Onderwerp:

Vreeken's zaden - Aanschaf verschillende bomen, geen levering.. 4 jaren 3 maanden geleden #83419

  • Richard_F96
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0

Diluca schreef : Hey Richard, hopelijk ben je nog jong, want als je uit zaad bonsai wil kweken heb je heel wat jaren nodig. De eerste 10-15 jaar moet je al niet echt iets verwachten wat kan verder uitrgroeien tot een goed bonsai. Op die tijd kan je misschien iets opkweken naar een startplant voor shohin. Ik werk ook wel met zaad van sommige soorten, maar ik kweek daar alleen ent materiaal van. Als ze driejarig zijn kan ik ze dan gebruiken voor wortelverbetering of om sommige minder geschikte soorten ander loof te geven.
Verder moet je ook in volle grond de boom juist opvolgen, juiste snoei, of net laten doorgroeien, wortels schikken, penwortel vermijden.
In een tuincentrum kan je al gemakkelijk 5-jarige plantjes of oudere kopen, als je die dan in volle grond zet spaar je dat toch al uit.


Bedankt voor je antwoord. Ik ben momenteel 23 jaar jong. Genoeg tijd om uit zaad te gaan kweken lijkt mij. Het mooie vind ik van kweken vanuit zaad, is dat het een creatie "écht" door jouzelf is. Op het moment dat je een boompje uit een tuincentrum naar boven tovert is het toch niet helemaal van jezelf. Het is iets gevoelsmatig, zal bij iedereen anders liggen denk ik. Misschien dat ik door mijn ongeduld alsnog een boompje ergens op de kop tik voor een leuk bedrag, dat zal gegarandeerd gebeuren.

Heb je verder nog tips? Ik lees veel over het type substraat dat ik moet gaan gebruiken. Voor de ontkieming ben ik van plan rivierzand te gebruiken, ook voor tijdens de stratificatieperiode. Daarna heb ik een zakje bonsai aarde klaarliggen. Welke type substraat ik hieronder als bodem ga toevoegen weet ik nog niet zo goed. Ik kan hier ook weinig informatie over vinden die consistent is voor de verschillende soorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vreeken's zaden - Aanschaf verschillende bomen, geen levering.. 4 jaren 3 maanden geleden #83422

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik denk toch dat je best nog wat boompjes koopt om op te leren en om toch iets te kunnen doen.

Enkel uit zaad opkweken is saai. Je zal heel lang moeten wachten tot je er bonsaitechnieken kunt op gebruiken.
Op de andere bomen kun je die technieken ondertussen leren.

Voor mijn zaailingen die niet in de volle grond staan gebruik ik de gewoonlijke substraten zoals akadama, bims, zeoliet, terramol, lava...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts