Onderwerp:

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45340

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Jacques Graulus schreef : Luister, de man vraagt 3650€ voor zijn boom. Daar gaan we van uit.

Dat is zijn goed recht en een boom is waard wat een zot ervoor betaald.
Ik heb daarmee helemaal geen probleem!

MAAR als ge de pretentie hebt om 3650€ (150.000 Bfr !!) te vragen voor uw boom dan mag en moet je toch zeer kritisch zijn. Want aan die prijs verwacht ge toch een zeer goede tot bijna perfecte bonsai !


Nu niet perse over deze boom bedoelt.

wat duur is aan een Bonsai ligt aan iemand zijn visie en wat die persoon ervoor wil geven.

Een bepaald bedrag is niet duur voor iets waar veel werk in gestoken heeft, Bonsai zijn fundamenteel te goedkoop en alleen door het feit dat er zoveel semi-pro aan het handelen zijn voor de fun en niet voor de winst is wat bonsai zo goedkoop maakt.
Bonsai is geen handelswaar zoals toilet papier of aardappelen die je morgen gewoon kunt vervangen.

Ook al als je al die uren werk, mest, grond , noem maar op in een boom heeft gestoken, moest je dat allemaal tellen kom je op een veel duurdere prijs uit.
Dat is wat veel mensen niet zien tegenwoordig.


Een boom die als Bonsai "bijna perfect" is zie je ook niet aan de prijs van 3500 euro, Ik heb er in Japan gezien van 150.000 euro tot nog zoveel duurder in prijs.

Net zoals dat dood hout niet past bij loofbomen, ook verschillende loofbomen, zelfs satsuki gezien met dood hout.

Dit is mijn mening hierover.


Met vriendelijke groeten,
Yannick
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45344

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Jacques Graulus schreef : Ik zal om te beginnen eens wat Prunussen posten die m.i. wel +3500€ waard zijn.
(Voor de zekerheid Kokedama, ik heb het niet over uw boom hé!! Ik wacht op een betere foto)

Ik ben op zoek naar een woord en het ligt op het puntje van mijn lippen. ............

....

...

..

Ohwja! Afgunst!!

Thx yannick voor de fraaie illustratie. Werkelijk waar schitterende bomen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45345

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Jacques Graulus schreef : Ik zal om te beginnen eens wat Prunussen posten die m.i. wel +3500€ waard zijn.
(Voor de zekerheid Kokedama, ik heb het niet over uw boom hé!! Ik wacht op een betere foto)


En nou wordt het echt subjectief, want ik vind alleen de eerste 'mooier' dan die van Graham Potter.

Smaak blijft een raar ding!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Teye01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45347

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Tom81 schreef :

Jacques Graulus schreef : Ik zal om te beginnen eens wat Prunussen posten die m.i. wel +3500€ waard zijn.
(Voor de zekerheid Kokedama, ik heb het niet over uw boom hé!! Ik wacht op een betere foto)

Ik ben op zoek naar een woord en het ligt op het puntje van mijn lippen. ............

....

...

..

Ohwja! Afgunst!!

Thx yannick voor de fraaie illustratie. Werkelijk waar schitterende bomen!



Ik denk niet dat dit afgunst is.

voor veel mensen is dit een hobby, de ene kan er wel een bepaald bedrag aan geven en een ander niet ( maar die gaan daar andere dingen mee doen bijvoorbeeld een vakantie,...)
Iedereen bepaald voor zich wat die wil geven aan een boom.

Je kan wel dromen dat je een boom van een bepaald niveau wil, maar zonder er hard voor te werken of veel geld voor neer te leggen zal die niet tevoorschijn komen.

Net hetzelfde als bepaalde mensen wel een Picasso kunnen kopen en andere ook niet, iedereen doet voor zich waar die gelukkig mee is, zolang je respect hebt voor elkaar.
Zolang je geen afgunst hebt omdat de andere betere bomen heeft en ook de andere in zijn waarde laat omdat die blij is met een collectie met mindere bomen.

Een hobby kost nu eenmaal geld, welke hobby het ook is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81, MartijnBosgraaf, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45348

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

ybonsai schreef :

Tom81 schreef :

Jacques Graulus schreef : Ik zal om te beginnen eens wat Prunussen posten die m.i. wel +3500€ waard zijn.
(Voor de zekerheid Kokedama, ik heb het niet over uw boom hé!! Ik wacht op een betere foto)

Ik ben op zoek naar een woord en het ligt op het puntje van mijn lippen. ............

....

...

..

Ohwja! Afgunst!!

Thx yannick voor de fraaie illustratie. Werkelijk waar schitterende bomen!

Net hetzelfde als bepaalde mensen wel een Picasso kunnen kopen en andere ook niet, iedereen doet voor zich waar die gelukkig mee is, zolang je respect hebt voor elkaar.
Zolang je geen afgunst hebt omdat de andere betere bomen heeft en ook de andere in zijn waarde laat omdat die blij is met een collectie met mindere bomen.

Yannick,

Goed verwoord!

Ik weet dat zulke doelen niet reëel zijn en daar streef ik ook niet naar. Voor mij is het puur een hobby welke ontspanning en plezier schept en waarvan ik mij zeer bewust ben dat mijn kennis, kundeniveau op kleuterniveau ligt. Ik kan daar voor alsnog prima mee leven :cheer:

Groet,
Tom
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MartijnBosgraaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45349

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Voor mijzelf speelt buiten de prijs eigenlijk nog meer mee, of ik de boom wel recht kan doen... Of ik wel een goed genoeg bonsaiist ben om de boom te verdienen... Als je een stekkie dood laat gaan, ok jammer dan, maar als je een echte mooie oude boom dood laat gaan.... dan heb je die boom dus niet verdiend.

Ik speel bijv ook gitaar, en ik heb in het verleden meer geld uitgegeven aan gitaren dan dat ik nu uitgeef aan bonsai. En dat komt omdat ik die gitaar best 10 jaar in zijn koffer kan laten zitten zonder omkijken, maar bij een bonsai gaat dat niet lukken...

en die picasso aan de muur: zolang je huis niet affikt blijft hij goed, maar die bonsai vergt meer commitment...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45351

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef : Voor mijzelf speelt buiten de prijs eigenlijk nog meer mee, of ik de boom wel recht kan doen... .


Precies! Ik sport veel, heb kinderen, gezin en een drukke baan. Dan moet je gewoon eerlijk wezen dat sommige dingen niet reëel zijn. Ik wou gewoon dat er 25 uur in een dag zat... zucht :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45364

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Beste TOM 86,

Wat bedoel je nu met afgunst?

Laat die mensen toch eens in discussie gaan, jij hebt duidelijk last van zaken als het over het over centjes gaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45368

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Tom vinken schreef : Beste TOM 86,

Wat bedoel je nu met afgunst?

Laat die mensen toch eens in discussie gaan, jij hebt duidelijk last van zaken als het over het over centjes gaat!

misschien begrijpen we elkaar niet.

De afgunst, mijnerzijds, waar ik op doelde is naar sommige die wel de tijd, discipline en kunde op dat gebied hebben. Het manco ligt dus eerder bij mij dan bij een ander. Het valt hen alleen te prijzen dat zij die kwaliteiten wel hebben en met als resultaat dergelijke schitterende bomen.

Ik zie niet in waarom dat de discussie zou frusteren, maar goed. Mocht ik dat onverhoopt toch hebben gedaan, dan bij deze mijn excuses.

Groet,
Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Voor degene die een mooie prunus wil... 8 jaren 2 maanden geleden #45420

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Oke geen probleem Tom 86!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren