Onderwerp:

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92384

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat klinkt allemaal wel erg positief! Voor mijn substraat voor de bomen maak ik me verder nog niet echt zoveel zorgen, ze staan nog in de grond van de kwekerij waar ze gekocht zijn. Ben 2,5 maand geleden begonnen met bonsai en wist toen nog niet van verpotten af, 2 maand geleden vond ik het na alles wat ik las, te laat in het jaar om nog te verpotten.

Enige waar ik nu momenteel echt mee test is met grond voor mijn cuttings. Heb nu akadama perliet en compost geprobeerd. Ze staan nu 1 week buiten de incubator, alleen merk ik dat het compact werd na het bewateren, dat is zonde. Nu sinds 2 dagen zie ik ook dat er bij de Chinese Elm cuttings wat zwarte randjes heel licht naar voren komen op de randen van het nieuwe groei.

Ik maak me nu vooral zorgen voor wanneer ik het eindelijk onder de knie ga krijgen en weet wat ik moet gebruiken en wat voor mij werkt voor zowel cuttings als bonsai. (Cuttings lijken me leuk om mee te experimenteren)

Vandaar dat ik voornamelijk benieuwd ben op dit forum naar ervaringen van de andere wat meer gevorderde bonsai kunstenaars. Je leest veel en ziet veel vanuit het buitenland qua substraat, maar of dat substraat werkt in Nederland is natuurlijk weer een ander verhaal.

Hopelijk kom ik met dit forum een stuk wijzer en meer voorbereid voor de dag als ik bepaalde handelingen moet uitvoeren wat bonsai betreft. Ik ben net 26 dus volgens mij nog wel tijd om te leren haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92385

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik zou voor stekken simpele zaai en verstekgrond gebruiken. De landbouw industrie werkt hier al decennia mee en of je nou bonsai kweekt of een denneboom is het doel voor een stek hetzelfde namelijk wortelen en deze grond is hier perfect voor.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92386

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik heb onlangs m'n lonicera gesnoeid en een stek hiervan genomen en gewoon bij de pot tussen het spaghnum mos ingedrukt en dit stekje is nu aan het wortelen. Ik denk zolang er vocht/zuurstof aanwezig is ook hierbij weinig fout kan gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92387

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Ze zijn zojuist al geworteld. 5 weken en ze waren volledig tot onder de pot geworteld en nieuwe groei kwam naar voren.

Nu heb ik ze los van elkaar in aparte 9cm bij 9cm potjes gezet. Ik neem aan dat als je ze apart zet, niet meer in zaai en stekgrond moet houden? Vandaar dat ik ze in dit substraat had gezet, of heb ik het nu helemaal mis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92388

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik denk dat het er aan ligt hoe ver ze geworteld zijn, pure akadama is vrij grofkorrelig en als er maar weinig haarwortels zijn aangemaakt weet ik niet of dit gunstig is. Ik zou ze een jaar of drie in normale verstekgrond laten wellicht aangemengd met fijne akadama. Maar nogmaals ik heb geen ervaring met stekken verder.

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: VDK-Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92389

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben in ieder geval blij met al het beetje informatie wat ik kan krijgen dus ik vind het helemaal prima.

Ik zal het nog even aankijken en anders maar weer de helft in stekgrond zetten en de andere helft in een nieuw experiment mengseltje :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92390

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Experimenteren blijft leuk en interessant. Hou ons maar op de hoogte wat je bevindingen zijn

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92391

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Voor nu hou ik het nog even voor mezelf qua boompjes. Alles wat ik nu heb wordt waarschijnlijk als malsai gezien, dus dat zal ik dan nog maar even besparen.

Iemand hier op het forum bekend met het potten in grote normale potten voor een snellere groei en ontwikkeling van de stam? Heb hier ook het 1 en ander over voorbij zien komen. Het ontwikkelen van een sterke en gezonde boom, dan pas aan vormgeven denken stond erbij.

Zo ja, in wat voor grond zet je zoiets dan weer :silly: :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92393

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
planten zijn planten/ Niet te moeilijk over denken.

De boombast komt gewoon van een bouwmarkt hier in de buurt. Maar ook bij amazon is het te vinden. Zoeken naar fijn gezeefd; 2-8 oid is optimaal maar niet altijd makkelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 7 maanden geleden #92394

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Denk inderdaad dat het dat in een notendop ook is! De meesten van ons hebben geen bomen van duizenden euro's die zo verfijnd zijn dat een kleine fout in het substraat afsterven tot gevolg zou hebben. En dit gebeurd trouwens alsnog bij veel profs. Het blijft natuur!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren