In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10314

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Vandaag heb ik voor €2,95 per stuk twee Zomereikjes op de kop weten te tikken (met extra gratis beuk, hazelaar of berkje (??) en heel veel onkruid).
Er stonden zo'n stuk of 5 bij een plaatselijk tuincentrum.
Ik heb voor deze twee eikjes gekozen omdat de stam me bij beide boompjes direct opvielen, vooral om de buiging maar ook om de bovengrondse wortelen (nebari, toch?)

Op de foto's zijn de boompjes nog te zien in de grond waar ik ze in gekocht heb. De eikjes zijn inmiddels verpot naar een grotere binnenpot, met normale potgrond.
Verder staan ze nu in de schaduw bij te komen en aan te sterken, aangezien ze nogal verbrande bladeren hebben.

Nu heb ik de volgende vragen;

1. Is het verstandig om ze inderdaad een poos in de schaduw te laten staan zodat ze bij kunnen komen, en ook omdat ik ze verpot heb?

2. Ik zie veel mensen de stam doorzagen zodat er met een dikkere/oudere stam gewerkt kan worden, zijn mijn eikjes hier ook al geschikt voor?

3. Als bij vraag 2 het antwoord ja is, met wat voor soort zaag kan ik dit dan het beste doen? Zelf dacht ik aan een fijn ijzer zaagje.

4. Veel van jullie gebruiken vaseline om de wond te beschermen, is uienzalf hier ook geschikt voor?

5. Wat vinden jullie zelf van de stammen? En dan met name de vorm.

6. Wat vinden jullie van de bovengrondse wortels? Is hier nog iets van te maken? Moet ik deze wortels juist lekker verder laten groeien? etc.

Verder zijn alle tips, opmerkingen, aanmerkingen etc. welkom!
(zowel positief als negatief, ik ben hier om te leren)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10317

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
1. Na een oppotting / verpotting is het idd verstandig ze even in halfschaduw te laten staan. Persoonlijk zou ik die van jouw nog enkele jaren in de volle grond kweken om wat stam verdikking te krijgen. Ik vind de stam nog wat iel nu.

2. Nee dus, zie vr 1.

3. Als je het zou doen, kan het met een ijzerzaagje, maar dan wel een nieuwe, die niet op ijzer Gebruikt is. Ijzer is namelijk niet goed voor je bomen en mocht er wat fijn ijzer in de boom achterblijven, zou hij ziek kunnen worden. Er zijn ook speciale takkenzagen. Een fijne hout zaag werkt ook prima.

4. Uienzalf zou ik niet weten. Vaseline kan idd, een stukje alluminium folie over de wond/snee kan ook. Zelf gebruik ik speciale bonsai wondpasta. Er zijn verschillende voor loofbomen en naaldbomen.

5. Vorm vd stam op zich wel aardig. Nog niet veel beweging. De bocht onderin is wel weer leuk. Bij boom 2 is de achterkant wat minder qua wortels maar daar kan aan gewerkt worden. Foto eik2_4 vind ik wel een aardige voorkant, maar er zit een rare ring om de stam? Das weer wat jammer. Boom 1 vind ik de mooiste, leuke beweging. Ziet er schoon uit. Alleen nog geen oppervlakte wortels te zien, dus die zou ik even omhooghalen en spreiden om een mooie nebari te maken.

6. op foto eik2_4 zijn de wortels aardig. Ik zou ze meer radiaal spreiden. Je kunt hem ook op een platte tegel in de volle grond zetten, zodat de wortels opzij blijven groeien en niet omlaag. Die rare luchtwortels zou ik persoonlijk eraf halen, ik hou daar niet zo van, maar dat is smaak.

Tot slot zie ik dat er in de potten ook levermos zit, ik hoop dat je goed alle oude aarde hebt verwijderd. Dat is raar spul, kan heel snel verspreiden en je hele bodem bedekken en geen water meer doorlaten enzo. Het is dat beetje leerachtig blad dat plat over de bodem ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10339

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee!
Alleen jammer dat je aangeeft dat ik ze beter nog even een aantal jaren in de volle grond kan zetten, want ik wou er nu eigenlijk al mee aan de slag :P

Stel ik zou eentje in de volle grond zetten en met de ander zou ik het toch proberen, blijft de stam dan wel in dikte en in hoogte groeien?
En wat voor problemen kan ik in dit geval tegen komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10343

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Dat kun je idd doen (ik gaf alleen aan wat IK zou doen in jouw geval)
In een pot zal diktegroei echter veel langzamer gaan en dus wordt het moeilijker een realistische boom neer te zetten. Hoe meer een boom onder de grond kan groeien, des te meer zal de kruin groeien. de bladeren van een eik zijn al vrij groot, Dus oogt de stam nog dunner. Maar het kan allemaal wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10363

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Bedankt voor al je antwoorden!

Ik had de boom en de wortels inderdaad goed schoongemaakt trouwens, vooral omdat er zoveel onkruid in groeide.
Maar gezien het mos was het helemaal een goeie set dus :P

Ik heb nog één vraag; hoe hoog mag een bonsai eigenlijk zijn? Nu weet ik dat ik mijn boompjes niet bonsai mag noemen, maar wat is de maximale lengte van een echte bonsai? Ik meende een meter toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10365

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, onder een meter. Een goede bomsai heeft ook een bepaalde verhouding stamdikte: hoogte. Dit ligt normaal tussen de 6 en 12. Dus 12 keer de dikte van de stam aan de grond = max hoogte boom, waarbij de absolute max op 1 meter ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10366

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Kijk, dat wilde ik graag weten.

Ik heb trouwens weer een vraag :P
Als ik beide stammen tegen elkaar aan knoop met katoen draad en uiteraard in een mooie vorm, zullen de boompjes dan uiteindelijk met elkaar gaan fuseren?
En is dit aan te raden? Daarmee bedoel ik vooral of dit mooi wordt of juist niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10369

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Arjen schreef : hoe hoog mag een bonsai eigenlijk zijn?

leatherback schreef : Ja, onder een meter.


Sorry, leatherback,
ik ben het weer eens, dat we het oneens zijn:
Er is niet echt een regel hoe hoog een bonsai MAG zijn.
Zo hoog als je zelf wilt.
En dat van ONDER 1 meter klopt niet echt, want de Japanners hebben ook voor deze categorie (net zoals bijvoorbeeld Chuhin, Shohin of Mame) een speciale benaming:
Dai of Daiza (+ 1m ongeveer tot 1.20m)

Nog groter dan worden het meestal tuin bonsai genoemd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10374

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

Arjen schreef : Als ik beide stammen tegen elkaar aan knoop met katoen draad en uiteraard in een mooie vorm, zullen de boompjes dan uiteindelijk met elkaar gaan fuseren?
En is dit aan te raden? Daarmee bedoel ik vooral of dit mooi wordt of juist niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10377

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dit is mogelijk, maar met slechts 2 gaat dat er maar raar uitzien.. best is dan met 3 zodat je toch een min of meer rondere vorm krijgt..
je kan gemakkelijk googelen voor meer info over hoe je dat exact moet doen..

best werkt het ook wel met jongere plantjes..

ik denk dat je de jouwe best een paar jaar in volle grond zet.. dan heb je er nog steeds 2, MET een dikkere stam..

bij bonsai moet je niet te snel resultaat willen.. denk bij deze eikjes eerder: binnen 20 jaar is dit wel wat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren