Onderwerp:

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86325

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Nu ben je toch maar wild om je heen aan t trappen hoor. En dat voor iemand die zich niet inlaat met zoiets op zijn leeftijd dan. Een opbouwende discussie lijkt mij nu net heel waardevol. eerder dan te schieten op de persoon zelve.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86329

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Op mijn vraagstellingen komt anders nooit of nauwelijks reactie. Kan men nu de boodschapper aanvallen. In mijn posts zitten tal van vragen waar ik niemand op zie antwoorden ten gronde(dus is de reactie als van...vind hij zichzelf na 3j heel wat...misplaatst). En lijkt mij het substraat dat gebruikt wordt echt niet aangewezen. Is dat off topic? Makkelijk he..om daarop te reageren. Hou jullie vooral niet om eens op mijn vragen te antwoorden en mij iets bij te leren dan. Merk ik een gigantisch verschil op in communicatie met de noorderburen die ook in andere forums er een vreemde houding op na houden als er al eens opbouwende kritiek te lezen valt. .


Vreemde conclusie. Ik probeer niet op de persoon te reageren maar op de berichten die ik zie staan. En als er gekke berichten staan, dan reageer ik er op.
Ik zie welgeteld EEN draadje dat je gestart bent. DIe gaat over dennen en motten hierin. Daar heb ik nauwelijks ervaring mee, dus reageer ik niet op. Als jij andere draadjes bent begonnen met vragen waar je denkt dat je genegeerd wordt, laat het weten.

Waarom je nu op Nederlanders moet gaan vitten? Zo makkelijk he?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86332

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Een opbouwende discussie lijkt mij nu net heel waardevol. eerder dan te schieten op de persoon zelve.


Ik zou zeggen, lees je eigen post even. Is dat de manier voor een opbouwende discussie?

Brecht DM schreef : Zou ik dat ook al gelezen hebben, zo hier en daar, dat kattenbakvulling een evt. vervanger is voor de meer aangewezen substraten.
Een portie neutrale potgrond (hier 30 tot 40%) en de rest hoofdzakelijk akadama lijkt mij aangewezen als overgang naar 100% akadama. Zijn die andere substraten best wel wat duurder in aankoop en niet altijd zo noodzakelijk, naar mijn gevoel dan. Een zak akadama kost eigenlijk niet zo veel meer dan potgrond. Mss is het ook aangewezen om niet steeds de goedkoopste of opportunistische weg te kiezen (zo haal je de kwaliteit en/of het mooie aan bonsai een deel weg), maar eerder die van de zekerheid.
.


Sorry, maar ik ben het gezeik over substraat een beetje zat. Er zijn zeer veel geschikte substraat mengels te bedenken. En zeker niet alle substraten hoeven in Japan opgegraven te worden. Ooit er over nagedacht dat mensen die alternatieven gebruiken dat doen omdat ze slechte ervaringen met bv akadama hebben? Dat het een beter substraat is voor hun omstandigheden en daarnaast nadenken of we wel alles over de aardkloot moeten slepen?

Niet meteen vooroordelen slingeren en een open vraag stellen, dat kan het begin zijn van een interessante discussie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86335

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Kan ik idd ook de naïeveling spelen en er een teletubbiegehalte op na houden ...dat kan ook. Ff een poging. Dus voortaan knip ik de naalden van mijn dennen op lengte met mijn schaar ...lieverdjes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86336

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Kan ik idd ook de naïeveling spelen en er een teletubbiegehalte op na houden ...dat kan ook. Ff een poging. Dus voortaan knip ik de naalden van mijn dennen op lengte met mijn schaar ...lieverdjes?


Ik weet dat je nieuw bent op het forum. Dus een tip: Hier vinden de meeste mensen het prettig als je voor je vragen over jouw bomen een apart draadje aanmaakt.
ALs je dat doet, plaats er meteen een foto bij. Het kan goed zijn dat jouw boom nog niet klaar is voor naaldverkleining maar zonder foto is dat lastig inschatten. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86337

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Brecht DM schreef : Wie is de moderator jusit als iemand mij dat kan vertellen. Want het plezante is er een beetje af als er steeds door dezelfde personen nonadvies gegeven wordt dat op (blijkbaar) een pak dode bomen in 1e instantie gebaseerd is.


Ik zal Oscar vragen even mee te kijken. Dan kan je direct met hem communiceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86369

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

dennisfranx schreef : wat het is weet ik niet maar t is in iedergeval geen azalea wat ik zie op de foto.
eerste foto heeft ook wel wat weg van een pieris
ik denk dat ik zou passen.

Ondertussen heeft hij ietwat betere foto's gestuurd van de azalea's. 2 van de 3 zouden onlangs kortgesnoeid zijn.
Zien jullie hier iets in? Ik zou ze morgen kunnen gaan uitgraven aan 5€/stuk en dan pik ik ineens kanuma op.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86371

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Ik zou er niet aan beginnen.
En al zeker niet als je 5€ moet geven.
In mijn ogen weggesmeten geld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86373

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Omdat ze de moeite niet waard zijn of omwille van de overlevingskans?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te laat om uit te graven? 3 jaren 10 maanden geleden #86375

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Brecht DM schreef : Een portie neutrale potgrond (hier 30 tot 40%) en de rest hoofdzakelijk akadama lijkt mij aangewezen als overgang naar 100% akadama.

Zonder een substraatdiscussie aan te gaan, wil hier toch wel op reageren:
2 punten:
- Potgrond leidt onherroepelijk vroeg of laat tot problemen bij bonsai: het is te fijn van structuur en als het opdroogt dat kan het gaan samenklonteren zodat vocht nog maar heel moeilijk tot de kern van de kluit kan doordringen. Bij een watergift zal het water kan zo via rand van de kluit naar beneden zakken. Dat komt waarschijnlijk iedereen wel bekend voor als je gewone potplanten hebt staan;
- als je een mengsel maakt waarbij de ingrediënten een verschillende grootte heeft, dan zal het mengel zo doorlatend zijn als het fijnste ingrediënt, of zelfs nog minder: de open ruimtes, die nodig zijn voor het zuurstofgehalte in de pot, worden namelijk opgevuld door de fijne deeltjes. Vandaar dat je een substraat dus altijd moet zeven en moet selecteren op grootte..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren