Onderwerp:

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85717

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb hier al verschillende keren gelezen dat het nu te laat is om uit te graven is dit voor alle soorten zo of enkel voor bladverliezende?
Wat als je nu toch de kans hebt ol bomen uit te graven, bv omdat men de tuin heraanlegt?

Ik kan in de eerste plaats vragen of ze nog even mogen blijven staan. Vanaf wanneer is het teeug doenbaar?

Ik kan de kluit zo groot mogelijk nemen en de boom zo intact mogelijk in de volle grond plaatsen en volgend voorjaar in een bak steken.

Ik kan hem oppotten zoals je anders zou doen, dus wortels uitkammen ed, maar al het loof snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85718

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het hangt heel erg van je ervaring en van de soort, grootte en leeftijd van de plant af.
Welke boomsoort ben je aan het overwegen?

Ik graaf bepaalde boomsoorten het hele jaar door uit en neem het risico dat de boel het niet redt. Maar bv larix en spar zou ik nu niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85720

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Mijn ervaring: enkel wat ik sinds deze winter heb uitgegraven, heel weinig dus.

Ten eerste gaat het over 2 jonge sleedoorns. Op foto zagen dit er lange zwiepen uit van 2 á 3 m hoog met loof over de volledige hoogte. Ik ben nog niet ter plaatse gaan kijken, maar de kans is groit dat ze nog wat moeten dikken.

Ten tweede gaat het over 2 jonge vijgen. Deze staan pas sinds afgelopen herfst in volle grond en de knoppen zijn nog niet open. Deze zouden eventueel zijn m gewoon in de tuin te zetten. Ik heb hier ergens gelezen dat dit niet zo geschikt is voor bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85722

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Die vijgen kun je er zo weer uithalen; die hebben nog geen wortels aangemaakt die ervoor zorgen dat je boom stevig staat.
De Spinoza's kan wat lastiger zijn, Als ze jong zijn zal t wel gaan, flinke kluit er omheen houden, wellicht het loof voor een groot deel verwijderen..en de wind en uit de zon houden. Maar het blijft moeilijk advies geven als ik de boom niet in RL gezien en gevoeld heb.. Maar zolang er niet te veel dikke wortels doorgezaagd moeten worden (darachter liggen de belangrijke haarwortels) ben ik er niet heel bang voor..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85723

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Vijgen dacht ik hetzelfde over.

Spinoza's best terug in volle grond zetten lijkt me? En dan pas volgend voorjaar wortels selecteren en schikken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85727

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef : Ik heb hier al verschillende keren gelezen dat het nu te laat is om uit te graven is dit voor alle soorten zo of enkel voor bladverliezende?
Wat als je nu toch de kans hebt ol bomen uit te graven, bv omdat men de tuin heraanlegt?

Ik kan in de eerste plaats vragen of ze nog even mogen blijven staan. Vanaf wanneer is het teeug doenbaar?

Ik kan de kluit zo groot mogelijk nemen en de boom zo intact mogelijk in de volle grond plaatsen en volgend voorjaar in een bak steken.

Ik kan hem oppotten zoals je anders zou doen, dus wortels uitkammen ed, maar al het loof snoeien.

Het is inderdaad te laat om ideaal te zijn, maar als de tuin nu toch heraangelegd wordt en de planten moeten weg, heb je niks te verliezen hé, anders zijn ze ook dood.
Ik heb er ook al uitgegraven op het verkeerde moment om die reden, en de ene haalt het, en de andere niet.
Ik laat dan inderdaad wel meer originele grond aan de kluit dan wat ik anders doe.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85728

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Weer een nieuw project om te volgen van je.
Heb je al foto's van de Vijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85734

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

Diluca schreef : Het is inderdaad te laat om ideaal te zijn, maar als de tuin nu toch heraangelegd wordt en de planten moeten weg, heb je niks te verliezen hé, anders zijn ze ook dood.

Vanaf wanneer is het terug idealer? September/oktober? De sleedoorns moesten niet dringend weg. Dan kan ik altijd vragen of ze zo lang mogen blijven staan. Dan hebben ze ook nog een groeiseizoen kunnen aandikken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85736

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Weer een nieuw project om te volgen van je.
Heb je al foto's van de Vijgen?

Ik heb inderdaad al wat projectjes. Nu is het vooral verzamelen, zodat ik hopelijk over een paar jaar wat bomen heb die op iets beginnen te trekken.
Ik post ze ook telkens om raad te vragen omdat ik echt nog geen ervaring heb, dus ik ben blij dat ik jullie er niet mee verveel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #85737

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Foto's van de vijgen heb ik trouwens niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts