Onderwerp:

Taxus uit haag 2 jaren 10 maanden geleden #91719

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De taxus die ik in het voorjaar van 2020 heb uitgegraven, doet het nog steeds goed.
Al bevindt de meeste alle groei zich op het einde van het loof dat er reeds was of op hoger gelegen delen, die later zullen weggenomen worden.
Op enkele laag gelegen takjes die ik kort had gezet, zijn ook nieuwe uitlopers gekomen.

Taxus krijgt een tweede groeispurt in de zomer, als ik me niet vergis. Zou het daarom verstandig zijn om al delen weg te nemen die ik niet ga gebruiken? Om zo backbudding te stimuleren deze zomer?
Dan heb ik volgend jaar hopelijk iets wat al een beetje gevormd kan worden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 10 maanden geleden #91721

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Vorige manad vroeg je nog wat die bruine bolletjes waren. Zijn dat niet gewoon voedingskorrels? zoiets als osmocote korrels.
Taxus kever legt ook eitjes als lichtbruine bolletjes van 1mm ongeveer. (Ik maak elke dag die pleuris beesten dood. Afgelopen week als zeker een stuk of 30..)

De twee taxussen van 7maanden terug, ziet de eerste er redelijk uit, hoewel die het ook zwaar lijkt te hebben. De ander lijkt een verloren zijn, ik zie wel wat groen onder bij de stam? Maar kan ook onkruid zijn.

De andere van vorig jaar, staat er echt mooi bij. Weet je al welk deel van de stam je wilt overhouden?

Geen idee hoe het er van onder uit ziet in de grond, misschien kan je er twee bomen van maken.


Dan boom 1 lekker dik, en nieuwe takken kweken.

Ik zelf zie niet zo snel hoe je het geheel kan gebruiken als bonsai. Maar andere kunnen zich wellicht wel wat beters voorstellen? Misschien nog iets met dood hout erbij?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 10 maanden geleden #91733

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb nog geen idee wat die bolletjes waren/zijn.
Ik heb de indruk dat ze in mindere mate aanwezig zijn. Maar ik heb nog geen larven gezien of zo.
Als het mestkorrels zijn, zou ik die er zelf moeten gestrooid hebben, wat niet het geval is.

Welke stam behouden, heb ik nog geen idee van. Ik denk dat dit misschien ook duidelijk wordt nadat ik alle lange takken ingekort heb. Ik vraag me daarom af of het verstandig is dit nu al te doen. Eventueel slechts inkorten tot het laatste groen om afsterven te voorkomen.
Er zit één dikke, rechte stam aan die ik zou willen verwijderen. Dat lijkt me nu geen probleem?

Splitsen in 2 bomen lijkt me een moeilijke. Onder de grond zit een massieve wortelstronk. Deze zal onderaan ooit moeten doorgezaagd worden om ooit in een platte pot te passen nadat hij rondom voldoende wortels heeft aangemaakt. Maar als ik dit opsplits, ga ik aan één kant géén wortels hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92689

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik zou graag deze taxus wat compacter beginnen maken.
Hij heeft deze zomer weer lekker gegroeid, maar wel voornamelijk aan de buitenkant.

Op enkele takjes dichter tegen de stam, waren ook nieuwe scheuten ontstaan, maar deze zijn terug verdroogd. Zou dit met te weinig licht kunnen te maken hebben? Nog een reden om het vele loof aan de buitenkant weg te nemen. Bv tot aan het laatste loof op een tak om afsterven te voorkomen en tegelijkertijd backbudding op deze tak te stimuleren. Ik weet alleen niet of het daar het goede moment voor is. Aangezien ik nog nieuwe knopjes op het hout zie ontstaan, zou ik denken van wel.

Ik zie nog niet direct een model in deze taxus, maar hoe ik hem ook bekijk, past die schuine stam in het midden er niet in. Deze zou ik dan ook graag wegnemen.
Tenzij er iemand toch een model in ziet waar deze in past?
Ik heb die stam op enkele foto's met rood aangeduid.

Door het compacter maken en overbodige stam weg te zagen, ga ik er misschien ook wel beter een model in kunnen zien.

In de splitsing tussen 2 stammen zit een nest pissebedden (zie laatste foto). Je ziet een klein gaatje, maar als je op de schors duwt, voel je dat dit hol is. Ze komen er ook met velen uit als ik dit doe.
Haal ik dit best open om al het rotte hout weg te nemen? Of doen de pissebedden dit voor mij?
En wat met afschilferende bast? Wegnemen of laten zitten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92690

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 174
De schuine tak kan denk wel weg. War het verder kan worden is mogelijk de optie die rorror eerder al aangaf.
Dat jonge uitloop stopt met groeien kan door te weinig water maar kan ook door te weinig licht , dus zorg wel dat de plekken waar nieuwe uitloop moet komen genoeg licht hebben. Houdt de plant vochtig en laat hem nog wat bijkomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92691

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoeveel heb je gesnoeid dit jaar? 2, 3 keer?

Normaal zou je bij gezonde groei duidelijke knopvorming moeten zien.

Juli, augustus is het moment om takken terug te nemen en/of oude naalden te verwijderen om maximale knopzetting te krigjen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92693

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

RvV schreef : De schuine tak kan denk wel weg. War het verder kan worden is mogelijk de optie die rorror eerder al aangaf.
Dat jonge uitloop stopt met groeien kan door te weinig water maar kan ook door te weinig licht , dus zorg wel dat de plekken waar nieuwe uitloop moet komen genoeg licht hebben. Houdt de plant vochtig en laat hem nog wat bijkomen.

Hij staat altijd vochtig. Ik geef hem gelijk water met de rest en deze heeft een meer vochthoudend substraat.
Maar hij staat wel vrij beschut. Dat in combinatie met die 'waaier' loof, houdt de zon misschien wel te veel uit de kern.

Wat rorror zei, is inderdaad een optie.
Of het mogelijk is op te splitsen, zal zich moeten uitwijzen tijdens een verpotting. Maar eerst wil ik wat meer loof krijgen dicht bij de stam en hem inderdaad nog wat laten bekomen in deze kist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92694

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Hoeveel heb je gesnoeid dit jaar? 2, 3 keer?

Normaal zou je bij gezonde groei duidelijke knopvorming moeten zien.

Juli, augustus is het moment om takken terug te nemen en/of oude naalden te verwijderen om maximale knopzetting te krigjen.


Ik heb hier nog niets aan gesnoeid.

Er was deze zomer wel knopvorming hoor. Enkel niet op of dichtbij de stam. Tenzij bij takken die bij het uitgraven kort waren geknipt (zie mijn foto's van 2 maanden geleden). De meeste knoppen vormden zich in de buurt van het reeds aanwezige loof.

'om maximale knopzetting te krijgen'. Bedoel je dan dat er zich dit jaar dan nog knoppen zullen vormen (en uitlopen)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92697

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Panda schreef :
'om maximale knopzetting te krijgen'. Bedoel je dan dat er zich dit jaar dan nog knoppen zullen vormen (en uitlopen)?


Yup. Ik heb na 4 weken duidelijke knoppen, en deze gaan vaak einde augustus open om nog snel een toefje te maken.

Ken je deze?
bonsaitechniek.nl/taxus-bonsai-ontwikkelen/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus uit haag 2 jaren 7 maanden geleden #92704

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb decdelen die ik zeker niet nodig heb weggehaald en ook het overgebleven loof wat uitgedund.
Blijkbaar had ik dit beter 1 á 2 maanden vroeger gedaan.
Hopelijk doet hij er in het voorjaar zijn voordeel mee...


Betreft de pissebedden, deze zaten Blijkbaar onder de schors. Ik heb de losse schors weggehaald en het hout bleek onbeschadigd.


Momenteel liggen er nog zakjes mest met hoog stikstofgehalte op. Ik veronderstel dat ik deze beter vervang door mest met lager stikstof- en hoger kalium-gehalte?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren