Onderwerp:

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86635

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
De boom zal normaal weer uitlopen op hetgeen van reserve dat er in de stam zit.
En zo zal alles weer op gang komen.

Ik zou het er ook allemaal afhalen, zo moet de boom die reserves niet aanspreken om de bladeren die je eraan laat in leven te houden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86637

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat klinkt logisch. Alles er af dus.

Maakt het verder uit hoe lang ik de takken laat? Als ik al het loof er af haal maar de takken wel lang laat, moet de boom dan ook meer moeite houden om deze in leven te houden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86638

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Kijk nu niet op lengtes, probeer knopen te houden op takken. Zit er dan ergens een tak in die langer of korter is dan een andere, kijk er niet achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86639

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Bravo voor het besluit! De volhouder wint. :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86781

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ondertussen staat hij in onze tuin. Het was een goed gevulde zondag...

Eerst alles gesnoeid. We hebben de takken nog redelijk lang gelaten om thuis beter te kunnen zien welke vorm we er in snoeien. Dan een dikke halve meter rond gestoken en een greppeltje gegraven. Alle dikkere wortels doorgekapt of -gezaagd.
Het dieper graven ging dan enkel nog met een klein tuinschopje.
Wanneer we er al een beetje onderdoor gegraven hadden, de boom op spanning gezet door met de wagen aan te trekken. Hierdoor konden we er nog wat verder onderdoor geraken. Dan naar de andere kant getrokken en dan kwam hij deels los. Daar ook nog alle naar beneden gaande wortels doorgezaagd, zodat hij volledig los zat.
Nog in het gat, hebben we hem ingepakt met doeken om te beletten dat er teveel zand tussenuit zou vallen door hem uit het gat te trekken.

Het moeilijkste was hem op de aanhanger te krijgen en later in het gat van onze tuin krijgen. Dit is uiteindelijk gelukt, maar er is wel redelijk wat zand losgekomen. Maar de kern van de kluiten is redelijk intact gebleven.
Het viel me trouwens op dat ik niet veel dikke wortels moest doordoen en dat er redelijk veel fijne wortels in de kluit zaten. Aan een kant van de boom zaten al helemaal geen dikke wortels. Ik denk dat men ze daar ooit eens heeft voorgedaan om de oprit aan te leggen. Dus hier zal hij toen hopelijk al dichter bij de stam geworteld hebben.

Na een rit van 1,5u op de aanhanger, waren de blaadjes die er nog aanhingen allemaal verdroogd van de wind.

Nu hij in de tuin staat, moet ik hem nog wat in snoeien en wat zeilen spannen tegen de zon en wind. En goed voorzien van water en meermaals per dag benevelen.

Er is een beschadiging aangebracht aan de bast op de stam. Hier dacht ik om er alu-tape over te kleven. Zo wordt het hermetisch afgesloten en kan ik het ook af en toe eens controleren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86788

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Gelukkig heb je hulp gekregen van je vrouwtje! Leuk om te zien dat jullie dat zo samen doen.

Je hebt een mooie bal wortelkluit meegenomen. Je schrijft dat al het blad verdroogt is door het autorijden. Had je wel het kleed en de wortelkluit vochtig gemaakt voor vertrek?

Halverwege deze week tot in het weekend, hebben wij hier in nederland een aantal dagen 30graden achter elkaar.
Daarom hoop ik dat het bij jouw wat koeler is voor de herstel van de boom. Dus zou hem zeker onder een goed schaduwdoek/zeil zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86790

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Gelukkig heb je hulp gekregen van je vrouwtje! Leuk om te zien dat jullie dat zo samen doen.

Ja hoor. En die kan wat verzetten ook.
Bij het laden had ik nog hulp van mijn vader die met zijn aanhanger was gekomen en bij het uitladen en planten van mijn buurman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86791

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Je hebt een mooie bal wortelkluit meegenomen. Je schrijft dat al het blad verdroogt is door het autorijden. Had je wel het kleed en de wortelkluit vochtig gemaakt voor vertrek?

Dit zijn we dus vergeten :whistle:
Ik wilde hem niet natmaken voordat hij op de aanhanger stond omdat hij dan nog veel zwaarder zou worden. En wanneer hij er eindelijk op stond, zijn we het vergeten. Maar bij aankomst voelde de kluit nog vrij vochtig aan. Deze zat onderweg ook helemaal ingepakt in de gesnoeid takken, dus die is gespaard gebleven van de wind door het rijden.
Eén takken zat volledig uit de wind achter de wagen en daarvan zien de blaadjes er nog goed uit. Deze blaadjes zou ik dan ook willen laten staan als indicator van de vochthuishouding.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86792

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Halverwege deze week tot in het weekend, hebben wij hier in nederland een aantal dagen 30graden achter elkaar.
Daarom hoop ik dat het bij jouw wat koeler is voor de herstel van de boom. Dus zou hem zeker onder een goed schaduwdoek/zeil zetten.

Hier ook. Ik heb inderdaad schaduwdoeken opgehangen zodat hij vanaf smiddags in de schaduw staat. Ik heb hem vandaag ook al heel dikwijls in de mist gezet 'fijnste standje op de tuinslang. Ik ben van plan dit vast boven de boom te installeren en zo'n sturingetje tussen de kraan en de slang te plaatsen. Zo kan ik dit verschillende keren per dag automatisch doen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote oude acer palmatum 3 jaren 9 maanden geleden #86796

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Vind het een mooi project hoor. En met alle inspanningen hoop ik echt dattie snel opkrabbelt. Maar met zo'n kluit, bescherming tegen de zon en veel plenzen water zou ik zeggen dat het lukt. Misschien valt wel (bijna) al het blad maar loopt hij volgend jaar weer uit.

Wat een klus, hoor graag hoe het verder gaat tzt!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts