Oenes schreef : Alex geeft aan te nijpen in zijn post. Dit is al jaren een dilemma voor mij.
Wat is nu de juiste techniek nijpen of knippen?
Jenverbessen zijn lastige bomen vind ik. Ik loop al jaren tegen de volgende problemen op: stessgroei,groeistop door te snel te nijpen. Geen backbudding waardoor loof alleen aan de uiteinden komt.
knippen !!!
Nijpen is echt achterhaald, verkeerd geïnterpreteerd door de westerlingen die net in contact kwamen met bonsai.
Door te nijpen stress je idd de boom en rem je de gehele groei wat af. doe je dit jaren achtereen, dan loopt de gezondheid en groeikracht enorm terug.
door het looftoefje aan het einde van een tak terug te snoeien tot een v-splitsing, dan stuur je energie weer terug in de boom, waardoor er zelfs backbudding kan ontstaan. dit is meestal te zien in de oksels van takken waar weer nieuwe groei komt.
wat jezelf allemaal noemt als "problemen" zijn dus het gevolg van nijpen.
niet meer doen !!
sterke groei snoei je weg, en zorg voor voldoende licht het hele jaar door.
Bovendien zorg je ervoor door te snoeien dat er meer licht en lucht verder in de boom kan komen, wat ook weer backbudding promoot. Als je alleen nijpt, haal je alleen een heel klein stukje van het uiteinde weg, maar er ontstaat geen open ruimtes voor licht en lucht, dus je zult dan idd minder backbudding krijgen.
Dan merk je dat jeneverbessen juist vrij makkelijke bomen zijn