Onderwerp:

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65213

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Vakantietijd is altijd weer een heel gedoe om alle bomen elders onder te brengen om ze toch de dagelijkse zorg (water) te kunnen laten krijgen. Daarom op zoek naar een automatisch bewateringssysteem die 100% betrouwbaar is. En natuurlijk betaalbaar. ik zie echter door de bomen het bos niet... Hebben jullie misschien goede tips over systemen die mbt watergift daadwerkelijk waterdicht zijn? Het is de bedoeling dat het systeem gewoon op de buitenkraam aangesloten wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65214

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Ik zou wat bij de grow shops kijken en informeren. Daar weten ze alles van bewateringssystemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65215

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Plastic zakken om de potten pakken schijnt ook goed te werken. Dan verdampt er niks door de potten, want dat blijft in die zakken zitten. Het lijkt me dat als je ze dan in de schaduw uit de wind zet dat ze dan ook weinig door het loof verdampen.
Alleen ff oppassen voor meeldauw enzo

Toen ik afgelopen jaar weg was heeft m'n mams alles gewaterd, maar daar heb jij weinig aan ben ik bang :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65216

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
'100% betrouwbaar' B)

Denk dat dat veel gevraagd is. Je hebt allerlei systemen van simpel tot ingewikkeld. Je hebt er die elke dag simpelweg een plens water geven, tot ingewikkelde die met sensors de vochtigheid van het sustraat meten en de watergift daarop aanpassen. Je kunt kiezen voor sproeiers die van boven bewateren (maar wat als de kroon in de tussentijd zo groot wordt dat alle water erlangs loopt) of een druppelaar op iedere pot. Maar wat als die verstopt raakt, of door een vogel of kat wordt verschoven? Dan zou je dat systeem dus dubbel moeten uitvoeren.

Misschien kun je dan nog iets doen met een webcam.. Maar ik zou altijd een 'warm body backup' willen. Iemand die ff kan gaan kijken als je weg bent. ..

Was laatst hier niet iemand bezig zoiets te bedenken? Was dat @Trap?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65217

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

MaartenPan schreef :
Toen ik afgelopen jaar weg was heeft m'n mams alles gewaterd, maar daar heb jij weinig aan ben ik bang :lol:

ik weet niet waar je mams woont... maar waar kan ik mijn adresgegevens naartoe sturen? B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65220

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
daadwerkelijk waterdicht moet je naar professionele systemen gaan met foutdetectie.

Gardena heeft tamelijk betrouwbare systemen, alleen zorgen dat je alles goed aansluit. Kost wat geld, maar eenmaal je het systeem hebt kosten drippers en sprinklertjes niet zo veel geld meer... Het basis systeem kost geld, uitbreiden niet zo veel... hier komt het op neer.

Je hebt regelbare drippers waarbij je de hoeveelheid water die er uit komt iedere watergeefbeurt kan regelen. Een sprinkler om de blaadjes zelf eens te bevochtigen... Het probleem is wel dat je niks apart kan gaan bedienen (een watergeefbeurt = drippers en sprinklers op hetzelfde moment). Wil je gaan apart bedienen --> kun je best naar een professioneel systeem overgaan(die gaan wel snel boven 1000 euro).

Of als je wat van elektronica en ict kent kun je die natuurlijk zelf gaan ontwerpen...

Ik gebruik zelf een systeem van gardena als ik van huis ben en had enkel wat in het begin problemen (omdat ik buisjes niet goed monteerde) maar ben hier zeer tevreden over! Bij afwezigheid staan sommige boompjes mss wel iets te vochtig, maar ze drogen tenminste niet uit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65222

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Trap schreef : daadwerkelijk waterdicht moet je naar professionele systemen gaan met foutdetectie.

Gardena heeft tamelijk betrouwbare systemen, alleen zorgen dat je alles goed aansluit. Kost wat geld, maar eenmaal je het systeem hebt kosten drippers en sprinklertjes niet zo veel geld meer... Het basis systeem kost geld, uitbreiden niet zo veel... hier komt het op neer.

Je hebt regelbare drippers waarbij je de hoeveelheid water die er uit komt iedere watergeefbeurt kan regelen. Een sprinkler om de blaadjes zelf eens te bevochtigen... Het probleem is wel dat je niks apart kan gaan bedienen (een watergeefbeurt = drippers en sprinklers op hetzelfde moment). Wil je gaan apart bedienen --> kun je best naar een professioneel systeem overgaan(die gaan wel snel boven 1000 euro).

Of als je wat van elektronica en ict kent kun je die natuurlijk zelf gaan ontwerpen...

Ik gebruik zelf een systeem van gardena als ik van huis ben en had enkel wat in het begin problemen (omdat ik buisjes niet goed monteerde) maar ben hier zeer tevreden over! Bij afwezigheid staan sommige boompjes mss wel iets te vochtig, maar ze drogen tenminste niet uit.

Heb je dan drippers of sprinklers? ik kan me voorstellen dat je drippers niet goed kan plaatsen in shohinschaaltjes..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65223

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Marco buijsman schreef : Heb je dan drippers of sprinklers? ik kan me voorstellen dat je drippers niet goed kan plaatsen in shohinschaaltjes..


Beiden in 1 systeem, voor echt kleine schaaltjes kun je eventueel een dripper aan het rek waar die op staat monteren en je schaal eronder. Maar het is allemaal echt niet zo groot. Micro drip systeem --> micro is klein :lol: En je kan een aftakking maken naar een sprinkler in hetzelfde circuit. Zoiets:



Er staat onderaan dat hij max tot 3 meter en een half "sprinkelt" en dat doet hij zeker. Ook is dit afregelbaar qua afstand. Je hebt ook 180 graden sprinklers, 30, 60, 90,... je kan sommige zelf de hoek instellen en dat kost een euro tot 2 euro dacht ik

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Trap.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65224

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

Marco buijsman schreef :

MaartenPan schreef :
Toen ik afgelopen jaar weg was heeft m'n mams alles gewaterd, maar daar heb jij weinig aan ben ik bang :lol:

ik weet niet waar je mams woont... maar waar kan ik mijn adresgegevens naartoe sturen? B)


Kan wel in een pb Marco. Er is alleen geen garantie dat je al je bomen weer mee terug mag nemen, zeker de bloeiertjes zouden nog wel eens kunnen 'verdwijnen' ;)


Ik heb een soort tuinslang met gaatjes erin eens bij de lidl gekocht en met tie wraps aan een houten installatie geknupt. Die sproeit van de zijkant water, maar als ik het over zou doen zou ik een soort pergola bouwen en hem daar met de sproeiers naar beneden aan maken. Dan sproeit ie van boven en dat werkt iets beter denk ik. Die kan gewoon op de tuinslang aangesloten worden. Dat ding was volgens mij nog geen 10 euro.

Ik heb er ergens nog een filmpje van, ff kijken of ik die terug kan vinden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 7 jaren 2 weken geleden #65233

  • eke
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 6
Gardena SMART Water Control lijkt me een handig systeem. Mogelijk ook met een app te bedienen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren