Onderwerp:

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86472

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dit is geen bonsai-gerelateerde vraag, maar ik denk dat hier wel mensen zitten met de juiste kennis.

Ik heb de kans om een grote oude acer palmatum over te nemen voor een spotprijs. Het probleem is echter dat hij deze maand moet uitgegraven worden.
De vraag is nu of dit een kans maakt in deze periode. Hij staat een 40-tal jaar op dezelfde plaats.
Bij mij in de tuin zou hij wel wat compacter mogen worden, dus ik zou hem redelijk terugsnoeien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86474

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je een passend grote kluit mee kan nemen, kan het wel goed gaan. Maar voor enige zekerheid hebben we het wel over een kluit een halve meter rondom de stam, dus al snel een meter doorsnede, die zonder uit elkaar te vallen meegenomen kan worden.

Als je gaat snoeien, zou ik dat eerst doen, en een paar weken later pas de boom uitgraven.

Dit soort verplaatsingen in de zomer zijn voor een gemiddeld persoon lastig met lage kans van slagen.

Uiteraard als het de keuze is, deze gaat door de versnipperaar of je probeert het..

Hoe kleiner het bovengrondse deel is na het snoeien, hoe makkelijker het zal zijn voor de boom om dat deel van water te blijven voorzien.

na snoei en verplaatsen de eerste weken uit de middagzon houden tegen verbranden. En uit de oostenwind tegen verdrogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86476

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Het lijkt er op dat je er met een aanhanger bij kunt komen. Die zul je nodig hebben. Altijd proberen om een boom te redden maar dit wordt een lastige klus met het weer zoals we dat nu hebben.
De grond lijkt erg zanderig, of is dat alleen het pad? Dat is weer lastig om een mooie kluit te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86481

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Als het enkel de keuze zou zijn: proberen redden of niet, was de keuze snel gemaakt.
Maar hij is niet gratis, dus als het mislukt, ben ik dat geld ook kwijt. Hij vraagt 200€, wat volgens mij een spotprijs is voor zo'n boom. Maar ik vermoed dat dit niet handmatig gaat lukken en ik er nog kosten voor het uitgraven en lichten bij zal moeten rekenen.

We zijn thuis ook aan het bekijken of we er de plaats wel voor hebben. Voor de grootte die hij nu heeft, is onze tuin te klein, maar ik denk dat dit ook wel mooi compact gehouden kan worden. Ik zou hem dan willen inwerken in ons terras van kleiklinkers dat ik nog moet aanleggen.
Langs de andere kant, is zo'n boom ook te houden in een (gigantische) pot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86482

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Mooie boom.
Spijtig dat er risico's moeten genomen worden met deze boom.
Is er geen optie om dat in het najaar te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86485

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Voor 200 euro zou ik het risico niet nemen. Voor dat geld heb je bij tuincentrums in boskoop(b.v. Bij Marcel de Jong) , weliswaar een kleiner formaat, maar dan heb je er 1 die mooi in model is en niet zelf hoeft terug te snoeien in de hoop dat ie het overleefd. Als je dit in de winter kon doen als boom kaal was, dan had ik er nog eens over na gedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86486

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Jammer genoeg niet. Zijn gazon gaat deze maand aangelegd worden.
Ik begrijp niet dat je zo'n boom weg wilt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86487

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
200E voor een boom die er midden in de zomer uit moet en ander weg gaat? Dat is absoluut geen spotprijs.

Ik zou de verkoper melden dat je best interesse hebt, maar zeker niet voor 200E met de problemen die een zomerverplaatsing met zich meebrengen. Het risico dat de boom het niet haalt is gewoon heel reeel.. Geef gewoon aan dat als hij over een maand nog steeds niet verkocht is, je hem wilt helpen, en de boom weg wilt halen. Dan ben je gewoon een hovenier voor hem: Jij hebt werk, maar zonder ervoor te betalen. Maar ook hij hoeft er niet voor te betalen om de boom weg te laten halen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86490

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : 200E voor een boom die er midden in de zomer uit moet en ander weg gaat? Dat is absoluut geen spotprijs.

Ik zou de verkoper melden dat je best interesse hebt, maar zeker niet voor 200E met de problemen die een zomerverplaatsing met zich meebrengen. Het risico dat de boom het niet haalt is gewoon heel reeel.. Geef gewoon aan dat als hij over een maand nog steeds niet verkocht is, je hem wilt helpen, en de boom weg wilt halen. Dan ben je gewoon een hovenier voor hem: Jij hebt werk, maar zonder ervoor te betalen. Maar ook hij hoeft er niet voor te betalen om de boom weg te laten halen.

Dit is het!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 10 maanden geleden #86493

  • Yvette
  • Yvette's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 5

Panda schreef : Als het enkel de keuze zou zijn: proberen redden of niet, was de keuze snel gemaakt.
Maar hij is niet gratis, dus als het mislukt, ben ik dat geld ook kwijt. Hij vraagt 200€, wat volgens mij een spotprijs is voor zo'n boom. Maar ik vermoed dat dit niet handmatig gaat lukken en ik er nog kosten voor het uitgraven en lichten bij zal moeten rekenen.

We zijn thuis ook aan het bekijken of we er de plaats wel voor hebben. Voor de grootte die hij nu heeft, is onze tuin te klein, maar ik denk dat dit ook wel mooi compact gehouden kan worden. Ik zou hem dan willen inwerken in ons terras van kleiklinkers dat ik nog moet aanleggen.
Langs de andere kant, is zo'n boom ook te houden in een (gigantische) pot?


Hoi Panda,
Je schrijft dat je de boom wil inwerken in je terras met kleiklinkers erom heen. Hou dan zeker een meter doorsnee rond de stam vrij van klinkers. Acer palm houdt volgens mij niet van verharding. (Zie website vdberk.nl).
Succes met uitgraven als je eraan gaat beginnen. En hels karwei.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren