd van de Sabina, maar helaas is er inmiddels weer allerlei geel loof bij gekomen. Ik moet nu echt gaan ingrijpen voordat het te laat is. Ik begrijp dat het spuiten met een schimmel bestrijdingsmiddel niet perse de oplossing hoeft te zijn, maar dat is een risico wat ik op dit moment graag zou wil nemen. Kunnen jullie mij adviseren welk middel vaak bij schimmels op Sabina's wordt toegepast?

Snap dat er niet een middel is, tegen alle schimmel, maar ybonsai had het hier laatst over "Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool." Welk middel zou ik hier voor in kunnen zetten?


Het belangrijkste wat je moet weten is de werkzame stof, dat is tebuconazool. zoek deze op en je product komt op google te staan.

Maar waarom laat je geen gedeelte of aangetast loof testen?

maakt je boom extenties loof aan? nieuwe groeipunten?


Waar kun je dat laten doen?
Msh handig om te weten als het ooit nodig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86780

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14

Tom Haest schreef :
Waar kun je dat laten doen?
Msh handig om te weten als het ooit nodig is.


Ik denk eventueel bij INAGRO of dergelijke labo's

edit link
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kadebe.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86819

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

ybonsai schreef :

Topsloth schreef : Het is 2 weken geleden sinds ik al het gele loof heb verwijderd van de Sabina, maar helaas is er inmiddels weer allerlei geel loof bij gekomen. Ik moet nu echt gaan ingrijpen voordat het te laat is. Ik begrijp dat het spuiten met een schimmel bestrijdingsmiddel niet perse de oplossing hoeft te zijn, maar dat is een risico wat ik op dit moment graag zou wil nemen. Kunnen jullie mij adviseren welk middel vaak bij schimmels op Sabina's wordt toegepast?

Snap dat er niet een middel is, tegen alle schimmel, maar ybonsai had het hier laatst over "Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool." Welk middel zou ik hier voor in kunnen zetten?


Het belangrijkste wat je moet weten is de werkzame stof, dat is tebuconazool. zoek deze op en je product komt op google te staan.

Maar waarom laat je geen gedeelte of aangetast loof testen?

maakt je boom extenties loof aan? nieuwe groeipunten?


Er zit dus wel nieuw loof aan, maar voor mijn gevoel is dat van begin lente. Ik kan moeilijk zien of dat heeft doorgezet de afgelopen tijd, mede omdat de boom kaler is geworden door het uitvallen van het gele loof.

Het testen van geel loof van een bonsai is voor mij ook totaal onbekend terrein. Heb jij dat wel eens in Nederland laten doen, en zoja, waar? En hoe gaat dat in zijn werk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86833

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Topsloth schreef :

ybonsai schreef :

Topsloth schreef : Het is 2 weken geleden sinds ik al het gele loof heb verwijderd van de Sabina, maar helaas is er inmiddels weer allerlei geel loof bij gekomen. Ik moet nu echt gaan ingrijpen voordat het te laat is. Ik begrijp dat het spuiten met een schimmel bestrijdingsmiddel niet perse de oplossing hoeft te zijn, maar dat is een risico wat ik op dit moment graag zou wil nemen. Kunnen jullie mij adviseren welk middel vaak bij schimmels op Sabina's wordt toegepast?

Snap dat er niet een middel is, tegen alle schimmel, maar ybonsai had het hier laatst over "Ook is er een schimmel tegenwoordig die op vele Sabina yamadori zit en van yamadori sabina over gaat naar gewone juniperus die ipv met alluminium met tebuconazool." Welk middel zou ik hier voor in kunnen zetten?


Het belangrijkste wat je moet weten is de werkzame stof, dat is tebuconazool. zoek deze op en je product komt op google te staan.

Maar waarom laat je geen gedeelte of aangetast loof testen?

maakt je boom extenties loof aan? nieuwe groeipunten?


Er zit dus wel nieuw loof aan, maar voor mijn gevoel is dat van begin lente. Ik kan moeilijk zien of dat heeft doorgezet de afgelopen tijd, mede omdat de boom kaler is geworden door het uitvallen van het gele loof.

Het testen van geel loof van een bonsai is voor mij ook totaal onbekend terrein. Heb jij dat wel eens in Nederland laten doen, en zoja, waar? En hoe gaat dat in zijn werk?


Zelf woon ik in België. dus geen idee.
Ik breng dit binnen waar ik mijn producten koop, deze laten dit doen door een labo dat ze kennen.

misschien slim om eens google te raadplegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 3 jaren 9 maanden geleden #86839

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14

Topsloth schreef : ....
Het testen van geel loof van een bonsai is voor mij ook totaal onbekend terrein. Heb jij dat wel eens in Nederland laten doen, en zoja, waar? En hoe gaat dat in zijn werk?


Ik denk dat je voor Nederland op onderstaande link kan starten
https://www.plantenziektekunde.nl/plantendetective-2/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus Sabina schimmel? 2 jaren 9 maanden geleden #91885

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi allemaal,

We zijn inmiddels een jaar verder. Ik heb jullie advies gevolgd en ben niet met bestrijdingsmiddelen aan de gang gegaan en heb de Juniperus de tijd gegeven om te herstellen en groeien. De Juniperus maakt nieuw groen loof aan, maar ik blijf strugglen met deze Sabina. Sinds een maand is het loof van de Sabina op bepaalde punten weer geel aan het worden en uit aan het vallen. Wat mij nu echter de grootste zorgen baart zijn deze vreemde beestjes of eitjes (geen idee wat het zijn) op bepaalde takken en tussen de naalden. Als ik de witte rondjes eraf haal dan heb ik een soort van donker bruine roest-kleurige substantie op mijn vingers.

Kunnen jullie mij vertellen wat dit is?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts