Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Aankoop buxus 3 jaren 5 dagen geleden #90476

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Hier de link naar de video:
youtube.com/shorts/KQ92pNYSE2U

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 5 dagen geleden #90477

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

LucRoux schreef : Panda, ik heb de boom live gezien, heb dus wel enig idee.
De takken zijn niet in verhouding met de boom, en eigenlijk moeten die er gewoon allemaal af, om dan vanaf een kale stam opnieuw te beginnen.
Toen ik hem zag vond ik de boom niet echt gezond, dus ik zou hem eerst groter zetten, volop mest geven, en dan keihard terug snoeien. Die dikke takken kunnen mooi uitgefreesd worden ( leuk werkje ).
Ik zou zelfs overwegen om hem een trunk chop te geven, hij mag misschien ook wat korter.
Alles samen maakt het dat natuurlijk een 10-15 jaren plan...

Enfin, dat is mijn idee.


De zijtakken zijn inderdaad te dik in vergelijking met de stam. Hiermee was ik van plan, zoals aangeraden in dit topic, om deze in te korten tot aan een bruikbaar takje dichter bij de stam, maar stompen laten staan (dus niet helemaal tot aan de stam).

Een trunkchop vind ik momenteel een beetje drastisch. Ik vind het hoger gelegen deel ook wel mooi. Al zal dit, vooral in de top, wel verfijnd moeten worden.

Maar ik vind die splitsing naar 3 takken/stammen een beetje raar.
Die korte horizontaal geplaatste moet verdwijnen denk ik. Maar dan zijn er nog 2 die op zich allebei wel een mooie beweging hebben (vind ik). Maar ik weet niet of zij samen tot een harmonieus geheel te vormen zijn. Misschien moet er een van de twee verdwijnen.

@Diluca ik denk ik dat jij in je schets bedoelde van enkel dat hoogste deel over te houden?

Wat ik natuurlijk kan doen, is nu enkel de zijtakken inkorten en beweging steken in de dunne takjes.
Dan verpotten en goed laten groeien.
En pas volgend jaar of binnen 2 jaar een verdere keuze maken.
Dan zullen er waarschijnlijk ook meer takjes zijn gekomen om mee te werken. Nu vind ik alle zijtakken op dat hoogste stamdeel nogal 2-dimensionaal zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 5 dagen geleden #90478

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Dennis,
nu ik het filmpje heb gezien heb je ook nog wel andere opties.
Mijn schets blijft een mogelijkheid, maar er zijn nog andere opties ook.
Daarom moet je een boom ook eigenlijk live zien om te bepalen wat je de beste optie vindt.
Maar jij bent de eigenaar, dus is de keuze uiteraard ook aan jou.
Wat jouw directe vragen betreft:
Die ronde pot zou ik nu niet gebruiken, te klein voor de doeleinden die je nu wil bereiken.
Zet hem ruim genoeg zodat je goed eten kan geven en flink kan laten groeien, want je moet nog je ganse vertakking kweken.
Waarom idd geen houten kistje, je mag niet te snel naar een voor het oog mooi beeld willen gaan in bonsai. Je gaat het hele proces alleen maar vertragen. Als je hem al in een stenen geglazuurde pot wil zetten kan dat zeker, maar neem hem dan ruim genoeg nu.
Als je hem verpot mag je wat mij betreft zeker zware takken afzagen, je laat dan wel genoeg klein loof staan om te trekken.
Je moet dan natuurlijk wel al zeker zijn welke verdere richting je uit wil met de boom qua vormgeving.
Vermits je aan de wortels gaat snoeien mag je ook aan het loof snoeien, zo hou je een gelijke balans aan wat de wortels moeten in leven houden. Wat je nu niet mag doen is een tak kaal snoeien en hopen op uitlopers. Dat kan wel als de boom gezond staat te groeien en niet verpot is, buxus loopt namelijk gemakkelijk uit op oud hout. Maar dat doe je alleen als je krachtige groei hebt.
Maar er valt zeker een heel mooi boompje te vormen van deze buxus.
Succes,
groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 5 dagen geleden #90480

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

Diluca schreef : Die ronde pot zou ik nu niet gebruiken, te klein voor de doeleinden die je nu wil bereiken.
Zet hem ruim genoeg zodat je goed eten kan geven en flink kan laten groeien, want je moet nog je ganse vertakking kweken.
Waarom idd geen houten kistje, je mag niet te snel naar een voor het oog mooi beeld willen gaan in bonsai. Je gaat het hele proces alleen maar vertragen. Als je hem al in een stenen geglazuurde pot wil zetten kan dat zeker, maar neem hem dan ruim genoeg nu.

Ook al is er nog veel werk aan dit boompje, is dit voor mij toch al een mooi boompje, in vergelijking met al de zelf uitgegraven planten die ik heb staan. Ik zou hem dus toch op een tafel oid willen zetten. En dan is de vereiste van het vrouwtje een mooie pot :-).
Maar ik zal hem inderdaad ruim genoeg nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 3 jaren 5 dagen geleden #90481

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

Diluca schreef : Als je hem verpot mag je wat mij betreft zeker zware takken afzagen, je laat dan wel genoeg klein loof staan om te trekken.
Je moet dan natuurlijk wel al zeker zijn welke verdere richting je uit wil met de boom qua vormgeving.
Vermits je aan de wortels gaat snoeien mag je ook aan het loof snoeien, zo hou je een gelijke balans aan wat de wortels moeten in leven houden.


Ik denk dat ik nu nog niet teveel keuzes ga maken.
Waarschijnlijk enkel die stompen inkorten. Op die manier zal er vanzelf wat loof mee verdwijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 2 jaren 11 maanden geleden #90908

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben bezig mijn buxus te verpotten. Om te voorkomen dat ik dezelfde fout maak als bij mijn acer palmatum en deze ook in een zwarte zak belandt, post ik even foto's van de uitgespoelde en uitgekamde wortels:

De hoofdwortels gaan best diep naar onder en gaan onderaan in de kluit horizontaal. Ik kan deze een stuk inkorten met behoud van redelijk veel hoger gelegen haarworteltjes.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 2 jaren 11 maanden geleden #90909

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Enkele van deze dikke wortels zijn trouwens voor een stuk gerot. Waarschijnlijk door het hoge aandeel aarde dat in de kluit zat. Deze is volgens mij nooit uitgespoeld geweest, maar bij elke verpotting gewoon aangevuld met akadama.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 2 jaren 11 maanden geleden #90916

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
die rotte wortel, zo ziet een dikkere wortel er uit als deze gesnoeid is, en daarna niet helemaal overgroeid. Een deel van mijn bomen heeft dat ook.

Over wortelsnoei zal ik je niet meer adviseren. Ik ben wat minder angstig en heb meer vertrouwen in gezonde bomen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 2 jaren 11 maanden geleden #90920

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Over wortelsnoei zal ik je niet meer adviseren. Ik ben wat minder angstig en heb meer vertrouwen in gezonde bomen.

Deze begrijp ik niet goed. Icm de geplaatste foto wil je me duidelijk maken dat jij bij gezonde bomen drastisch snoeit als het nodig is.
Maar bij mijn acer zij je toch ook dat je niet zo ver zou zijn gegaan...

Om aan de nebari te werken, gaat het nodig zijn om deze korter te snoeien, maar misschien niet per se nu.
Misschien is het nu belangrijker om zoveel mogelijk wortels te behouden om zoveel mogelijk groei aan loof te krijgen. En hem wat dieper te potten, zodat er eerst hogerop nieuwe worteltjes kunnen ontstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop buxus 2 jaren 11 maanden geleden #90921

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik denk dat LB bedoelt, hoe gezond deze buxus nu is.
In de foto's lijkt hij wat gelig, maar kan ook aan de foto liggen.
Maar al is het in het echt wat gelig, zou ik niet te veel wortels weghalen.
Heb je al nieuwe uitgroei? Mijn buxus(non-bonsai, wel in pot) heeft al 1a2cm uitloop en bloeit nu.
Heb je fototje van het loof?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren