Onderwerp:

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86246

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
wordt een beetje een herhaling, maar heb je hier iets van opgestoken? Behalve dan dat het je tijd en energie heeft gekost?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86247

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Deze hebben me inderdaad veel tijd en energie gekost, maar hier heb ik dan ik iets heel duidelijk uit geleerd:
1) bij taxus de wortels niet volledig proper maken. Dit had Leatherback al gezegd, maar toen had ik het bij die eerste grote al gedaan.
2) Niet in de 'wortelklomp' zagen. Dit heb ik bij de kleinste gedaan om hem niet in een heel hoge pot te moeten zetten.

Met de derde taxus heb ik deze beide dingen niet gedaan en deze vertoont overal nieuwe groei op het loof.
Deze heeft ook een grote 'wortelklomp' die uiteindelijk zal moeten verdwijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86250

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Spijtig, ik hoop ook dat het je niet demotiveerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86252

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Gadver. Het zit je niet mee.
Maar.. Een van de drie gaat het redden. De komende 2 jaar (!) niets aan de wortels doen, en ook minimaal snoeien. Als je echt goede groei hebt, zeg, 15cm nieuwe uitloop, kan je er vanuit gaan dat de boom weer gezond is. Dan kan je verveolgacties overwegen (Er is een reden waarop goed gewortelde oude bomen in potten geld kosten ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86261

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Het zit me niet mee, dat is relatief. Ik heb er idd nog een over. Het glas is halfvol (of 1/3 in dit geval). En ik weet voortaan wat ik níet mag doen.

En degene die overblijft, kan wel iets mooi worden volgens mij. Ik zal er wel eens een foto van plaatsen als hij wat vrij staat (is niet zo gemakkelijk te verplaatsen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86280

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Wat is eigenlijk de beste standplaats voor de gelukte taxus? Hij staat momenteel tegen een afsluiting waar hij in de ochtendzon staat. 's Middags staat hij deels in de schaduw van de afsluiting en ik heb er ook schaduwdoek over gespannen.
Ik heb gelezen dat taxus graag volle zon heeft, maar geldt dit ook voor taxus die aan het recupereren is van de opgraving? En ook in deze zomerzon?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86281

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Taxus heeft graag schaduw. Bijna geen volle zon nodig.
Als tip in het algemeen zou het mss aan te raden zijn om eerst een kleinere of jonge versie van plantmateriaal aan te schaffen. Dan wel meteen volgroeide uitgraven..;zonder kennis van wat die boom of plant graag heeft. Heb je vast big fun gehad met uitgraven. Maar zo 1 op 3 succesvol is nu ook niet een basis om mee verder te werken. Hoe die ene nu wel nog groen overheeft is ook maar een gok eigenlijk toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86282

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Als ik het google, lees ik inderdaad overal dat hij graag schaduw heeft. Ik dacht hier op het forum het tegendeel gelezen te hebben. Het valt me op dat de kant die in de zon staat meer uitgroei heeft dan de kant die naar de afsluiting gericht is.

Jongere exemplaren aanschaffen is inderdaad een goede tip. Ook omdat ik daar al wat meer mee kan vormen ed. Maar ik ben wel blij dat ik bv dit oud exemplaar heb uitgegraven. Als ik dan binnen een jaar of 2 wat meer ervaring heb en nog meer heb gelezen ed, heb ik iets staan waar echt iets moois van gemaakt kan worden. En wat betreft die 1 op 3: dat geldt enkel voor deze 3 taxussen. Ik heb nog redelijk wat andere dingen uitgegraven die zijn aangeslagen. Maar dan 1 op 3.
En hoe het komt dat die ene nog groen overheeft (én nieuw groen aangemaakt heeft), lijkt me duidelijk: ik heb de wortels met rust gelaten. Jammer van die andere 2, maar het is een goede leerschool geweest...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86284

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Laat hem daar maar staan maar zorg dat de achterzijde niet alleen maar in de schaduw blijft ik vermoed dat mijne taxus uit speciekuip daarom alleen nu nog aan de voorkant leeft en de achterzijde heeft afgestoten doordat die te weinig licht heeft gekregen in de 3 jaar dat ik hem heb laten herstellen.

Het idee van brecht dm is niet zo gek om de soort alvast wat te leren kennen met een gezond en werkbaar exemplaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 3 jaren 10 maanden geleden #86285

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien de boom om de zoveel tijd een slag draaien, zodat deze ook aan de andere kant zon kan ontvangen. Heb b.v. vanmorgen alle larixen gedraaid voor de komende periode, aangezien ik de achterkant minder vond groeien dan de kant welke altijd zon krijgen. (Hoe wel ik ze wel allemaal erg dicht op elkaar heb staan)

Als tip in het algemeen zou het mss aan te raden zijn om eerst een kleinere of jonge versie van plantmateriaal aan te schaffen.

Dat is ook wat ik doe, eerst met wat 'flut/onzin' bomen kennis op doen en zien hoe ze reageren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts