In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10427

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, zoals leatherback zegt:

ik dacht je bomen nog in potten stonden, dan had je dus met veel en langdurige neerslag moeten oppassen. Maar ze staan in de volle grond, dus niets aan het handje !

en idd, nee, stekpoeder is niet hetzelfde als wortelstimulator. Maar ook dat is nu niet meer aan de orde.

Ik zou niet ontbladeren, aangezien je boom in opbouwfase is, en je wilt wat stam verdikking. Bovendien wil je dat de stammen tot een geheel groeien, dus focus je eerst daar op. gewoon nu met rust laten en lekker laten groeien. Ontbladeren doe je vrijwel alleen bij bomen die al of bijna in hun eindstadium zijn, dus al gevorderde bonsai zijn, en dan ook niet elk jaar toepassen, aangezien het behoorlijk stressvol voor een boom is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10428

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Henneptouw duurt jaren voor het vergaat. Ik weet niet hoe dat met raffia zit, (nog) geen ervaring mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10429

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Bij mij valt de raffia na een klein jaartje gewoon uit elkaar en van de tak af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10430

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Bij mij niet ik moet af en toe flink werken om de half verteerde raffia er af te krijgen. :pinch:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10454

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik ben benieuwd of het eikje dit gaat overleven, de bladeren hangen er behoorlijk slap bij...
Maargoed, ik laat hem lekker in de grond staan en ik zie wel wat er mee gebeurd :)

Ik begrijp dat hennep in dit geval wel zijn voordeel heeft, omdat het langer duurt voordat het vergaan is.

Verder iedereen bedankt voor de informatie, dit is namelijk erg nuttige informatie voor een beginner!

(ik zal dit topic blijven gebruiken voor toekomstige vragen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10456

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Oenes schreef : Bij mij niet ik moet af en toe flink werken om de half verteerde raffia er af te krijgen. :pinch:


Oude tandenborstel en wat water....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10467

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Arjen schreef : Ik ben benieuwd of het eikje dit gaat overleven, de bladeren hangen er behoorlijk slap bij...
Maargoed, ik laat hem lekker in de grond staan en ik zie wel wat er mee gebeurd :)

Ik begrijp dat hennep in dit geval wel zijn voordeel heeft, omdat het langer duurt voordat het vergaan is.


Ik denk het niet. Als je henneo niet snel genoeg vergaat, krijg je ingroeisporen. Beter twee keer opnieuw inbinden (Na een half jaar zitten ze echt al wel aan elkaar gegroeid).

Als je zegt dat het blad slap hangt.. Hoeveel bast heb je verwijderd dan? Ik mag hopen slechts een dun streepje (bv 5mm breed) op de plek waar ze tegen elkaar staan, en eigenlijk zonder de wortels te beschadigen..?

In ieder geval nu de komende 2 weken goed nat houden (Zeiknat) en beschermen tegen zon & wind.

zie ook www.bonsai4me.com/AdvTech/ATquercus%20ro...0and%20repotting.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10473

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Loop je niet te snel van stappel? Zo'n werkjes doe je best in het voorjaar, niet in het volle groeiseizoen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10474

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

kevofski schreef : Loop je niet te snel van stappel? Zo'n werkjes doe je best in het voorjaar, niet in het volle groeiseizoen...


daar bestaann overigens verschillende meningen over, zeker bij eiken. Ik hoor wel eens mensen beweren dat eigenlijk bijna alle planten alle bewerkingen op elk moment van het jaar kunnen hebben, als de nazorg goed is. Daarbij is het zo dat bij verwondingen in het groeiseizoen de boom veel sneller kan herstellen, omdat hij toch al in volle groei is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10475

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

leatherback schreef :

kevofski schreef : Loop je niet te snel van stappel? Zo'n werkjes doe je best in het voorjaar, niet in het volle groeiseizoen...


daar bestaann overigens verschillende meningen over, zeker bij eiken. Ik hoor wel eens mensen beweren dat eigenlijk bijna alle planten alle bewerkingen op elk moment van het jaar kunnen hebben, als de nazorg goed is. Daarbij is het zo dat bij verwondingen in het groeiseizoen de boom veel sneller kan herstellen, omdat hij toch al in volle groei is.


Klopt misschien, maar toch bij zo'n ingreep moet je al flink het wortelstel ontraffelen voor een goed contact, dus in zo'n periode :unsure: ??? Zeker met zo'n temperaturen zou ik wachten... :whistle: ====)))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren