In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10405

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
De bast is verwijderd en het draad zit er omheen!
Hoelang moet dit draad blijven zitten totdat de stammetjes echt goed met elkaar vergroeid zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10406

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
lang!
ik zou deze toch zeker tot volgend jaar laten zitten.. en dan nog..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10410

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Arjen schreef : Hoelang moet dit draad blijven zitten totdat de stammetjes echt goed met elkaar vergroeid zijn?


Zolang dat nodig is. Ik denk dat zelfs voor ze volledig vergroeid zijn, de raffia allang vergaan is!
In principe, als de wond van de plek waar ze elkaar raken met nieuwe callus bedekt is, dan houdt ie wel.
En verder is nazorg erg belangrijk de komende weken, vooral met dit weer.

Een foto zou leuk zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10412

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Een foto maken lukt me vandaag niet meer, dus dat zal ik morgen even doen.
Ik ben trouwens niet voor Raffia gegaan.
Ik ben langs zo'n 5 winkels geweest, en geen enkele verkocht Raffia en daarom heb ik gekozen voor Hennep draad, dit moet ook wel kunnen toch?
En vergaat dit sneller of langzamer dan Raffia?

En wat bedoel je exact met nazorg? Bedoel je hier voeding mee of moet ik ook op andere dingen gaan letten?
Ik heb al wat slechte bladeren weg gesnoeid zodat het boompje minder last heeft van de wind.
Ook heb ik er twee tegels naast gelegd omdat de wortels nog redelijk klein zijn, zo waait hij minder snel om

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arjen.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10413

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Dat bedoel ik idd, beschutten tegen de wind, regen, goed de watergift regelen, niet teveel niet te weinig. Ook nog niet voeden, of heel lichtjes, misschien met een wortelstimulator.
Ik weet niet hoe hoog ze nu zijn, maar op de 1e fotos zien ze er lang en dun uit, en dat icm harde wind......

Dat draad moet ook wel lukken. Ken het niet.
Raffia verkopen ze echt in de meeste tuincentra of zelfs bouwmarkten wel. Vreemd dat ze die bij jou niet hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10416

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb in het vroege voorjaar als test 2 zaailingen van Linde tegen elkaar gezet, en die zaten met 2 maanden aan elkaar vergroeid. Als de bomen goed groeien kan het snel gaan. Jouw planten zijn een stik steviger dan die lindetjes van mij. Dus die moeten veel meer in dikte toenemen om te vergroeien. Hou inderdaad dan jaar maar aan, om te kijken of het vergroeid is. Leuk trouwens. Ik heb ook een bosje lindes nu tegen elkaar aan staan; Als eea aanslaat ga ik wel een draadje openen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10422

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Met draad lukt wel, heb ik van het voorjaar gedaan met twee forsythia's
De stammen zijn nu al aan elkaar gegroeid maar het waren dunne stammetjes :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10424

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4

dea schreef : Dat bedoel ik idd, beschutten tegen de wind, regen, goed de watergift regelen, niet teveel niet te weinig. Ook nog niet voeden, of heel lichtjes, misschien met een wortelstimulator.
Ik weet niet hoe hoog ze nu zijn, maar op de 1e fotos zien ze er lang en dun uit, en dat icm harde wind......

Dat draad moet ook wel lukken. Ken het niet.
Raffia verkopen ze echt in de meeste tuincentra of zelfs bouwmarkten wel. Vreemd dat ze die bij jou niet hebben.


Hm ik heb het boompje nu in een klein tuintje staan, dus in de volle grond.
Je geeft aan dat hij ook beschut moet zijn tegen de regen, er mag dus geen vocht bij komen begrijp ik?
Als dat het geval is, dan kan ik het boompje denk ik beter in een binnen pot zetten.
En valt stekpoeder ook onder wortelstimulator?

Ik vond het ook vreemd dat het niet verkocht werd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet bij de bouwmarkt langs ben geweest omdat ik gisteren afhankelijk was van de bus :P
Maar hennep is ook een natuurlijk product, dus ik zou het vreemd vinden als dit niet zou lukken.

leatherback schreef : Ik heb in het vroege voorjaar als test 2 zaailingen van Linde tegen elkaar gezet, en die zaten met 2 maanden aan elkaar vergroeid. Als de bomen goed groeien kan het snel gaan. Jouw planten zijn een stik steviger dan die lindetjes van mij. Dus die moeten veel meer in dikte toenemen om te vergroeien. Hou inderdaad dan jaar maar aan, om te kijken of het vergroeid is. Leuk trouwens. Ik heb ook een bosje lindes nu tegen elkaar aan staan; Als eea aanslaat ga ik wel een draadje openen..


Ik hou zelf ook wel van experimenteren en ik hoop dat dit een beetje een mooi resultaat gaat geven, maarja of het echt mooi is geworden zie je pas als de boom volwassen begint te worden.
Het zal wel een behoorlijke poos duren voordat de bast echt mooi op elkaar aansluit.

bladgroen schreef : Met draad lukt wel, heb ik van het voorjaar gedaan met twee forsythia's
De stammen zijn nu al aan elkaar gegroeid maar het waren dunne stammetjes :)


Zo, dat is behoorlijk snel zeg!
Die van mij zijn ook behoorlijk dun, zo'n 1cm dik.
In het voorjaar gaat zoiets natuurlijk wel sneller :P


Ik heb bij dit bericht 6 foto's toegevoegd.
Zoals jullie zien heb ik de takken gelijk even gebogen met de zelfde draad, doe ik hier goed aan of kan dit juist voor extra problemen zorgen? Duurt het hier bijvoorbeeld extra lang door?

Ook viel het me op tijdens het maken van de foto's dat er een aantal bladeren op de kop zitten, waarschijnlijk door de wind.
Kan ik deze bladeren het beste wegsnoeien of juist lekker laten zitten?
Het boompje heeft in een plantenbak gestaan waar ook wel eens schapen langs lopen, het kan ook zijn dat zij de boosdoeners zijn geweest.
En kan het eigenlijk kwaad om nu alle bladeren weg te snoeien zodat hij misschien nog nieuwe bladeren gaat maken? Is dit onverstandig omdat hij op die manier minder voeding op gaat nemen, of juist verstandig zodat het boompje zijn energie in de wortels en het herstel gaat steken?

Jullie begrijpen het al, ik heb weer allemaal vragen :P Tips en opmerkingen zijn in elk geval welkom!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10425

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

De planten gewoon in de tuin laten staan. Regen is geen probleem. Niet ontbladeren. Gewoon laten groeien. Tenzij je veel wortels hebt verwijderd isbwortelstimuleren niet nodig, en nee, dat is niet geljk stekpoeder.

Gewoon in een hoek vd tuin zetten, en volgend jaar weer kijken, verder met rust laten. Nature knows..

Bij het bekjen van de foto,s.. Even in de gaten houden. Het touw is vrij zwaar, bij stamverdikking breekt dat niet weg. Dat is het voorvdeel van raffia, dat is veel zwakker. Ingroeien is een risico. Echter, als je de stam dan nog laat vedubbelen, is het ingroei ook wel weg. Je moet alleen voorkomen dat er een rand bovenaan het draad gaat onstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Re: Hulp gevraagd bij nieuwe aanwinst 11 jaren 10 maanden geleden #10426

  • Arjen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Hey,

Dat is voor mij goed nieuws, anders had ik hem namelijk weer moeten verpotten terwijl het boompje nu eindelijk tot rust kan komen.
Verder zal ik het boompje vanaf nu helemaal met rust laten (uiteraard wel naar de bewatering kijken, vooral op warme dagen).

leatherback schreef : Je moet alleen voorkomen dat er een rand bovenaan het draad gaat onstaan.


Dit is toch eigenlijk niet te voorkomen als het gebeurt? Of houd dit in dat ik het boompje in dat geval opnieuw moet inwikkelen?

Uiteraard laat ik het draad er nu lekker omheen zitten, maar voor in de toekomst zal ik toch nog even opzoek gaan naar Raffia.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts