Onderwerp:

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51621

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

thom_vanderbroeck schreef : @Tom81 Maar het is dus niet zo erg dat je er met de gieter naast kunt blijven staan of dat het niet één dag "vochtig" doorkomt?

Overigens lijkt mij de Plant Substrate (die jij geloof ik ook gebruikte) toch ook grover dan de Superdansa? Is de Plant Substrate dan wel weer fijner dan de Premium Substrate?

Heb jij de Premium Substrate nog ergens mee gemengd?

Ik denk in elk geval dat ik het gewoon ga proberen.

Thom,

Inderdaad ik heb de 'gewone' versie plant substraat.

Ik meng naar het gelang de behoefte van de boom met cocopeat, en fb. Mijn taxus staat op bijnna 100% velda. Taxus houd toch niet van natte voeten dus vandaar. Mijn fuji kers staat bijvoorbeeld op 40% fb 40% velda en 20% cocopeat, harde groeier en verbruikt veel vocht.

Een dag kan prima zonder, maar dan zie je toplaag als snel verkleuren. Ik denk dat je qua eigenschappen, uiterlijk en luchtige structuur kan vergelijken met een grove versie van bims.

Groet,
Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51625

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb een seringen staan in een mix van superdensa 40% fb 40% en 20% cocopeat die doet het goed :) als het warm is geef ik die in de avond water gaat prima tot zo ver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57903

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Oud draadje, maar blijft interessant. Hoe is het de gebrukers met het Velda substraat vergaan?
Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Veel fijne haarwortels, goede groei van de boompjes. En de korrels zijn nu meer dan een jaar in gebruik, en zijn de winter , lente , zomer en herfst goed door gekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57904

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

KobusKoops schreef : Oud draadje, maar blijft interessant. Hoe is het de gebrukers met het Velda substraat vergaan?
Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Veel fijne haarwortels, goede groei van de boompjes. En de korrels zijn nu meer dan een jaar in gebruik, en zijn de winter , lente , zomer en herfst goed door gekomen.


Zal ik pas in de verpot periode kunnen bevestigen :)
Voordeel bij een niet afbrekend substraat zoals bv superdensa is dat het de mycorrhiza blijft behouden en dus erg goed is om gebruikt subrstaat te houden en opnieuw te gebruiken, zeker bij dennen wanneer ze uitgegraven worden, zo maakt de boom meer kans op herstel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57907

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

DavidRoussel schreef :

KobusKoops schreef : Oud draadje, maar blijft interessant. Hoe is het de gebrukers met het Velda substraat vergaan?
Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Veel fijne haarwortels, goede groei van de boompjes. En de korrels zijn nu meer dan een jaar in gebruik, en zijn de winter , lente , zomer en herfst goed door gekomen.


Zal ik pas in de verpot periode kunnen bevestigen :)
Voordeel bij een niet afbrekend substraat zoals bv superdensa is dat het de mycorrhiza blijft behouden en dus erg goed is om gebruikt subrstaat te houden en opnieuw te gebruiken, zeker bij dennen wanneer ze uitgegraven worden, zo maakt de boom meer kans op herstel.


Zo had ik het nog niet bekeken, maar is zeker waar. Ik heb begrepen dat er ook aardig wat nuttige bacterien in een substraat voorkomen die bij het boompje/wortels horen. Dit gaat dan ook opnieuw de pot in. Postieve eigenschap dus.En zoals het substraat er nu uit ziet kan het zeker hergebruikt worden. Is nog net als toen het de pot in ging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57912

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Geld ook voor Terramol trouwens ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57939

  • Mooizo
  • Mooizo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 218
  • Ontvangen bedankjes 23

KobusKoops schreef :

DavidRoussel schreef :

KobusKoops schreef : Oud draadje, maar blijft interessant. Hoe is het de gebrukers met het Velda substraat vergaan?
Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Veel fijne haarwortels, goede groei van de boompjes. En de korrels zijn nu meer dan een jaar in gebruik, en zijn de winter , lente , zomer en herfst goed door gekomen.


Zal ik pas in de verpot periode kunnen bevestigen :)
Voordeel bij een niet afbrekend substraat zoals bv superdensa is dat het de mycorrhiza blijft behouden en dus erg goed is om gebruikt subrstaat te houden en opnieuw te gebruiken, zeker bij dennen wanneer ze uitgegraven worden, zo maakt de boom meer kans op herstel.


Zo had ik het nog niet bekeken, maar is zeker waar. Ik heb begrepen dat er ook aardig wat nuttige bacterien in een substraat voorkomen die bij het boompje/wortels horen. Dit gaat dan ook opnieuw de pot in. Postieve eigenschap dus.En zoals het substraat er nu uit ziet kan het zeker hergebruikt worden. Is nog net als toen het de pot in ging.


En hoeveel kilo is dan deze zak van .................??
En wat kosten deze ..................???
En welke kleur heeft deze.................???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57943

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Een zak foetsieba(terramol) is oranjebruin a 20 liter kost hier zo'n 7 euro bij de ranzijn hier
en een zak velda superdensa (wit/grijs/lichtbruin?) van volgensmij 10 liter 15 euro dus die is wel prijzig
ikzelf heb een meidoorn een dwerg sering en een malus in een mix van 60% fb 20% superdensa en 20 % cocopeat maar of er echt veel verschil is met alleen fb en organische stof weet ik nog niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57948

  • Mooizo
  • Mooizo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 218
  • Ontvangen bedankjes 23
Is wel goed koper dan Akadama.
Foetsieba(terramol) deze wil ik niet meer, geen goede ervaring mee, al eerder geschreven hier over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 4 maanden geleden #57956

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

Mooizo schreef :

KobusKoops schreef :

DavidRoussel schreef :

KobusKoops schreef : Oud draadje, maar blijft interessant. Hoe is het de gebrukers met het Velda substraat vergaan?
Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Veel fijne haarwortels, goede groei van de boompjes. En de korrels zijn nu meer dan een jaar in gebruik, en zijn de winter , lente , zomer en herfst goed door gekomen.


Zal ik pas in de verpot periode kunnen bevestigen :)
Voordeel bij een niet afbrekend substraat zoals bv superdensa is dat het de mycorrhiza blijft behouden en dus erg goed is om gebruikt subrstaat te houden en opnieuw te gebruiken, zeker bij dennen wanneer ze uitgegraven worden, zo maakt de boom meer kans op herstel.


Zo had ik het nog niet bekeken, maar is zeker waar. Ik heb begrepen dat er ook aardig wat nuttige bacterien in een substraat voorkomen die bij het boompje/wortels horen. Dit gaat dan ook opnieuw de pot in. Postieve eigenschap dus.En zoals het substraat er nu uit ziet kan het zeker hergebruikt worden. Is nog net als toen het de pot in ging.


En hoeveel kilo is dan deze zak van .................??
En wat kosten deze ..................???
En welke kleur heeft deze.................???

Hier heb je het: Velda vijversubstraat

Zelf vind ik het een heel goed substraat. Vorige herfst (2015) ben ik het beginnen te gebruiken. Het is alle jaar getijden goed door gekomen. Het verkeuimeld niet, blijft zijn eigen vorm houden. Alleen jammer dat het duur is. Maar je krijgt er wel veel voor terug. De potten waar ik het gebruikt heb zitten vol met haar wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.
Inloggen Registreren