In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22363

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Auk schreef : Amoebozoa zijn dus wel schimmels, maar niet uit het rijk Fungi.


Ehm.. Ja, dat is dus een gekke samenvatting. Je hebt dus schimmels die niet in het rijk der schimmels vallen? Die dag moet nog komen, vrees ik. Lees wiki nog maar een keer, of beter, de taxonomische boom der leven die ik al eerder gaf.

En Auk: Als je mijn posts leest, zal je zien dat ik precies dat zeg. Er zijn verschillende types. Specifieke types zijn selcht. Andere niet. En sommige zijn nuttig/noodzakelijk. Een omgeving creeeren waar schimmels niet kunnen overleven is dus NIET waar je naar op zoek bent, omdat je mycchoriza moeten kunnen overleven (!).

maar goed. Ik hou me verder uit deze discussie. Het is een beetje nutteloos om mensen iets uit te willen leggen als ze niet wilen begrijpen wat ik schrijf.

Sambal: Om te beginnen is het goed wat te oefenen met jonge boompjes, Tegelij kkan je deze gewoon lekker laten aansterken. Zorg voor drainage, niet te veel regen vangen, en lekker wat zon, en het zou geen enkel probleem moeten opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22364

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
ja en nee ...... nieuwe grond altijd maar een deel van de oude grond mee overpotten. Dit inverband met de "mycorrhiza" deze leefd in symbiose met het substraat waar een jeneverbes in staat. Als je een jeneverbes verpot met compleet nieuw substraat "kan" dit het einde betrekken. Om hem tijdens een verpotting te ondersteunen kun je idd zoals Leather zei boomschors gebruiken. Maar ook hier bij geld altijd oude grond mee over plaatsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22365

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Sambal schreef : Oja deze boom ga ik gewoon een plek geven in het park. Is leuk om te zien als alleen ik weet dat die boom er staat. Misschien is die daar beter af.


Je loopt het risico dat de boom dan bij de volgende opruimactie van de gemeente verdwijnt. Hou je daar rekening mee?

Wat betreft mycchoriza: De laatste studies hebben laten zien dat het gros van de bomen en struiken een symbiose met schimmels aangaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22366

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7

leatherback schreef :

Auk schreef : Amoebozoa zijn dus wel schimmels, maar niet uit het rijk Fungi.


Toch bezig blijven he baasje ............ Amoebozoa IS GEEN SCHIMMEL het valt onder schimmel en waar het meer om draaide is of het schadelijk was ja of nee!! RUZIE maken om niks en enkel je zin doordrijven noemen ze dit


Houd nu maar eens op met je zinnetje door te drijven sjezussss

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by avionix. Reden: aanpassing

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22367

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Sambal: Als deze plant erdoor komt, heb je wel een leuke startboom voor een bonsai hoor..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22369

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Oké bedankt auk, avionix, leatherback en de rest. Ik heb eerlijk gezegt niet veel vertrouwen meer om hem hier te houden. Hij ging ook bijna te makkelijk uit de grond hij krijgt een mooie plek misschien is de overlevings kans groter dan hier.

En ik ga maar beginnen bij het begin. Ik ben nog niet zo lang bezig met natuur. Maar ik vind het allemaal te interessant en ik zie woorden voorbij komen waar van ik denk 2 stappen terug doen. dus het beste lijkt mij om onder aan te beginnen. En niet beginnen met schimmels maar met de basis.

Ik wil iedereen bedanken. En als ik weer vragem heb zal ik ze zeker weten bij jullie stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22371

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Leatherback wat moet ik dan precies doen 2 van de 3 stammen door knippen? Dat die 1 stam overhoud? Kan dat? is dat verstandig want dan verspilt hij wel minder energie tog?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sambal.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22372

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Auk schreef : Ook volgens de Wiki:
Schimmels zijn:

Rijk Fungi = Schimmels
Rijk Amoebozoa = Amoeben
Rijk Animalia = Dieren = Metazoa

Amoebozoa zijn dus wel schimmels, maar niet uit het rijk Fungi.


Beter lezen volgende keer... Fungi zijn schimmels, Fungi, Amoebozoa en Animalia behoren tot de supergroep van de Unikonta.

Amoebozoa zijn dus geen schimmels, micromyceten wel. Geloof ik. Denk ik. Weet ik veel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22373

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef :

Auk schreef : Amoebozoa zijn dus wel schimmels, maar niet uit het rijk Fungi.


Ehm.. Ja, dat is dus een gekke samenvatting. Je hebt dus schimmels die niet in het rijk der schimmels vallen?


Yep, bedacht later ook dat dat niet kon kloppen en heb het al opnieuw gelezen. Mijn fout was dat, aangezien het wiki-artikel over schimmels gaat, ik dat stukje las alsof dat ook schimmels betrof. Na iets beter lezen zag ik dat het wel degelijk duidelijk geschreven is en ik er gewoon naast zat door te snel te willen lezen.

Verder boeit het me weinig wat voor naam het beestje heeft. Je wilt uiteraard geen omgeving creeren waarin schimmels niet overleven - maar ook geen omgeving waarin de schadelijke schimmmels (of hoe je ze ook noemen wilt) gaan overheersen.

Begon dit nou allemaal echt vanwege een niet afwaterende bak? 't Is wat...
Samengevat: het is niet fijn als je pot niet goed afwatert :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22374

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Sambal schreef : Maar ik vind het allemaal te interessant en ik zie woorden voorbij komen waar van ik denk 2 stappen terug doen. dus het beste lijkt mij om onder aan te beginnen. En niet beginnen met schimmels maar met de basis.


Niet te veel van aantrekken hoor, die woorden, zo belangrijk zijn ze niet.
Enige wat je moet weten is dat je boom samen leeft met een schimmel. Deze hoef je niet te kweken, die is vanzelf meegekomen met de grond die aan de boom zat.

Ik zou 'm niet in 't park zetten, maar in een mooie ruimte pot, in het juiste grondmengsel, zodat-ie voorlopig kan groeien.

Dat de boom makkelijk uit de grond kwam... misschien had je gewoon mazzel en was het losse aarde en had de boom een compact wortelstelsel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren