Onderwerp:

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 6 jaren 8 maanden geleden #68998

  • Louisphilippevandebuerie
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb me er enige tijd in verdiept. En ben gewoon beginnen testen.
Een eerste aankoop was een volledige startset(emmer) met sproeiers van Hozelock. Daarbij ook druppelaars gekocht.
Al snel bleken de hozelock sproeiers niet de juiste te zijn. Dan maar een set sproeiers van Gardena besteld(fijn nevel), en door de aftakmoeren van hozelock erbij te nemen.

Werkt momenteel met een sproeicomputer van Aldi, om eerst te testen. Maar ik zou toch willen uitkijken voor de wifi versie, daar deze veel meer dingen controleren&op afstand te regelen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84489

  • AquaMose
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
www.aquamose.nl

AquaMose verkoopt slimme en duurzame waterbesparende regelaars en zijn geschikt voor allerlei soorten planten, bomen, fruit en groente. Laat daarom je planten en vruchten snel groeien door continu de vochtwaarde in de grond te meten en bewateren. Meten is weten!

Fijne vakantie, en tot over een paar maanden!
De bewateringssysteem is volautomatisch en 100% betrouwbaar. Je bent niet langer afhankelijk van je buren wanneer je op vakantie of afwezig bent. Vochtgehalte 1 keer instellen en tot ziens!

Unieke bewateringsregelaar
Op dit moment bestaat er géén enkel bewateringssysteem die de vochtgehalte van de grond tussen 30 en 100% nauwkeurig kan regelen.
Deze unieke bewateringsregelaars zijn alleen bij AquaMose tekoop! Bewateringssystemen zonder bodemvochtsensor zijn waterverspillers, omdat de vochtgehalte nergens wordt gemeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84531

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930

AquaMose schreef : www.aquamose.nl

AquaMose verkoopt slimme en duurzame waterbesparende regelaars en zijn geschikt voor allerlei soorten planten, bomen, fruit en groente. Laat daarom je planten en vruchten snel groeien door continu de vochtwaarde in de grond te meten en bewateren. Meten is weten!

Fijne vakantie, en tot over een paar maanden!
De bewateringssysteem is volautomatisch en 100% betrouwbaar. Je bent niet langer afhankelijk van je buren wanneer je op vakantie of afwezig bent. Vochtgehalte 1 keer instellen en tot ziens!

Unieke bewateringsregelaar
Op dit moment bestaat er géén enkel bewateringssysteem die de vochtgehalte van de grond tussen 30 en 100% nauwkeurig kan regelen.
Deze unieke bewateringsregelaars zijn alleen bij AquaMose tekoop! Bewateringssystemen zonder bodemvochtsensor zijn waterverspillers, omdat de vochtgehalte nergens wordt gemeten!

Leuk zo'n reclamepraatje van je product: Een verzamelng bonsai is wel wat anders dan een kas, bloempotten of tuin. Is dit wel eens grondig getest bij eerstgenoemde?
Wat vragen:
- het stoppen van de pomp bij regen: niet echt handig als ik een bonsai heb met dicht loof, waardoor het regenwater naast de pot valt.
- De behoefte aan water is verschillend per soort, substraat, onwtikkelstadium en grootte van de boom en pot. Hoe kan ik met dit systeem daar rekening mee houden? Heeft elke pot zijn eigen vochtmeter? Hoe werkt die vochtmeter? Mijn kleinste bonsai staat in een potje van misschien 1 cm diep en nog geen 10 cm breed. Weinig plaats om iets in de pot te duwen...
- een bonsaipot is gevoelig voor dryspots, als je niet op de juiste manier water geeft. Hoe voorkomt dit systeem dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84587

  • AquaMose
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Marco,

Even de antwoorden op jou terechte vragen:
Een verzameling bonsai is wel wat anders dan een kas, bloempotten of tuin. Is dit wel eens grondig getest bij eerstgenoemde?
Voor de bewateringsregelaar maakt het niet uit welke type plant of boom je gebruikt. De hoogfrequente bodemvochtsensor meet de weerstandswaarde van de grond en zet deze uit in % vocht. Het complete bewateringssysteem heeft 2 jaar op een testopstelling gezetten, en functioneert uitstekend. Mijn appelboom groeit en groeit maar door. Zelf de Hortensia planten groeien uitstekend op een setpoint van 80% vocht. De appelboom heeft een setpoint van 85 %, omdat deze meer water wilt. Het bewateringssysteem heeft een hysterese van 20%, dit houdt in dat de planten droog mogen worden tot 60%.

Het stoppen van de pomp bij regen: niet echt handig als ik een bonsai heb met dicht loof, waardoor het regenwater naast de pot valt.
De bodemvochtsensor meet het vochtgehalt en bij droge aarde zal hij de waterpomp inschakelen.

De behoefte aan water is verschillend per soort, substraat, onwtikkelstadium en grootte van de boom en pot. Hoe kan ik met dit systeem daar rekening mee houden? Per soort, substraat, onwtikkelstadium, zul je apart moeten meten. De grootte van de boom en pot maakt het voor het bewateringssysteem niet uit, omdat regelaar de setpoint van de vochtgehalte acteert.

Heeft elke pot zijn eigen vochtmeter? Bij elke plantsoort moet je met een aparte vochtsensor meten.

Hoe werkt die vochtmeter? De vochtsensor is en hoogfrequent en meet dmv de elektrodes de weerstandswaarde van de aarde. De weerstandswaarde veranderd bij een veranderde vochtgehalte (water).

Mijn kleinste bonsai staat in een potje van misschien 1 cm diep en nog geen 10 cm breed. Weinig plaats om iets in de pot te duwen..
idd lastig om een sensor te gebruiken die 7cm lang is :).

Een bonsaipot is gevoelig voor dryspots, als je niet op de juiste manier water geeft. Hoe voorkomt dit systeem dat?
Ik kan de regelaar ook op jou behoefte inregelen. denk bijvoorbeeld aan de wachttijden (na eerste bewatering), inschakeltijden, en de hystereses.

Hoop dat dit de antwoorden zijn op jou vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84642

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
Bedankt voor de antwoorden.
Toch nog een niet onbelangrijke vraag: hoe werkt de bewatering? Sproeiers? benevelaars? druppelaars?
En werken die sensors op batterijen oid?

Het zal trouwens helaas lastig worden om de sensors te gebruiken, aangezien de meerderheid mijn bonsaischalen minder dan 7 cm diep zijn... Wat ik in mijn vorige bericht al zei: bonsai is heel iets anders dan potplanten, of tuinplanten. Bonsai staan ook niet in aarde trouwens, en hebben soms een dichte wortelplaat. Daar kun je geen sensor in steken lijkt me.

Is er misschien een productfilmpje? Beelden zeggen meer dan woorden namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84662

  • AquaMose
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoe werkt de bewatering? Sproeiers? benevelaars? druppelaars?
Je kan op de regelaar zelf verschillende besproeiers aansluiten. Keuze van de gebruiker zelf.
En werken die sensors op batterijen oid? De sensoren werken op USB-spanning (5VDC)

Het zal trouwens helaas lastig worden om de sensors te gebruiken, aangezien de meerderheid mijn bonsaischalen minder dan 7 cm diep zijn... Wat ik in mijn vorige bericht al zei: bonsai is heel iets anders dan potplanten, of tuinplanten. Bonsai staan ook niet in aarde trouwens, en hebben soms een dichte wortelplaat. Daar kun je geen sensor in steken lijkt me.

Is er misschien een productfilmpje? Beelden zeggen meer dan woorden namelijk.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84716

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87


Dit systeem heb ik 2 jaar geleden gemaakt. Simpel een reservoir met water, dompelpomp met een kogelkraan om de druk te regelen en ssproeiers boven langs.
Met een tijdschakelaar op de dompelpomp laat ik dit tijdens de vakantie 3 minuten per dag sproeien, maar als voldoende. Elke 3 dagen vult schoonmoeders het vat bij.

Nu gaan we verhuizen en ben ik bezig met het volgende:


Het is een bak uit HDPE, 200 x 50 x 60 met daarop een blad. De bak krijgt circa 500 liter inhoud. De bedoeling is dat er 2 pompjes op komen. 1 pomp zal een sproei leiding bovenlangs aansturen , andere pomp zal een druppel leiding aansturen.
De druppelleiding zal bestaan uit een 50mm HDPE buis met aftakkingen voor de druppelaars, elke aftakking zal een eigen kogelkraantje krijgen om redelijk nauwkeurig af te stellen.

In het nieuwe huis staat een tuinkas, waarin ik 2 bakken modulair neer wil zetten.

Ik kan deze eventueel ook voor verkoop maken

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84736

  • AquaMose
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Met een tijdschakelaar op de dompelpomp laat ik dit tijdens de vakantie 3 minuten per dag sproeien, maar als voldoende. Elke 3 dagen vult schoonmoeders het vat bij.

Een tijdschakelaar heeft veel nadelen tov het real-time meten met een bodemvochtsensor. Grootste nadeel is: tijdens regenval geeft een tijdschakelaar onnodig water, dus waterverspilling. Een andere nadeel, soms is het niet nodig om elke dag water te geven, door real-time te meten. Je kan dus beter met een bodemvochtsensor meten, en dan pas bewateren: meten is weten! En zo werkt je thermostaat ook in je woonkamer.

Ook de dynamische aansturing van je waterpomp kun je veel water besparen. Deze dynamische unit is onderdeel van de AquaMose controller. Aquamose kan ook geautomatiseerde bewateringssystemen En andere systemen/ regelaars ontwerpen

www.aquamose.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84740

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159

AquaMose schreef : Met een tijdschakelaar op de dompelpomp laat ik dit tijdens de vakantie 3 minuten per dag sproeien, maar als voldoende. Elke 3 dagen vult schoonmoeders het vat bij.

Een tijdschakelaar heeft veel nadelen tov het real-time meten met een bodemvochtsensor. Grootste nadeel is: tijdens regenval geeft een tijdschakelaar onnodig water, dus waterverspilling. Een andere nadeel, soms is het niet nodig om elke dag water te geven, door real-time te meten. Je kan dus beter met een bodemvochtsensor meten, en dan pas bewateren: meten is weten! En zo werkt je thermostaat ook in je woonkamer.

Ook de dynamische aansturing van je waterpomp kun je veel water besparen. Deze dynamische unit is onderdeel van de AquaMose controller. Aquamose kan ook geautomatiseerde bewateringssystemen En andere systemen/ regelaars ontwerpen

www.aquamose.nl


Soms is het wel nodig om tijdens regen water te geven, als de boom de pot bedekt met zijn bladeren zal hij niet veel water krijgen.
Water geven we ook om zuurstof bij de wortels te krijgen.

Ik ben geen fan van automatische watersystemen, ik vraag me daarbij af hoe erg je dan met je hobby bezig bent als je al niet de tijd wilt nemen om elke dag naar je bomen te kijken en te zien of ze water nodig hebben.
Dat geld geef ik dan nog liever uit aan een boom ook.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mickey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

automatisch bewateren tijdens afwezigheid 3 jaren 11 maanden geleden #84743

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
Je hebt het telkens over waterbesparing. 1000 liter water kost net n euro.. Wat kost een beetje compleet systeem? Ik denk dat ik heel wat jaartjes verder ben om die investering met de sensoren weer terug te winnen.... Als dat ooit teruggewonnen kan worden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren