Onderwerp:

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33878

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef : ten eerste was mijn vraag dus bedoeld om te marcotteren,omdat ik er een bonsai probeersel van wilde maken,ongeacht of dat wel of niet zou lukken/mogen/kunnen


"Ongeacht of dat zou kunnen"... dus het maakt niet uit of het kan, we dumpen ALLES waar we in knippen op het forum, bonsai-gerelateerd of niet ?

als een papaver,omdat ie klein staat en niet de normale grootte heeft wel op een bonsaiforum zou mogen/kunnen thuishoren,dan snap ik al helemaal niet waarom mijn vraag dat niet zou doen..


Het was je ontgaan dat ik dat postte om aan te tonen dat echt niet alles maar gepost moet worden?
(nb: accentplantjes horen wel op dit forum)

bovendien heb ik eerder al aangegeven dat ik momenteel vooral bezig ben met verzamelen en leren


Je wilt wel leren, maar niet horen dat je op de verkeerde weg bent ?

en het feit dat de choisya niet geschikt is,daar blijf je mee schermen,maar nog steeds geen duidelijke reden...


Dat heb ik wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33879

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ken de soort niet. Wel zie ik dat je niet de eerste bent die het idee heeft deze voor bonsai te gebruiken.

www.bonsaischule.de/de/shop/5f842f83-acb...choisya_ternata.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33880

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

Auk schreef :

cetinel schreef : ten eerste was mijn vraag dus bedoeld om te marcotteren,omdat ik er een bonsai probeersel van wilde maken,ongeacht of dat wel of niet zou lukken/mogen/kunnen


"Ongeacht of dat zou kunnen"... dus het maakt niet uit of het kan, we dumpen ALLES waar we in knippen op het forum, bonsai-gerelateerd of niet ?

als een papaver,omdat ie klein staat en niet de normale grootte heeft wel op een bonsaiforum zou mogen/kunnen thuishoren,dan snap ik al helemaal niet waarom mijn vraag dat niet zou doen..


Het was je ontgaan dat ik dat postte om aan te tonen dat echt niet alles maar gepost moet worden?
(nb: accentplantjes horen wel op dit forum)

bovendien heb ik eerder al aangegeven dat ik momenteel vooral bezig ben met verzamelen en leren


Je wilt wel leren, maar niet horen dat je op de verkeerde weg bent ?

en het feit dat de choisya niet geschikt is,daar blijf je mee schermen,maar nog steeds geen duidelijke reden...


Dat heb ik wel.


ongeacht of dat wel of niet zou lukken etc... doelde ik dus op het feit dat ik niet wist dat het zooooo not done is om een choisya als bonsai op te kweken,ik ging er dus van uit dat het zou kunnen en vroeg bijgevolg hoe ik een en ander zou kunnen marcotteren om het zelf ook te proberen.

ik wil wel leren en horen dat ik op de verkeerde weg ben daar heb ik ook geen moeite mee....maar wil dan wel weten waarom,volgens mij leer je daar meer van dan van"omdat niemand het doet"
en nu ben ik toch razend benieuwd naar die reden die u blijkbaar wél heeft waarom het niet zou kunnen/mogen/lukken etc...want die heeft u tot nu toe dan toch mooi verborgen gehouden schuilend achter"niemand doet het" en "er is niks over te vinden op het internet"..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 10 maanden geleden #33881

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

leatherback schreef : Ik ken de soort niet. Wel zie ik dat je niet de eerste bent die het idee heeft deze voor bonsai te gebruiken.

www.bonsaischule.de/de/shop/5f842f83-acb...choisya_ternata.html


hoi LB ,ja de aztec pearl was ik zelf ook al tegengekomen,maar niet de sundance,alhoewel dat dan niet echt veel verschil zou mogen uitmaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33883

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef : ik wil wel leren en horen dat ik op de verkeerde weg ben daar heb ik ook geen moeite mee....maar wil dan wel weten waarom,volgens mij leer je daar meer van dan van"omdat niemand het doet"


Stukje gemist?

"voor zover ik kan zien is het een struik die meerdere dunne stammetjes maakt. De bladeren zijn nogal groot"

Overigens vind ik het feit dat er niets over te vinden is wel degelijk een duidelijke aanduiding dat de soort niet voor bonsai gebruikt wordt en dus niet geschikt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33884

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

Auk schreef :

cetinel schreef : ik wil wel leren en horen dat ik op de verkeerde weg ben daar heb ik ook geen moeite mee....maar wil dan wel weten waarom,volgens mij leer je daar meer van dan van"omdat niemand het doet"


Stukje gemist?

"voor zover ik kan zien is het een struik die meerdere dunne stammetjes maakt. De bladeren zijn nogal groot"

Overigens vind ik het feit dat er niets over te vinden is wel degelijk een duidelijke aanduiding dat de soort niet voor bonsai gebruikt wordt en dus niet geschikt is.


het feit dat die meerdere stammetjes maakt en grote bladeren heeft is dus dé reden waarom ie niet als bonsai kan gevormd worden :whistle: ???
nou ja zeg!,alsof dit de enige struik of boom is die meerdere stammen maakt of groot blad heeft..al dan niet in combinatie met mekaar....sorry ze maar die uitleg slaat nergens op....
ik heb mijn struik een jaar of vier geleden geplant, inderdaad als een meerstammig struikje,de stammetjes waren toen elk ongeveer anderhalve cm doorsnee...
ik heb hem als 1 stam opgekweekt en verder jaarlijks 2 keer gesnoeid, de "stam" is nu een 4,5 cm dik of dun,tis maar hoe je het beziet,in diameter..als ie voluit had kunnen groeien zonder in menging van ondergetekende en haar snoeischaar,was dat mischien zelfs wat meer geweest...mischien ook niet....en het feit dat de bladeren nogal groot zijn...wil dat zeggen dat die absoluut niet gaan verkleinen?mischien wel,mischien ook niet...er zijn genoeg andere boomsoorten met groot blad die gebruikt worden,dus deze 2 kenmerken naar voor schuiven als dé reden waarom het niet kan....sorry da vind ik onzin.


het feit dat er niks over te vinden is kan best een aanduiding zijn,daar heb ik zelf ook al aan gedacht..maar das dan enkel een aanduiding dat die blijkbaar toch niet echt geschikt is,anders zouden er voorbeelden zijn,maar ook hier weer is enkel het feit dat men het niet doet,an sich niet voldoende reden om te zeggen dat het niet kan.....
we zitten hier van in het begin een welles nietes spelleke te spelen als het ware,waar ik een topic heb gestart met de vraag hoe je een choisya kunt marcotteren...
indien u had geantwoord dat choisya volgens u niet gebruikt werd voor bonsai,dat er ook geen voorbeelden van te vinden waren,maar dat u er bijvoorbeeld zelf geen ervaring mee heeft,maar dat het vast wel een goede reden zal hebben dat het niet gedaan word,dan vind ik dat een veel aanvaardbare uitleg dan gelijk vinden dat mijn vraag niet op een bonsai forum thuishoort,u me niet serieus kunt nemen omdat ik zowat alles wil bonsaien etc etc...
u wilt eigenlijk dat als u antwoord dat iets niet kan omdat het niet kan,dat de vraagsteller dan gewoon zegt ha ok bedankt,dan doe ik het maar niet.....afgaande op uw ervaring en kunde,waar ik niet aan twijfel.
maar een zinloze discussie als deze om enkel gelijk te halen vind ik ook niet bepaald passen ....dan kunnen we bezig blijven.
voor mij zijn er drie dingen duidelijk nu: een choisya word om welke reden dan ook niet tot bonsai gevormd.
het marcotteren hiervan of het proberen marcotteren is bijgevolg onzin,want stel dat je marcot lukt zeg....wat ga je daar dan mee doen?? aangezien het not done is om dat tot een boomke te proberen vormen.
en een vraag daaromtrent stellen op dit forum is bijgevolg nog dikkere onzin,dat hoort hier niet thuis...
nou fijn.....

gelukkig zijn er deskundigen die op een klare en duidelijke manier onwetenden zoals ik dingen over bonsai bijbrengen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33885

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cetinel schreef :

Auk schreef :

cetinel schreef : ik wil wel leren en horen dat ik op de verkeerde weg ben daar heb ik ook geen moeite mee....maar wil dan wel weten waarom,volgens mij leer je daar meer van dan van"omdat niemand het doet"


Stukje gemist?

"voor zover ik kan zien is het een struik die meerdere dunne stammetjes maakt. De bladeren zijn nogal groot"

Overigens vind ik het feit dat er niets over te vinden is wel degelijk een duidelijke aanduiding dat de soort niet voor bonsai gebruikt wordt en dus niet geschikt is.


het feit dat die meerdere stammetjes maakt en grote bladeren heeft is dus dé reden waarom ie niet als bonsai kan gevormd worden :whistle: ???


Een van de redenen. De stammen blijven dun en het zal nooit een fraaie stam of meer-stam opleveren.
Verder ben ik hier wel klaar mee, je weet het blijkbaar allemaal bijzonder goed, dus leef je uit, spam dit forum vol met elke struik die je tegenkomt en die platgesnoeid moet worden, zonder eerst uit te zoeken of het geschikt bonsai-materiaal is of niet.

Ik ben zeer benieuwd naar je volgende bevlieging. Ik ze je bonsai-clematis, bonsai-aardbeienplant, bonsai-frambozenstruik en je bonsai-agave met plezier tegemoet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33886

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
verdorie,tussen al de planten die je opnoemt,mis ik de agave in mijn tuin...zou ik die kunnen vervangen door een trachycarpus fortunei?? of beter nog,mijne musa,die heeft namelijk al een mooie dikke stam...

ik heb nergens beweerd dat ik het allemaal beter weet,ik wou gewoon een duidelijk antwoord.!

heel geruststellend te weten dat ik hier volop mag spammen met al wa ik maar in een bevlieging een kopje kleiner maak!.
dank voor de feedback!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33891

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Oké, vanaf nu hier weer on-topic over hoe het beste deze soort te marcotteren.

Wil je je mening geven of iets discussiëren, graag. Maar gelieve niet op de man te spelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Choisya ternata 9 jaren 9 maanden geleden #33892

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou nu niet meer aan een marcot beginnen; het duurt toch een maand of 2, 3 voordat de wortels sterk genoeg zijn de plant te kunnen voeden. Als je dan al laat in de zomer zit, heb je een vrij kwetsbare plant voor de winter. Ik zou de marcot eerder in ht voorjaar zetten. Welke ethode? Gewoon, de normale manier van een ring bast weghalen, spaghnum er op en afwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren