Onderwerp:

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92395

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : planten zijn planten/ Niet te moeilijk over denken.

De boombast komt gewoon van een bouwmarkt hier in de buurt. Maar ook bij amazon is het te vinden. Zoeken naar fijn gezeefd; 2-8 oid is optimaal maar niet altijd makkelijk.


Bedankt. Heb inderdaad wat kunnen vinden. En wat betreft de kattenbak vulling van Tom poes, heb ik iets gezien van Linda moler, ook niet geweldig verkrijgbaar maar nog wel wat. Is dit hetzelfde als FB? Of gebruik je daar nu iets anders voor ipv akadama?

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92396

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Zatoichi schreef : die zo verfijnd zijn dat een kleine fout in het substraat afsterven tot gevolg zou hebben. En dit gebeurd trouwens alsnog bij veel profs. Het blijft natuur!


Ik ben ervan overtuigd dat de juiste verzorging belangrijker is dan het substraat. Ook bij bomen van duizenden euro's. Ook mijn beste bomen staan gewoon in hetzelfde eenvoudige mengsel.

VDK-Bonsai schreef : En wat betreft de kattenbak vulling van Tom poes, heb ik iets gezien van Linda moler, ook niet geweldig verkrijgbaar maar nog wel wat. Is dit hetzelfde als FB? Of gebruik je daar nu iets anders voor ipv akadama?


Dat is hetzelfde idd. Ik heb de laatste tijd seramis gekocht ipv kattenkorren, omdat ik dat niet meer kan vinden. Verder heb ik vulcatec substraat er in zitten. En ik heb wat bims meegenomen bij mijn bonsaischool. Ik recycle mijn substraat en daarmee mengt van alles door elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92397

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

Zatoichi schreef : Denk inderdaad dat het dat in een notendop ook is! De meesten van ons hebben geen bomen van duizenden euro's die zo verfijnd zijn dat een kleine fout in het substraat afsterven tot gevolg zou hebben. En dit gebeurd trouwens alsnog bij veel profs. Het blijft natuur!


Het is inderdaad vooral veel uitproberen en experimenteren voor mij nu, daar was ik me ook van bewust toen ik eraan begon. Alleen de perfectionist die ik ben heeft nog wel eens moeite met mezelf aan het lot overlaten en foutjes te maken. Ik kan er dagen mee in me hoofd blijven malen. Ik denk te veel en sneller dan de boom groeit :P maar ik hou gewoon van informatie en weten of ik het goed doe.

(P.s. Misschien ook iets te fanatiek begonnen met 12 verschillende soorten bonsai en 14 in totaal... veel verschillende zorg en technieken:silly: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92398

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef :

Zatoichi schreef : die zo verfijnd zijn dat een kleine fout in het substraat afsterven tot gevolg zou hebben. En dit gebeurd trouwens alsnog bij veel profs. Het blijft natuur!


Ik ben ervan overtuigd dat de juiste verzorging belangrijker is dan het substraat. Ook bij bomen van duizenden euro's. Ook mijn beste bomen staan gewoon in hetzelfde eenvoudige mengsel.

VDK-Bonsai schreef : En wat betreft de kattenbak vulling van Tom poes, heb ik iets gezien van Linda moler, ook niet geweldig verkrijgbaar maar nog wel wat. Is dit hetzelfde als FB? Of gebruik je daar nu iets anders voor ipv akadama?


Dat is hetzelfde idd. Ik heb de laatste tijd seramis gekocht ipv kattenkorren, omdat ik dat niet meer kan vinden. Verder heb ik vulcatec substraat er in zitten. En ik heb wat bims meegenomen bij mijn bonsaischool. Ik recycle mijn substraat en daarmee mengt van alles door elkaar.


Seramis is dan een vervanging voor akadama? Komt dat goed de winter door? Of nog nieuw ermee?

En bonsaischool? Als in jouw bonsaischool? Of wat moet ik daar bij denken? Klinkt interessant. (Voor over een tijdje)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92400

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

VDK-Bonsai schreef : Seramis is dan een vervanging voor akadama? Komt dat goed de winter door? Of nog nieuw ermee?

En bonsaischool? Als in jouw bonsaischool? Of wat moet ik daar bij denken? Klinkt interessant. (Voor over een tijdje)


Seramis is gewoon gebakken klei, voor zover ik het kan nagaan. Dit valt niet, zoals bij akadama het geval is, in de winter uit elkaar.

School = Bonsai Werkstatt Dusseldorf.



Ik rond daar volgen jaar de basiscursus "Bonsai gestallter" (6 jaar) af. Ik ben daar vooral mee begonnen omdat ik zelf wel ideeen had, maar nooit wist of ik het beste uit mijn bomen haalde. Nu ben ik elk officieel 3 weekenden per jaar daar, zie wat anderen met hun bomen doen en werk daar met regelmaat aan bomen die niet van mezelf zijn, en wordt continue uitgedaagd "anders te denken". Inmiddels ga ik ook af en toe gewoon daar naartoe om wat te klussen aan hun bomen. Hun winkel heeft veel te veel materiaal staan en er is altijd wel een boom te snoeien, verpotten of bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92401

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat is wel gaaf en heel erg leerzaam lijkt me. Scheelt dat ik ook nog eens dat ik vlak op de grens woon. Maar ik zal dit onthouden. Nog lang niks mee doen, want ben nog bij lange na niet ver genoeg :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92412

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

VDK-Bonsai schreef : Dat is wel gaaf en heel erg leerzaam lijkt me. Scheelt dat ik ook nog eens dat ik vlak op de grens woon. Maar ik zal dit onthouden. Nog lang niks mee doen, want ben nog bij lange na niet ver genoeg :P


Hoe goed is je duits? misschien dat dit een mooie reden is een keer daar te gaan kijken:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: VDK-Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk organisch substraat? 2 jaren 8 maanden geleden #92414

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn Duits kan beter, het verstaan gaat prima, maar spreken wat minder :P

Toch bedankt voor het delen, ik zal er eens naar gaan kijken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren