Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89436

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Een tijdje geleden heb ik een acer, een fagus en een juniperus gekocht bij iemand die na 32 jaar zijn collectie van de hand deed aan schappelijke prijzen (zie eerdere topics).
Na thuiskomst had ik er al snel spijt van dat ik deze buxus niet gekocht had en had ik hem toch maar een bericht gestuurd om hem te reserveren.


Wat me hier vooral in aantrok was de dikke robuuste stam.
Verder heeft hij wel wat punten die minder goed zijn en aan gewerkt zullen moeten worden.

De nebari bestaat uit een paar dikke wortels waarbij er langs 2 kanten wortels ontbreken. Ik weet dat buxus vrij gemakkelijk wortels aanmaakt, dus hopelijk kan ik er nog een paar bij kweken. Al zal het waarschijnlijk lang duren eer deze zijn bijgebeend. Ik wil hem alleszins dieper potten en eventueel wat schuiner zetten zodat die, nu met mos gevulde, holte onder die 2 wortels weg is. Dit gaat volgens mij al een beter beeld geven.

Die korte dikke tak bij de splitsing aan de stam vind ik wat raar. Deze staat veel te horizontaal vind ik. Misschien moet deze gewoon verwijderd worden...

Over heel de hoogte staan dikke zijtakken (soms te dikke) die in een foute richting staan. Misschien moet er een en ander verwijderd worden en vervangen door nieuwe takken.

Aan alle zijtakken staat eigenlijk gewoon een bosje loof. Hier zou meer een fijn takkenstelsel moeten gevorm worden.

Maar ondanks al deze ’mankementen’ vind ik het een mooie en zelfs stoere boom. Ik hoop dan ook dat ik de juiste keuzes ga maken om hem ooit ten volle tot zijn recht te laten komen.
Jullie inzichten en suggesties zijn hierbij meer dan welkom.

Joop (Griekse bonsai) gaf me al de raad om hem wat schuin te zetten en sterk in te korten. Dat is een optie, maar ik vind die stam die tot boven tussen het loof doorkronkelt wel iets hebben. Hij draagt in elk geval bij aan het totaalbeeld wat me aantrok.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89443

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Valt zeker iets moois van te maken.
Ik ga de foto's nog eens rustig bekijken en misschien ook wel eens een schets maken.
Bij buxus moet je de takken flink laten groeien en tegelijkertijd goed opvolgen met bedraden en richting geven.
Als de takken te oud zijn is het heel moeilijk,of onmogelijk om ze nog te buigen.
Je bouwt de boom eerder op met jongere takken die mettertijd dan wel het nodige karakter zullen krijgen door veroudering.
Leuk projectje, dit.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89444

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Leuk boompje, ik denk dat ik zou proberen uit de dikke stompjes 1 zijtakje wat te laten doorgroeien en na verdikken uiteindelijk de rest van dat stompje weghalen om het als 1 tak te laten zijn en dus ook de takken wat breder uit te laten lopen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89447

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Je bedoelt dus als verlenging van die stompjes zodat het dit langere, tapse takken worden?
Gaat die overgang mooi worden denk je?

Het alternatief is nieuwe takken kweken die de stompen kunnen vervangen, maar dan moeten deze eerst op de goede plekken komen en heel lang dikken denk ik. En dan moet ik grote snoeiwonden gaan maken door de stompen te verwijderen.
Dus jou methode zou natuurlijk wel beter en sneller zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89451

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ZEKER de stompen gebruiken. Als je op de snijplekken 2 takken laat zitten en die laat doorschieten, en je de wond ietwat uitholt groeit daar over tijd wel weer bast overheen (10+ jaar, dat wel!). De stompen tot de stam weghalen levert daar precies dezelfde uitdagen op, maar dan moet je ook 10 jaar door voor je weer fatsoenlijke dikte op de takken hebt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89459

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb even in de akadama gegraven om te kijken hoe het met de wortels gesteld is. Blijkbaar ligt er bovenaan een laag van pakweg een cm akadama en zit er onder gewone aarde of potgrond. Dat wordt dus zeker verpotten in het voorjaar.
Wat is dan de beste periode om takjes aan die stompen te selecteren en te bedraden?
Ik zou denken dat ik dat best niet gelijktijdig met het verpotten doe.
Doe ik het dan best nu al of beter later op het jaar, nadat hij is bekomen van de verpotting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89460

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Vermits buxus snel moet worden opgevolgd qua bedraden moet je kijken hoe flexibel en dik te takjes zijn.
Als ze nog erg dun zijn nu, en ze na een groeiseizoen nog flexibel genoeg zullen zijn, zou ik hem gewoon verpotten en verder niks doen.
Als de takjes al verhout zijn en al wat stijver aanvoelen, dan zou ik ze nu bedraden en al een richting geven.
Je moet naar de boom en takken kijken, en hij zal je zelf vertellen wat je juist moet doen.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89466

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik merk bij mijn buxus dat het werken met spandraden en meerdere dunne draden langs elkaar leggen en dan buigen nog het beste werkt.
Maar inderdaad oud hout buigen gaat moelijk want het breekt snel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 2 maanden geleden #89611

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Aan de hand van foto's een vormgeving suggereren is niet altijd gemakkelijk.
Voor sommige delen moet ik een beetje gokken wat er juist gebeurt in de boom.
Maar aan de hand van de foto's die je doorgestuurd hebt, heb ik een keuze gemaakt en een schets van een mogelijk doel met de boom.
Op deze eerste foto heb ik aangeduid waar je dan die dikke takken zou moeten inkorten en een interessant stukje dood hout maken, of lichtjes uithollen en laten dichtgroeien.

Op de onderste rechtse tak weet ik niet zeker of je al een nieuwe uitloper hebt op de plaats waar ik de tak getekend heb, of dat dat het loof van die tak eronder is, die je moet wegnemen?
Anders kan je ook iets hoger op die tak de eerste uitloper gebruiken, en niets zegt dat er geen gaat komen op een lagere plaats. Buxus loopt namelijk erg gemakkelijk uit op oud hout.
Voor de rest heb je overal al nieuwe uitlopers staan waar ik de lijnen heb getekend om te snoeien, en met dat nieuwe materiaal kan je nog alle kanten uit, want dat laat zich nog gemakkelijk bedraden en plooien.
Ik heb de boom ook iets naar links gekanteld, maar dit kan een mogelijke richting zijn om uit gaan met deze buxus. Mocht ik hem voor mij hebben staan kies ik misschien een andere voorkant, ik weet het niet, maar aan de hand van de foto's spreekt dit me momenteel
het meeste aan.

Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 1 maand geleden #90287

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik wil deze gaan verpotten, maar wil hem al wel in een mooie pot zetten. Geen super dunne en kleine bonsai-schaal, maar toch iets dat wat mooier oogt dan een bruine plastieken schaal.
Hoe groot zouden jullie de pot nemen?
En wat vinden jullie dat er bij zou passen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren