Onderwerp:

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33823

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
geen idee of het juist gespeld is.
ik heb een choysia ternata "sundance" in de tuin en al 2 jaar zeg ik:ik ga die deruit smijten...
ik had m als bolboomke gesnoeid en eigenlijk vind ik m nie echt lelijk,maar kvind hem nie meer passen in de voortuin...
dus onlangs heel kort teruggesnoeid(was bijna kaal)en hij begint nu weer vollen bak uit te lopen..
enthousiast geworden na het lukken van mijn fuchsiamarcot heb ik besloten deze ook te marcotteren...
iemand een idee welke manier het beste is voor dit boomke?,ik vond het in mijn boekskes nie echt terug?
dank bij voorbaat!

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33834

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Is het een geënt exemplaar? Dan moet je rekening houden met de mogelijks lelijke entplaats. En daarboven marcotteren.
Een plant die heel kort gesnoeid is en "vollen bak" weer uitloopt zou ik in het zelfde jaar niet marcotteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33840

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
niet ge-ent,het was een meerstammige struik zonder ent,waarvan ik maar 1 stammetje heb weerhouden en alle zijtakken door middel van snoei tot op een hoogte van 1 meter"kaal" heb gehouden,daarbovenop dus een bolvorm gesnoeid...

ik dacht juist dat als de groei er goed inzit het beter zou zijn??
gaat ie dan niet sneller wortels proberen vormen,een plant in rust doet toch nie veel??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33842

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Hoe kom je erbij een plant die "vollen bak" weer uitloopt een plant in rust te noemen?

Zou een plant die al haar energie steekt in nieuwe groei bovengronds nog energie genoeg hebben om daarnaast ook nog nieuwe groei aan te maken "ondergronds". Moet die energie dan geproduceerd worden door "zelf-energie-behoeftige" onvolgroeide bladeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33847

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ik heb toch nergens gezegd dat die in rust is??? net niet doordat ie vollen bak groeit dus... :blink:
maar er werd dus geadviseerd niet te marcotteren als die "vollen bak weer uitschiet" dus ging ik ervan uit dat bedoelt werd dat ik beter kon wachten met marcotteren tot die in rust ging?? :dry:

mijn laatste 2 zinnen:ik dacht juist als de groei erinzit het beter zou zijn(te marcotteren)en de groei zit er nu in,dus nu marcotteren...

gaat ie dan niet sneller wortels proberen vormen(als ie vollen bak groeit) een plant in rust doet toch niet veel(als ik dus buiten de groeiperiode dien te marcotteren)??


ik snoei hem 2 keer op een jaar om die bolvorm mooi rond en compact te houden,als ik dus nu wacht omdat ie volop uitloopt dan is de struik over een paar maand weer een ferm stuk uitgeschoten en moet wederom gesnoeid....en dan loopt,ie weer uit tot tegen de winter,ik kan m toch nie in de winter gaan marcotteren??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33848

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ik heb een paar fotos van nu,ik heb deze keer meer teruggesnoeid dan anders omdat het deze keer nie meer de bedoeling was om die bolvorm te behouden.
er stond zo goed als geen blad meer op de struik,al het geel is dus vers jong blad ..
de "stam" splitst zich in drie takken die samen met een heleboel kleinere takjes de kruin vormden...








Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33849

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Wat ik me toch afvraag is of dit nog over bonsai gaat? Deze soort is daar toch niet geschikt voor ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33850

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
sorry voor mijn mis-interpretatie van een plant in rust.

Een plant die na een groeispurt geen nieuwe uitlopers meer vormt is daarom niet in rust. Maar zoals men aanraadt in het voorjaar met een marcot te wachten 'tot de nieuwe bladeren' afgehard zijn, lijkt dat mij eveneens van toepassing op nieuwe groei die na sterk snoeien ontstaat.
Daarom zou ikzelf, zoals ik al zegde, in zo'n situatie liever wachten tot volgend voorjaar.
Een plant die ik wil marcotteren zal ik dus, om dezelfde reden, vooraf niet snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33854

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
oops,ik dacht dat snoeien juist wel aangeraden werd....

@ Auik: waarom zou deze soort daar niet voor geschikt zijn?? tis een winterharde wintergroene en in mijn ogen heel gemakkelijke struik.
ik zeg nie dat da heel goed gaat zijn voor een bonsai,geen idee ,maar heeft u dan een idee waarom het niet zzal gaan??

eigenlijk wou ik hem dit najaar al uit de voortuin hebben.....ik weet nu even nie wa ik ga doen...volledig uitsteken en in najaar elders planten jaarke gerust laten en voorjaar daarop marcotteren,marcotterren nu toch propberen of gewoon wegdoen :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33855

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

Ivan schreef : sorry voor mijn mis-interpretatie van een plant in rust.


gewoon verkeerd begrepen he,kan gebeuren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts