In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 2 maanden geleden #83825

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Kan ik deze boom ook in een diepere pot zetten? Dan heeft de plant meer buffer. Uiteraard een pot met gaten onderin. Of zijn deze bomen niet geschikt voor diepe potten? En ik wat voor grond zal ik hem zetten als ik hem verkort? Gewone potgrond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 4 weken geleden #84235

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
De boom maakt nog steeds wel een aantal nieuwe bladeren. Deze bladeren zijn wel groter dan de andere bladeren. En zitten vooral onderaan op de stam. Is dit erg? Moeten die bladeren weg zodat hij zijn energie in de kruin steekt?
Er vallen nog steeds wel bladeren uit. Ik ben wat meer water gaan geven, iedere week sowieso en de kluit hou ik nu wel goed vochtig, misschien iets te veel? Dat hij daarom nog uitvalt?

Kan ik deze nu in een diepere pot zetten zodat de watergift iets makkelijker in balans te houden is?

Foto is begin van de avond gemaakt en dus wat donker

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 4 weken geleden #84251

  • Frederik1985
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
September 2018 heb ik zelfde soort ficus ginsing gekocht (gevlochten +/- 70cm hoog). Had de plant in woonkamer geplaatst waar die het best paste voor ons interieur.... Paar dagen later begon het bladverlies al. Na opzoekwerk vlak bij het raam geplaatst, 2de maal verplaatst dus (zuidoost 10cm afstand raam). Oktober minder en minder licht, bladeren bleven vallen en dit bleef aanhouden tot begin februari. De dagen werden langer en eind maart zag ik nieuw bladgroei! Eind april wanneer de temp niet meer onder 10°C naar buiten ermee, eerst laten wennen in halfschaduw en na een maand in de volle zon. Ik wist niet wat ik zag, was net onkruid die groeide. Eind september terug binnen, temperaturen werden snachts te koud. Begin november opnieuw bladverlies..... Begin maart dit jaar geen bladverlies meer en nu begin er helemaal onderaan de boom nieuwe groei te schieten.
Zoals meerdere mensen al gezegd hebben, licht licht licht! Ivm water geven: geen water geven op tijdstip. Grond in de gaten houden. Hangt allemaal af van de grondsoort hoelang het nat, vochtig blijft. Bvb potgrond blijft langer nat dan akadama of bims.
Zeker nu niet verpotten, jouw boom is verzwakt en mag nu zeker niet meer stress krijgen. Is het substraat ideaal neen waarschijnlijk niet maar de boom kan dit aan in jouw grondsoort.
Volhouden zou ik zeggen en vannaf je kan naar buiten ermee. Suc6!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 3 weken geleden #84260

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor het advies iedereen.
Ik ga het dit jaar dus proberen om de bonsai buiten te zetten. Op internet staat dat de temperatuur absoluur niet onder 15 graden mag komen. Maar frederik, dit kan dus al vanaf de 10 graden snachts?
Het moet dan wel constant zijn de temperatuur? Want een week buiten en dan naar binnen als het koud wordt is toch ook slecht voor de boom?
Mag ik vragen of je een foto wilt maken van jouw boom? Deze heeft namelijk dezelfde afmeting als die van mij. Dus ben wel benieuwd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 3 weken geleden #84289

  • Frederik1985
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Indd op internet of bonsai boeken staat dat de boom niet mag blootgesteld worden aan 15°c of lager. Dit is natuurlijk theorie en men zegt dit ook deels als voorzorg om zeker te zijn dat de boom geen te lage temperaturen kent.
Maar als de boom eens 13°c heeft gehad snachts voor een paar uur zal hij niet de dag of week erna sterven. Mijn plant heeft eind september een paar keer 12, 11 en mss zelf 10°C gekent. Dit is ook maar snachts een paar uur. Mochten de temperaturen de ganse nacht rond de 10graden of lager zijn en overdag niet meer dan 15, dan weet je dat het tijd is om de boom binnen te halen (eind sept. begin okt. dus).
Juist! niet van binnen naar buiten en terug naar binnen verhuizen, vannaf mei of mss zelf vroeger kan de boom continu buiten hoor.
Dit allemaal zijn mijn ervaringen hè, ik kan ook verkeerd zijn maar ik spreek uit ondervinding met hetzelfde type boom.

Foto's is net getrokken, rekening houden deze winter ZEKER 50 a 60 bladeren gevallen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 3 weken geleden #84290

  • Frederik1985
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Dit wil ik er ook nog bijvermelden. Vorig jaar zag de boom er niet zoals nu uit. Stond voor 70% kaal, ik dacht toen echt dat de boom verloren was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 3 weken geleden #84291

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Mooie boom heb je! Ik hoop dat die van mij er ook zo uit gaat zien.
Ik ga hem als de temperatuur goed is buiten zetten.
Geef je hem als hij buiten staat nog voeding?
En hoe doe je het met snoeien? Er zullen wel een hoop lange uitlopers aankomen dan.
Kan dit als hij in de volle zon staat?
Hij heeft graag een plaats in de zon en uit de wind neem ik aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 4 jaren 3 weken geleden #84306

  • Frederik1985
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 0
Danku!
Eerlijk, ik ben bijna zeker van wel mits je de plant buiten plaatst in direct zonlicht.
Ja hè vannaf april tot en met spetember voeding geven, niet te veel in 1 keer en om de 2 weken ongeveer. Vannaf oktober ongeveer geef ik geen voeding meer en ook iets minder water. De grond blijft ook langer vochtig na begieten in het najaar. Ik probeer de ficus wat in rust te houden tijdens winter en blasverlies hoort hier jammer genoeg bij. Plant doet bijna niet aan fotosynthese, bladeren verdampen bijna geen vocht dus isser minder nood/vraag naar water. Ik geef ook bijna altijd regenwater en soms een keer leidingwater ( 80/20%).
Dat hangt ervan af ofje al direct model wil brengen aanje boom of laten groeien om stam en takken te laten dikken en de boom te laten aansterken.
Ik heb rond juni wat snoeiwerk toegepast hier en daar om bepaalde takken en bladeren die buiten het model groeiden te verwijderen. En dan 1 september opnieuw wat gesnoeid om model te behouden.
Snoeien in de zon is geen probleem denk ik.... Best harde snoei in het voorjaar lees ik overal en niet tijdens de hete zomermaanden.
Staat bij mij in de tuin continu op dezelfde plaats, in de volle ochtendzon smiddags ook maar rond 1u 2u smiddags gaat de boom van zon over in halfschaduw en dan naar schaduw. Vorige zomer in juli hadden we hier dagen van +35°C, dus de ganse dag in volle zon is niet aan te raden. Tijdens die hete dagen geef ik ook 2X daags water. En savonds rond 10u flink besproeien.
Een beetje wind kan geen kwaad hoor integendeel de boom en vooral de bladeren sterken hierdoor aan. Natuurlijk tijdens storm of hevige wind best beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 3 jaren 7 maanden geleden #87733

  • Nlkevin
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
De boom is al weer aardig in het blad gekomen.
Wordt het nu met de komende koude nachten al tijd om de boom weer warm binnen te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai nog wennen of verkeerde standplaats? Bladuitval 3 jaren 7 maanden geleden #87734

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb je een foto van de boom nu deze de hele zomer buiten heeft gestaan? Erg benieuwd of deze opgeknapt is.
Heeft de boom deze zomer ook elke twee weken bemesting gekregen?

Hou er rekening mee dat de grondtemperatuur lager is dan op een meter hoogte.
Dus met de boom op tafel en uit de wind. Dit kan de tijd dat de boom buiten staat verlengen.

Dus houdt het lokale weer in de gaten. Advies van iemand uit noord nederland, geld niet voor zuid nederland, daar zijn de verschillen al te groot voor. (In het noorden is het vaak een paar weken later opgewarmt, dan het zuiden. En het noorden zijn de nachten ook een paar weken eerder kouder dan het zuiden.)

Kijk ook eens naar de grond temperatuur metingen.
www.buienradar.nl/nederland/temperatuur/...mum-grondtemperatuur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren