Onderwerp:

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20136

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

AlexW schreef : zonder de bast te beschadige al eens anders plooien als het moet..

Dit is even een belangrijke opmerking die je hier maakt. Raffia zorgt er NIET voor dat de bast niet beschadigt. De bast beschadigt wel, ook al zie je het niet. Dit is niet zo heel erg; Een gezonde boom herstelt hier moeiteloos van. Maar je moet alle handelingen eigenlijk in een keer uitvoeren. Niet de boom meermaals buigen. Elke keer dat je buigt breken er vaten, en heeft de boom kracht nodig om te herstellen. Dus: In het draad zetten, en daarna vormen. Dan niet aan de takken blijven rommelen.

Voor zover ik het begrijp & in kan schatten: Raffia zorgt er voornamelijk voor dat er geen stukken uitbreken. Het beperkt dus vooral de grote zichtbare schade.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20137

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 189
ik bedoelde eerder beschadiging doordat de draad misschien een klein beetje schuift als je plooit..

op je eerdere post:

wat betreft die groei.. eerder vorige week had ik van enkele takken reeds de harde groei op de toppen van de takken afgenepen met als reden zo de groei wat terug te dringen naar de zwakkere delen.. maar wel niet zo erg als hoe jij het aftekende ;)

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20139

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

AlexW schreef : wat betreft die groei.. eerder vorige week had ik van enkele takken reeds de harde groei op de toppen van de takken afgenepen met als reden zo de groei wat terug te dringen naar de zwakkere delen.. maar wel niet zo erg als hoe jij het aftekende ;)

Zoals ik er al onder schreef: Zelf besluiten hoe ver je wilt gaan. ik heb met een andere soort wel hele extreme snoei toegepast, en met succes. Kijk even hier: www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/6286-juniperus-communis naar hoe ik hem kreeg anderhalf jaar geleden. Hoe hij er 4 maanden geleden bij stond, en hoe hij er nu, na het opkuisen na de winter & de eerste uitloop dit voorjaar erbij staat.

Elke keer als ik knoppen zie uitlopen dichter bij de hoofdtak snoei ik daarop terug. Hierdoor krijg je steeds meer jonge takken in de buurt van de stam. Hoofddoel is een net gestel van primaire, secundaire en tertiaire takken te krijgen, waar elk jaar het loof op mag uitgroeien. Na de grote groeispurts haal ik het loof dan weer terug tot op de hoofdstructuur. Maar deze boom wat zo verwaarloost dat ik nu pas bij secundaire takken ben, en eigenlijk de primaire takken helemaal niets vind; Daar gaan nog wat takken op geënt worden.

Een ander punt wat me telkens bij jou te binnen schiet: Je kan ook een groot deel van je top er uitnemen. Er staat reeds een tak in je top 180g gedraaid. Die kan je ook als nieuwe top gaan gebruiken. Misschien makkelijker. En kost je niet meer tijd dan een tak omgedraaid vast laten groeien.

Denk bij je boompje ook aan de schaal. Jouw boompje is heel klein in vergelijking met veel van de super jeneverbessen. Dus moet je kijken of het beeld wet je nastreeft past bij de grootte. (En ik zeg nadrukkelijk niet dat het niet past!)

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20141

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 902
Persoonlijk gebruik ik niet al te vaak raffia.
Klopt hierboven wordt vermeld over het gebruik van raffia.
enige nadeel is, dat je niet ziet wat er gebeurd.
ALS een tak scheurt of breekt, dan zie je het niet met raffia er overheen.
raffia houdt alles dan wel goed op zn plek, maar persoonlijk gebruik ik bij takken van deze dikte (als jouw boompje) geen raffia, dus mocht iets scheuren, dan zie ik het meteen en stop ik met verder buigen. De schade is dan minimaal en zal zich wel herstellen.

Nogmaals, dit is wat ik persoonlijk doe.
Grotere en dikkere takken wikkel ik meestal wel eerst in met raffia.

AlexW schreef : ik bedoelde eerder beschadiging doordat de draad misschien een klein beetje schuift als je plooit..

niet als het draad goed strak (niet te strak) om de takken heen zet. dus geen ruimte tussen draad en tak laten, wat je bijv. bij een snelgroeiend loofboom wel zou doen.
Een conifeer groeit niet zo snel, en je kunt beter lichte ingroei hebben, want dan houdt je tak beter zn nieuwe positie. die ingroei is er binnen 1-2jaar toch wel weer uit/niet meer te zien.

Laast bewerkt: Post by dea.

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20142

• AlexW

Denk bij je boompje ook aan de schaal. Jouw boompje is heel klein in vergelijking met veel van de super jeneverbessen. Dus moet je kijken of het beeld wet je nastreeft past bij de grootte. (En ik zeg nadrukkelijk niet dat het niet past!)

daarom dat ik er ook meer in zie om de hele top 180° terug te draaien.. misschien zelfs 270° waarbij hij langs onderdoor terug naast de stam tussen de 2 middelste takken terug omhoog komt en van daaruit dan de nieuwe top gevormd wordt..

ik zal wel nog eens goed moeten kijken hoe makkelijk hij zo'n bocht zou aankunnen..

de andere optie om van die ene tak die reeds in de andere richting groeit spreekt ook wel aan, maar dan gaat het wel maar een heel magere top zijn en zal er aan de rechter kant van de top (vanwaar de tak van de stam komt) geen loof zitten

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20143

• Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 123
Ik kom terug op mijn post.

IK zou wat LB aangeeft toch ook gaan voor de optie om de top eruit te halen en een nieuwe top te vormen. Zeker bij deze grootte van boom. (shohin)

Alex geeft aan te nijpen in zijn post. Dit is al jaren een dilemma voor mij.

Wat is nu de juiste techniek nijpen of knippen?

Jenverbessen zijn lastige bomen vind ik. Ik loop al jaren tegen de volgende problemen op: stessgroei,groeistop door te snel te nijpen. Geen backbudding waardoor loof alleen aan de uiteinden komt.

Maar terug naar jouw boom want dit is jouw topic. Ik noem deze punten enkel zodat jij er rekening mee kan houden met de vorming van deze boom.

groet,

Oenes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jman

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20144

• Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 123
Die magere top wordt na verloop van tijd wel vol hoor :)

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20145

• AlexW
ik kan altijd kijken wat het geeft door de huidige top de buigen.. en als dat niet werkt kan ik hem er nog steeds uitknippen..
als ik hem meteen knip ben ik hem kwijt natuurlijk..

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20146

• AlexW
jullie zouden in dat geval dan snoeien zoals in bijlage?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Juniperus 13 jaren 3 maanden geleden #20148

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

AlexW schreef : jullie zouden in dat geval dan snoeien zoals in bijlage?

Ik vind het een hele lastige. Het is een formaat waar ik erg weinig gevoel bij heb. Als je de volgende tak naar links nog zou laten staan, heb je ook gelijk een takje naar rechts, zo lijkt het.

Maar goed.. ik vind het een moeilijk formaat, omdat je vrij abstract een boomvorm moet krijgen, met weinig opties voor takken.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts