In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10476

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Och wat is te hard van stapel lopen... Op dit moment zie ik dit nog als experiment, en hopelijk leer ik er wat van.

Ik heb nog genoeg andere boompjes staan waar ik wat mee kan doen, als dit niet lukt baal ik wel, maar ik ga gewoon weer verder met wat anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10487

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Dat klopt, maar het experimenteren blijft niet duren... Zonde van de boompjes moest dit niet lukken. Geduld is één van de mooiste kenmerken van de natuur, daar moeten wij rekening mee houden. Zeker loofbomen in deze periode zijn (volgens mij ;) ) zo kwetsbaar. Voorzichtig mee zijn... Hopelijk komt het goed, maar zulke dingen blijven niet lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10491

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

kevofski schreef : Zeker met zo'n temperaturen zou ik wachten... :whistle: ====)))


Hm.. Weet niet waar jij woont, maar hier is het de afgelopen week behoorlijk nat en koud geweest, waarbij gisteren de uitzondering was..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10493

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nat: ja
koud: hmm 25° (en gisteren meer dan 30°) is toch wel niet koud te noemen..
en dat is in Oost Vlaanderen..
groter probleem lijkt me eerder de regen en de wind.. daarbij ook een tropische luchtvochtigheid de laatste dagen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10494

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hier heeft -met uitzondering van gisteren: 24g - de themometer deze maand niet boven de 22 graden gekeken, met vele dagen onder de 18.. Ruilen ?

Wij zitten in Duitsland aan de grns met Nederland.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10496

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hoeft niet hoor.. hoewel de 40° die de thermometer in men wagen gisteren middag aangaf wel wat teveel van het goeie was..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10507

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

kevofski schreef : Dat klopt, maar het experimenteren blijft niet duren... Zonde van de boompjes moest dit niet lukken. Geduld is één van de mooiste kenmerken van de natuur, daar moeten wij rekening mee houden. Zeker loofbomen in deze periode zijn (volgens mij ;) ) zo kwetsbaar. Voorzichtig mee zijn... Hopelijk komt het goed, maar zulke dingen blijven niet lukken.


Het is zeker weten zonde als dit niet lukt, en het lijkt me juist ook hartstikke leuk om hier mee te werken als dit wel lukt.
Ik hoop uiteraard zelf ook dat dit goed komt, maar ik vrees het ergste want de bladeren beginnen helemaal droog te worden...

Betekent dit automatisch dat het boompje aan het doodgaan is, of kan het zijn dat het boompje dit juist zelf doet zodat hij zijn energie in het herstel kan steken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10511

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
experimenteren is altijd goed..
zo heb ik 2 weken geleden nog oa larix gezaaid, waar overal op internet stond dat dit veel te laat was, en kijk nu... er komen er al 4 uit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10512

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De boom doet het zowieso zelf. De bladeren woden afgestoten als er niet voldoende vocht is om ze te behouden. Dat zegt nog niets over de overlevingskansen van het geheel. Je hebt nog niet laten weten wat je aan bast en wortels hebt weg gehaald geloof ik. Kans is aanwezig dat de boom nu bezig is een beschadigde kluit te herstellen en dat je in het voorjaar scheuten krijgt uit de wortels en de beschadigde delen afsterven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10514

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : De boom doet het zowieso zelf. De bladeren woden afgestoten als er niet voldoende vocht is om ze te behouden. Dat zegt nog niets over de overlevingskansen van het geheel. Je hebt nog niet laten weten wat je aan bast en wortels hebt weg gehaald geloof ik. Kans is aanwezig dat de boom nu bezig is een beschadigde kluit te herstellen en dat je in het voorjaar scheuten krijgt uit de wortels en de beschadigde delen afsterven.


Ah op die manier.
Ik had er goed opgelet dat ik de wortels niet beschadigde.
Bij één wortel kan het zijn dat er een klein stukje bast mee is gekomen, maar ik zag al gauw dat dit mis ging dus dit heb ik kunnen beperken.
Verder heb ik inderdaad ongeveer 5mm aan bast verwijderd, op sommige plekken kan het een paar millimeter meer zijn, op sommige plekken misschien wat minder.

Maar ik begrijp hier uit dat ik hem dus lekker moet laten gaan, zolang ik maar voor de nazorg zorg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts