Onderwerp:

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 3 maanden geleden #43783

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Weet niet of dit artikel hier al eens gepost is. Zo niet bij deze dan. Weet niet wat er nog meer te zeggen is over dit onderwerp ;) Is wel in het Engels. ..

www.kaizenbonsai.com/bonsai-tree-care-in...oil-for-bonsai-trees

Oh ja, wat wil grappig is, is dat Graham waarschuwt voor kattenbakvuller (omdat het niet speciaal gemaakt is voor bonsai), maar verderop heeft hij het over horticultural moler, ook wel terramol genaamd. .. en daar is hij dan weer positief over. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 3 maanden geleden #43796

  • Battleham
  • Battleham's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 5
Aangezien er hier op het forum veel ervaren bonsai hobbyisten hoop ik wat hulp te kunnen krijgen op een grond mix die ik van plan ben je gebruiken voor Japanse esdoorn, eik, sierkers, en oostenrijkse den. Voor de loofbomen ben ik van plan om bims/lava/zeoliet, Japanse split en turfmolm the gebruiken in de verhouding 1:1:1. Voor de den dacht ik 1/2 split, 1/4 bims/lava/zeoliet en /1/4 turfmolm. Ik zou graag willen weten of ik hierop verbeteringen kan maken en of er betere/goedkopere alternatieven zijn.

Mvg, B

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 3 maanden geleden #43799

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Battleham schreef : Aangezien er hier op het forum veel ervaren bonsai hobbyisten hoop ik wat hulp te kunnen krijgen op een grond mix die ik van plan ben je gebruiken voor Japanse esdoorn, eik, sierkers, en oostenrijkse den. Voor de loofbomen ben ik van plan om bims/lava/zeoliet, Japanse split en turfmolm the gebruiken in de verhouding 1:1:1. Voor de den dacht ik 1/2 split, 1/4 bims/lava/zeoliet en /1/4 turfmolm. Ik zou graag willen weten of ik hierop verbeteringen kan maken en of er betere/goedkopere alternatieven zijn.


Recentelijk was hier een lang topic over; Lees dat even door: www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...samenstellen?start=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #50702

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Wat zeiden ze vroeger nou ook alweer?..op ieder potje past een deksel.
Ik kijk eerst naar de boom...op welke grond groeit ie van nature.
Ik heb het geluk dat ik een flinke lap grond heb,daardoor maak ik twee soorten biologische compost.Binnen twee jaar is een bak van twee kuub blad, gras en naald afval...pure aarde geworden.Met wat grof materiaal erdoorheen.Ideaal vaar zuur lovers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51449

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Is iemand het Plant Substrate uit dit topic inderdaad gaan gebruiken?

Deze bedoel ik: www.velda.nl/vijverproducten/bodem-en-pl...aat/plant-substrate/

Zou ik die bijv. met 25% cocopeat (met eventueel nog wat kalk erdoor) kunnen mengen als bodem voor een Buxus Harlandii?

Ik heb nu naar tevredenheid een Ficus op 75% Tom Poes en 25% "luxe potgrond" staan, maar die Tom Poes is bijna niet kleiner te krijgen dan als 20 liter verpakking. Laat het restant van mijn vorige 20 liter nou verloren zijn gegaan bij brand in de kelder van mijn appartementencomplex.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51451

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Vrijdag nog een zakje gehaald Thom. Ik heb er geen problemen mee, zou er eigenlijk eens een poosje een hydrometer in moeten zetten om te kijken hoe het water vasthoudt. Ik denk dat er nu inmiddels al wel 50 liter van dat spul in de tuin staat. Ik zou alleen nog wel graag wat foetsiebah willen, want da's een heel stuk goedkoper.

Ik heb er ook een buxus in staan, maar ik kan me herinneren dat er nog cacaodoppen door zitten en een bende klei. Hij leeft nog, maar daar kan ik voor de rest niet echt goeie info over geven haha. Geen idee waar je jouw buxus het beste in kan zetten. Die zeeklei is wel lekker kalkrijk trouwens. Alleen niet echt bevordelijk voor de drainage.

Zonde van die fik in je complex. Is alles voor de rest nog levend?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51456

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

MaartenPan schreef : Ik zou alleen nog wel graag wat foetsiebah willen, want da's een heel stuk goedkoper.

waarom heb je dat dan niet gekocht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51458

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Ja het was alleen in de kelder, een stuk van mijn kelderbox vandaan, maar alles zat natuurlijk onder de roet dus alles is door de verzekering afgeschreven.

Ik had verder geen boompjes in de kelderbox staan, maar wel een pot die ik alvast gekocht had voor de buxus en een flink restant van die Foetsibah wat over was een één keer m'n Ficus verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51459

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

leatherback schreef :

MaartenPan schreef : Ik zou alleen nog wel graag wat foetsiebah willen, want da's een heel stuk goedkoper.

waarom heb je dat dan niet gekocht?


Ik heb al bij vier tuincentra en dierenspeciaalzaken en dierenwinkels gekeken, maar die zooi is nergens te vinden. Er is er nog eentje hier in Emmeloord die ik nog niet gehad heb, daar wou ik morgen even gaan kijken, want die was vandaag dicht :(
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 7 jaren 10 maanden geleden #51460

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

MaartenPan schreef :

leatherback schreef :

MaartenPan schreef : Ik zou alleen nog wel graag wat foetsiebah willen, want da's een heel stuk goedkoper.

waarom heb je dat dan niet gekocht?


Ik heb al bij vier tuincentra en dierenspeciaalzaken en dierenwinkels gekeken, maar die zooi is nergens te vinden. Er is er nog eentje hier in Emmeloord die ik nog niet gehad heb, daar wou ik morgen even gaan kijken, want die was vandaag dicht :(

foetsi bah is te koop bij boni supermarkten:

www.google.nl/search?q=boni+supermarkt&o...UTF-8#istate=lrl:mlt
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren