Onderwerp:

Schors 3 jaren 2 maanden geleden #89285

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ik gooi niets weg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: alpine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schors 3 jaren 2 maanden geleden #89286

  • Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 8
Naast de beperkte water & voedingsstof binding werkt schors schaalbaarheidsbevorderend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schors 3 jaren 2 maanden geleden #89287

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Trick_Styler schreef : Naast de beperkte water & voedingsstof binding werkt schors schaalbaarheidsbevorderend.

Deze zin begrijp ik niet,
En "Schaalbaarheidsbevorderend" ???
Nog nooit gehoord van deze term?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schors 3 jaren 2 maanden geleden #89288

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Schaalbaarheid betekent, volgens mij, dat je iets (een organisatie) groter kunt maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schors 3 jaren 2 maanden geleden #89289

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om eerlijk te zijn.. Beetje nutteloze discussie dit, in mijn ogen.

Uiteindelijk maakt het de boom niet zo donders veel uit waar ze in staan. Zolang de manier van verzorgen aangepast is op het substraat, de standplaats, de boom in kwestie etc.

In sommige soorten substraat moet je oppassen met watergift omdat de wortels te nat kunnen blijven. In andere soorten moet je oppassen met vorst omdat het substraat anders te snel uit elkaar valt. En weer andere substraten zijn zo droog dat je elke 12 uur moet gieten in de zomer.

Heel veel van de eigenschappen van substraat bij bonsai worden op basis van overlevering vastgelegd. Er zijn veel mythes en persoonlijke geloof systemen. Als ik kijk naar mezelf: Ik heb de grootste problemen met wortelkluiten gehad met bomen die in akadama stonden. Ik heb deze problemen niet bij bomen die er niet in staan. Voor mij is het dus een no-go substraat. Anderen zweren erbij en zeggen dat je nooit goede bomen kan hebben zonder akadama. En dan kijk je naar bomen van Pall en Harrington die hun bomen in blahton repectievelijk teramol hebben staan en dan moet je toch even denken of zij geen goede bomen hebben. Heel veel hangt aan persoonlijke overtuiging (En bij wie je geleerd hebt).

Over boombast schreef ik op mijn website:
Ik gebruik dit in een fijne maling (3-12mm oid) omdat ik er van overtuigd ben dat dit helpt bij de bacteriële kolonisatie van de potten. Of dit echt zo is heb ik nooit bewezen gezien overigens. De bacteriën helpen bij het afbreken van organische meststoffen.

Ik hergebruik het substraat van mijn gezonde bomen. Ik heb een stapel speciekuipen. Als ik een boom verpot, gooi ik het oude substraat daar in. in het voorjaar als het mooi weer is, wordt dat gedroogd in de zon. Dan gooi ik er een zak boombast bij en/of aanvulling van bims / gebakken klei / blahton / ..whatever.. De gedroogde berg oud substraat zeef ik op maat. Stof gaat de tuin in. <2mm gaat in een bak voor stekjes, kleine potjes etc. Wordt weinig gebruikt. De drie grovere maten zijn voor de potten waar het grofste vooral gebruikt wordt bij nieuw uitgegraven bomen of bomen in enorme containers.

Dat is wat ik doe. Het werkt voor mij. Mijn bomen zijn prima gezond en ontwikkelen zich naar wens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, Zatoichi, devriesman, Kadebe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schors 3 jaren 1 maand geleden #89897

  • Jvcwernsen
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
hoi,
Ik gebruik schors bij bonsai om de volgende reden. Schors is organisch materiaal wat in tegenstelling tot houtsnippers zeer langzaam afbreekt (denk maar even aan schorspaden) bovendien zijn houtachtige materialen in basis dragers van schimmels (= goed milieu voor bomen) want bomen gedijen in principe beter op licht zure gronden (PH 5-6) dan op bactiedominante gronden zoals gras (gras is daardoor in principe slecht voor bomen).
Dit schimmeldominante bodemleven (mycorrhiza) moet daarom gedragen worden door bijvoorbeeld schors.
Een ander materiaal wat feitelijk ook langzaam afbreekt en ook veel gebruikt wordt is kokosvezel.
Voordeel van schors is dat, omdat het weinig water opneemt niet rot en weinig zuurstof onttrekt bij omzetting en dus weinig invloed geeft op de bodem- water- en luchthuishouding. Daarnaaast klinkt het niet in.
Ik zou daarom willen adviseren dit is in een klein percentage toe te voegen en mogelijk te mengen door bijvoorbeeld cocopeat als vervangen voor potgrond.
Om de schors te verkleinen werkt het het makkelijkst deze even los te storten op het terras en vervolgens op te zuigen met een bladblazer. Dit verkleint gelijk erg mooi. wil je het nog fijner dan herhaal je gewoon de aktie.
succes
jur







0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren