Onderwerp:

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 5 maanden geleden #93195

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Zatoichi schreef : Heb je de stomp aan de rechterkant gefreesd en kan dit geen kwaad voor het boompje zo dicht langs de tak? Ben zelf nog aan het leren met frezen dus alle info is welkom


Een begin is gemaakt. Maar omdat het hout zo hard is, en ik alleen met hele fijne freeskopjes in die ruimte kan, heb ik alleen de scherpezaagsnede wat afgezwakt. Dit heb ik pas gedaan toen duidelijk was welke stukken de plant zelf had laten afsterven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 5 maanden geleden #93203

  • GuntherL
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
@Leatherback. 'k vind het een zeer mooi resultaat op die korte termijn. Hij staat zowel in de zomer (met de felle groene kleur) als in de winter (met de mooie rooie vertakking) mooi op beeld!

'k heb een tijdje geleden een malsai gekregen. Vijgenboompje.
Ik zie er een beetje dezelfde vorm in... zou ik dezelfde werkwijze kunnen aannemen? Merendeel wegsnoeien en wachten op nieuwe zwakkere groei om trachten op die manier wat structuur op te bouwen... zie draftje in Paint... Of nog verder gaan en alles wegsnoeien en volledig opnieuw beginnen?



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 5 maanden geleden #93204

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Bedankt voor de uitleg!

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 5 maanden geleden #93208

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

GuntherL schreef : @Leatherback. 'k vind het een zeer mooi resultaat op die korte termijn. Hij staat zowel in de zomer (met de felle groene kleur) als in de winter (met de mooie rooie vertakking) mooi op beeld!

'k heb een tijdje geleden een malsai gekregen. Vijgenboompje.
Ik zie er een beetje dezelfde vorm in... zou ik dezelfde werkwijze kunnen aannemen? Merendeel wegsnoeien en wachten op nieuwe zwakkere groei om trachten op die manier wat structuur op te bouwen... zie draftje in Paint... Of nog verder gaan en alles wegsnoeien en volledig opnieuw beginnen?




Ik zou zeggen, begin er een draadje over! Vijgen zijn heel andere bomen qua groei en ontwikkeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 5 maanden geleden #93236

  • GuntherL
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 5 maanden geleden #93239

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Prachtig om te zien. Inderdaad een mooie boom voor zowel de zomer als het najaar (herfst en winter vanwege de rode takken) Ik heb het idee, maar kan het niet goed zien, dat er ook een potentiele mooie nebari aanwezig is of van te maken is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 2 jaren 4 maanden geleden #93245

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

JosvanE schreef : Prachtig om te zien. Inderdaad een mooie boom voor zowel de zomer als het najaar (herfst en winter vanwege de rode takken) Ik heb het idee, maar kan het niet goed zien, dat er ook een potentiele mooie nebari aanwezig is of van te maken is?

Ik vermoed van wel, inmiddels. TOen ik ermee begon nog niet :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cornus Sanguinea - Rode kornoelje 1 jaar 10 maanden geleden #94777

  • GuntherL
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1

leatherback schreef : Ik heb alle takken gesnoeid. Ik wil vooral korte internoden. Dus een tak met 5cm tussen opeenvolgende bladeren, daar heb ik niets aan. Dus heb ik in de zomder de boom ten eerste bedraad, ten tweede terug gesnoeid om zwakkere hergroei te krijgen. Die dikte komt wel.


@Leatherback,
Ik heb een vraagje ivm jouw bovenstaande opmerking. Ik heb zelf ook een aantal basistakken op mijn acer palmatum die een heel stuk dienen aan te dikken. Mijn bedoeling was om die tak te laten doorgroeien tot hij de gewenste dikte heeft. Deze takken hebben ook internoden die verder uit elkaar liggen, maar ik dacht dat ik hier nu nog geen rekening diende mee te houden. Dacht gewoon tak laten aandikken en dan op gewenste dikte snoeien, en dan van daaruit zijvertakkingen opbouwen. Maar bedoel je met bovenstaande opmerking dat de zijtakken altijd zullen verschijnen op de vroegere internoden en je dus altijd met die ruimte gaat blijven zitten? En ik dus daarom nu al zou moeten snoeien achter de eerste internode om daar al nieuwe groei te krijgen? Of snap ik het verkeerd? Of is mijn optie ook een mogelijkheid (gewoon laten doorgroeien en nadien vertakkingen opbouwen)?
Sorry voor de vele vragen, maar nog volop in leerproces.
Alvast bedankt.
Groeten
Gunther

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts