In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22413

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal me best doen. Heb net alle bruine naalden verwijdert zo dat ik kan zien hoe groen die blijft. De rest is maar hopen zal hem de komen 2 jaar lekker met rust laten. Hij heeft tot 14:00 uur zon per dag. (als de zon schijnt niet zoals dze dagen) dus het is volgens mij wel een goeie plek voor hem. Ik zal elke dag even kijken. En ik kan naar hem kijken wanneer ik sta te koken
Ik zal af en toe wel wat laten weten. Hoe het er mee staat.
Moet ik de dennen trouwens ook laten hangen inverband met energie
Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22415

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Nou ik zit zo te kijkrn is het geen Japanse den? Of grove den, europese den?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22416

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
Uit de volle zon dat moet je proberen te vermijden een beetje kan niet echt kwaad. Met namen volle zon bedoel ik de middag uren als de zon op zijn felste is. Dit moet je zien te voorkomen .... zeker nu ( kijk ff buiten hmmm valt mee nu he :dry: )

Besproei de boom dagelijkse mag 2,3,4 maal met een planten spuit. Pas hier bij op ivm de zon (verbranding en verdamping? Het liefste niet als de avond inzet (zons ondergang)

Normaal gezien doe je ze verwijderen om de energie in en naar de naalden te krijgen (nieuwe aanmaak tot naalden en knoppen) Het verwijderen ervan tsjaaah is een moeilijk iets he en tegenstrijdig zoals aangeven. Van de ene kant door ze te laten zitten bevorder je indien de overlevings drang ( nazaten )van de andere kant .... bij verwijdering zal hij mogelijk zijn energie gaan steken in nieuw loof

Misschien kan je iemand anders hier wel beter in informeren. Je bent iig op de goede weg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22417

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Maar als je ze er afknipt waar gaay de energie dan heen? Niet naar de enige plekken stam takken en wortel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22420

  • avionix
  • avionix's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 79
  • Ontvangen bedankjes 7
De appels maakt een pinus of wel soort aan om te zorgen dat er nazaten komen. Een boom in jouw geval gaat en is in overlevings drang. Hij zorg ervoor dat mocht hij sterven er nakomelingen komen (bij de juiste omstandigheden).

Een pinus of welke boom dan ook die je zonder problemen zo maar uit de grond rukt met weinig moeite "kan reeds in problemen zijn" een goede gezonde boom trekt je echt niet zo maar even zonder morren uit de grond. Een pinus in dit geval die je zo maar uit de grond kan trekken is vaak een NO NO. Een wortel die je breekt tijdens de delving ... is vragen om problemen. Om een goede kans te maken moet je geen wortels gebroken hebben. En zo veel mogelijk wortels intakt kunnen verpotten. Dit zorg voor een groter succes .... vergeet niet denne soorten zijn en blijven zeer trage groeiende boompjes.

Het is en blijft belangrijk dat je pinus wortels maakt .......en ook dit gaat tergend traag

Als je de appels verwijderd zal hij zijn energie moet verdelen of zijn groeipunten. Ik heb je al gezegd kan je iemand anders hier meer info over geven. Want het verpot gebeuren is al een zwaar iets geweest. De appels verwijderen is net gelijk snoei ... en daar ze best groot zijn zullen ze ook wonden maken. Ik denk vast dat je iemand anders hier raad over kan geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22431

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

Ivan schreef : De vraag was: wat voor soort. Zijn jullie zo zeker dat dit een pinus sylvestris is? En géén mugo? Naaldbomen is niet zo mijn sterkste kant. Heeft iemand in de kegels een aanwijzing?


Gezien de wat ronde kegels, het groene ipv blauwig loof, en de paarsig/bruine bast zou ik ook denken dat het een pinus mugo is. Lijkt wel zo op de foto althans.

Ik heb beide soorten hier staan en ik vind de foto meer op mijn mugo lijken dan op mijn sylvestris.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22453

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
LOL,

Tja, welke soort het echt is.. Ik dacht: Even zoeken. En toen kwam ik dus uit op een wetenschappelijk artikel welke tracht verschillende soorten pinus te scheiden. En daarvoor moeten ze dus tot op celnivo de planten bekijken; www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036725300700076X

Nog even doorzoeken gaf me dit forum: forums.gardenweb.com/forums/load/conif/msg0522300014175.html

Daar geven ze oa aan dat de kegels van de sylvestrys onder een hoek naar beneden staan met een steeltje, en de mugo recht op de stam, zonder steeltje. In jouw geval lijkt de kegel recht/haaks op de stam te staan, en ik kan geen klein steeltje zien tussen stam en kegel. Dus een Mugo lijkt wel waarschijnlijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22464

  • Sambal
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Hmmm interessant. Even in verdiepen.
Op Google afbeeldingen lijkt die onderdaad veel op een mugo. Met namen deze afbeelding

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22470

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
maakt niet uit Sambal, het zijn beiden (mugo en sylvestris) 2naaldige dennen en reageren (ongeveer) gelijk op alles, dus verzorging is hetzelfde. (btw: grove den = pinus sylvestris. japanse (witte) den heeft bundels met 5 naalden. zwarte en rode dennen hebben veel langere naalden.)

in MIJN persoonlijke beleving en ervaring, willen dennen juist zoveel mogelijk zon/licht hebben, doen ze het beter, echter moeten ze wel wat droger staan dan bijv. loofbomen.
Geen aanval naar anderen hier, het is enkel MIJN ervaring met MIJN bomen...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sambal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

wat voor soort 10 jaren 10 maanden geleden #22471

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Poging 2 zal me ook maar even mengen in dit topic. Ten eerste leuk materiaal het is trouwens een mugo de plantsoenen hier in Scheveningen staan er vol mee, vandaar dat ik hem denk te herkennen.
Het is vooral zaak dat je de boom sowieso een jaar in goed drainerende grond lekker laat groeien zonder er verder iets mee te doen. Mugo's houden niet van gerommel aan hun wortels en als dat verkeerd of teveel gebeurd leggen ze het loodje.
Waar je je eigenlijk vanaf volgend jaar vooral mee moet bezig houden is backbudding om een betere vertakking te krijgen en het loof dichter bij de stam. Naalden plukken is ok maar mugo's maken nieuwe knoppen waar juist naalden zitten en vrijwel niet op een kaal stuk tak of stam.
Zou ook nog niet snoeien als je nog geen officieel ontwerp hebt.
Laatste houd er rekening mee dat mugo's van een iets vochtigere grond houden dan andere dennen soorten.

Succes ben benieuwd wat het gaat worden in de toekomst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren