In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10380

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Het helpt ook als je van beide stammen de bast verwijderd op de plek waar ze tegen elkaar aan zitten. Op die plek gaat de boom nieuwe callus vormen zodat het een geheel wordt. Idd dit duurt wel vele jaren, dus verwacht niet te snel resultaat.
Of het mooi wordt, kan verschillen. Ik heb ze niet vaak gezien, maar de ene keer zag het er mooi uit, andere keer weer niet. Weet echter niet waar dat aan ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10383

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

dea schreef : Het helpt ook als je van beide stammen de bast verwijderd op de plek waar ze tegen elkaar aan zitten. Op die plek gaat de boom nieuwe callus vormen zodat het een geheel wordt. Idd dit duurt wel vele jaren, dus verwacht niet te snel resultaat.
Of het mooi wordt, kan verschillen. Ik heb ze niet vaak gezien, maar de ene keer zag het er mooi uit, andere keer weer niet. Weet echter niet waar dat aan ligt.


Vandaag heb ik een stuk eik gekregen van een bekende, met nog een deel wortels eraan.
Het gaat om één stuk met 4 vergroeiingen van ongeveer een CM dik, ik heb ze bij elkaar gebonden met een stuk schoongemaakt fietsband.
Aangezien de takken nog niet echt dik zijn, zal hij hoe dan ook een poos moeten groeien dus ik kijk gewoon wat het wordt :)

Helaas zag ik jou reactie te laat, ik heb de bast dus niet verwijderd.

De takken heb ik boven het stuk fietsband een beetje uit elkaar gebogen door er een stuiterbal tussen te plaatsen.
Het is een experiment, dus ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden.

Heeft iemand enig idee OF ik de stukken fietsband op zijn tijd ook moet vervangen? Zo ja, na hoeveel tijd ongeveer dan?

De andere eikjes uit dit topic staan inmiddels in de volle grond, ik heb jullie raad toch maar opgevolgd :P (ik wil er zo graag mee aan de slag, maarja je moet nu eenmaal veel geduld hebben met deze hobby)

Omdat ik toch graag al ergens mee aan de slag wil, heb ik gisteren goedkoop een binnen "bonsai" gekocht.
Zelf heb ik het idee dat het hier om een Chinese Iep of een Sarissa gaat, kan iemand dit bevestigen of mij vertellen om welke soort het hier wel gaat?
Het viel me op dat er verdroogde bloemetjes aan zitten, volgens mij wit.

Het lijkt mij een beetje zinloos om hier weer een nieuw topic over te maken, dus als jullie het goed vinden stel ik hierover ook mijn vragen in dit topic.

Mijn eerste vraag:

De bladeren zitten onder de bladglans, ze kleven letterlijk aan mijn vingers en er hangen dode vliegjes en spinnetjes in.
Mijn vraag is nu: Kan het kwaad om alle bladeren van het boompje te plukken of te snoeien? Op die manier kan ik ook meteen de vorm van de boom goed zien.
Ik heb dit geloof ik eerder op YouTube gezien met een Ficus, maar is dit boompje hier ook geschikt voor?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10384

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je de bast van die eikjes niet verweiderd hebt zal het heeeeeeeeel lang dure voor het 1 geheel is..
verweider de fietsband, strip de bast af van de raakvlakken en bindt het geheel samen met raffia..

laatste is alleszins geen iep..
kan je de blaadjes niet voorzichtig afwassen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10385

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Heey Arjen,
de bonsai die je hebt aangeschaft is een Carmona.
Wat je bedoelt zal waarschijnlijk ontbladeren zijn. Maar bij een binnen bonsai die net uit het tuin centrum komt lijkt het me geen goed idee omdat te doen ook omdat tuincentrum bonsai niet heel sterk zijn.
Ontbladeren wordt voornamelijk gedaan bij Acer's om het blad te verkleinen en het kost een boom dus erg veel energie om weer allerlei nieuwe bladeren aan te maken. En ik denk ook niet dat het dus heel zinvol is om dit te doen bij jou boompje.
iig veel succes met het boompje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Karsten.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10386

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

AlexW schreef : als je de bast van die eikjes niet verweiderd hebt zal het heeeeeeeeel lang dure voor het 1 geheel is..
verweider de fietsband, strip de bast af van de raakvlakken en bindt het geheel samen met raffia..

laatste is alleszins geen iep..
kan je de blaadjes niet voorzichtig afwassen?


Ik heb de fietsband er gelijk afgehaald toen ik je bericht las.
Is Raffia te verkrijgen bij tuincentra's en/of bloemisterijen?
En is het ook mogelijk met pakjes touw (wat vaak om stro pakken zit)?
Ik wil best Raffia aanschaffen hoor, maar pakjes touw heb ik genoeg van liggen :P

Afwassen wordt lastig denk ik, er zit een erg dikke laag op maar ik kan het voorzichtig proberen.

Karsten schreef : Heey Arjen,
de bonsai die je hebt aangeschaft is een Carmona.
Wat je bedoelt zal waarschijnlijk ontbladeren zijn. Maar bij een binnen bonsai die net uit het tuin centrum komt lijkt het me geen goed idee omdat te doen ook omdat tuincentrum bonsai niet heel sterk zijn.
Ontbladeren wordt voornamelijk gedaan bij Acer's om het blad te verkleinen en het kost een boom dus erg veel energie om weer allerlei nieuwe bladeren aan te maken. En ik denk ook niet dat het dus heel zinvol is om dit te doen bij jou boompje.
iig veel succes met het boompje!


Goed dat ik het even gevraagd heb voordat ik het ben gaan proberen :P
Ik heb de Carmona even opgezocht en deze lijkt er inderdaad erg veel op, zo te zien kan je daar best leuke dingen mee vormen.

Kan het zijn dat, wanneer de bladeren van dit boompje nat worden, de bladeren gaan kleven?
Het valt me namelijk op Google op dat de bladeren van zichzelf erg glanzen, en aangezien ik hem op de fiets door de regen heb vervoerd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10387

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Ze glanzen inderdaad, maar ik heb bij mijn eigen nog nooit gehad dat ze gingen kleven :blink: Dus ik weet niet wat ze met die van jou gedaan hebben maar het is vreemd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10389

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Als de bladeren kleven, moet je even goed de takken een steeltje checken of je niet soort van bruine dikke "vlekjes" ziet. Deze gaan eraf als je met je hand erover wrijft. Heb je dat, dan kan het op schildluis duiden, of ander ongedierte, ook omdat je last hebt van spinnetjes en vliegjes. Met de hand verwijderen of spuiten met een insecticide. Ik zou hem ook overpotten in nieuwe goed drainerende grond. Dat sowieso met elke nieuwe boom doen.
Idd zou ik zeker nu geen totale bladsnoei doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10390

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Duidelijk :) Vandaag ga ik dit boompje verpotten, ik heb al een mooie grote binnen schaal.

Welke grond samenstelling houd dit boompje het meest van?
Ik heb nog wat grond van de Bonsaishop, de mix speciaal voor loofbomen.
Ook heb ik nog een grote zak Bonsaigrond staan met lava, klei, kiezels en start voeding.
Zelf dacht ik aan de laatste.

Ik heb even naar het boompje gekeken, en het enige vreemde dat ik zie zijn een soort witte pluisjes die weer op beestjes lijken.

Nog even over de eikjes: kan dit inderdaad ook met pakjes touw of katoendraad?
En wat zijn de voordelen van Raffia? Komt hier bijvoorbeeld minder vocht doorheen?
En hoe zit het eigenlijk met de kern van de boom zodra ik ze samen heb gebonden? Mag hier bijvoorbeeld regenwater bij komen of moet ik er voor zorgen dat hier totaal geen vocht in komt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10398

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
raffia is een natuurlijk product dat na verloop van tijd zal afbreken..
het zal ook geen schade aan je boom brengen door ingroei of zo..

velen wikkelen bv bij het vormen eerst raffia rond de takken die ze willen bedraden als er stevig moet geplooid worden, ter bescherming van de boom..

raffia zou wel makkelijk te vinden moeten zijn bij een tuincenter of zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10399

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Dan moet het toch maar Raffia worden, dan heb ik er in de toekomst ook wat aan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren