In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

blad uitval 11 jaren 8 maanden geleden #12019

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
bij deze nog enkele foto's

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad uitval 11 jaren 8 maanden geleden #12020

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Op de foto ziet het eruit alsof de grond erg nat is, lijkt me wel veel potgrond, lijkt me niet echt een drainerend grondmengsel en houdt veel water vast (als ik het goed zie zo).

Zoals jij zegt, geef je hem water als hij licht vochtig is. Het kan natuurlijk makkelijk zijn dat de bovenste laag droog(licht vochtig) is bv. door de wind, terwijl daaronder het nog hartstikke vochtig is.

Probeer hier eens de bekende sateprikker methode voor: stop een sateprikker in de grond, laat deze ong. 15 minuten staan en haal hem er daarna uit. Je ziet dan bij de sateprikker of er grond aan blijft plakken en ook of het onder de bovenste laag grond nog nat is. Zo weet je wanneer je moet bewateren en wanneer niet.

Tropische bomen houden niet zo van natte voetjes, (ben geen expert in serissa, heb er zelf geen) maar mijn tip: laat de grond eerst wat uitdrogen voordat je weer water gaat geven! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by YouriVanPinxteren.

blad uitval 11 jaren 8 maanden geleden #12024

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
ok bedankt! ik had zover nog niet gedacht, maar het maakt dus niet zoveel uit of de "zichtbare laag" helemaal droog is zolang de grond eronder nog vochtig is. Aangezien ik een beginner ben, ging ik enkel af op de toplaag.. Dus zolang er nog grond blijft plakken aan de prikker, niet bewateren, zelfs niet indien de toplaag volledig droog is?
hopelijk komt hij erdoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 8 maanden geleden #12026

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik denk dat het voor de boom juist prettig was geweest om in deze warmere periode naar buiten te gaan en op een halfzonnige (ochtendzon/avondzon) plek te staan, veel gezonder. ik geloof niet dat er veel aan je grondmensel mankeert,iig akadama met een potgrond aangevuld met scherp zand. Kon ook wel stekgrond zijn? Voor binnen en buiten goed te doen want droogt niet snel uit als hij wat beschut staat, alleen bij constant regen zal je 'm dan beschut moeten zetten. Ik zou 'm alsnog voor het restant van de zomer zoveel mogelijk in halfzon/zon zetten (afhangend van de hoogte van de temp) In ieder geval niet bemesten op dit moment denk ik. Hopelijk komt ie erdoor en kun je er nog tijden plezier van hebben. Het is er iig 1 die, zo lijkt het, de winter binnen ook wel redelijk door zou kunnen komen als je hem regelmatig besproeit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 8 maanden geleden #12028

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
dus best gewoon langer wachten met bewateren zodat de grond droger blijft en regelmatig besproeien.
Wanneer is het best om hem te besproeien en hoe vaak?
Aangezien hij het ook goed buiten zou doen, veronderstel ik dat het geen kwaad kan dat hij in een lichte bries staat wanneer de kamer verlucht wordt?
Nu je het hebt over de winter, vroeg ik me af bij welke min-max temperatuur ze het best staan (aangezien dan ook de verwarming zal branden)?
alvast bedankt voor de nuttige responsen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 8 maanden geleden #12033

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Eigenlijk is het voor alle bomen het beste om in de zomer buiten te staan. Daar krijgen ze veel meer licht, wat uiteindelijk de branstof is voor de plant om in leven te blijven. Tevens heb je betere luchtcirculatie.

Wat betreft in de wind staan in de kamer: Eventjes is geen probleem. Echter continue in de toch staan is funest. Daar houden planten helemaal niet van.

Belangrijk is: Veel licht (Nu geen directe zon; de plant kan dat nu niet hebben, maar een plek in de schaduw in de tuin wel bv) en de aarde licht laten drogen voor je water geeft. Hoe droog.. Dat is een ervaringszaak. De sateh prikker in de grond doen en kijken of die wat vochtig is als je hem er uit haalt is een goede tip. Het gaat niet om het kleven van aarde, maar het verkleuren van het stokje; Vochtig hout is iets donkerder. Als hij niet verkleurd is hij eigenlijk net iets te droog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 8 maanden geleden #12041

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46

empero schreef : dus best gewoon langer wachten met bewateren zodat de grond droger blijft en regelmatig besproeien.
Wanneer is het best om hem te besproeien en hoe vaak?

Nu je het hebt over de winter, vroeg ik me af bij welke min-max temperatuur ze het best staan (aangezien dan ook de verwarming zal branden)?
alvast bedankt voor de nuttige responsen!


Ik denk dat 2 keer per week (als ie binnen staat met de verwarming aan) geen overbodige luxe is in een kamer waar de verwarming brandt. Qua temp schijnt ie wat veeleisender te zijn, niet onder de 18 graden en niet boven de 20 maar ga ervan uit dat een paar graden eronder of ervboven niet veel uitmaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 7 maanden geleden #12403

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb jullie adviezen opgevolgd en denk dat mijn bonsai erdoor aan het komen is!

Eén van de zes takken begint heel hard te bloeien en groeien. Ik begrijp wel niet waarom de andere (nog) niet heropleven.. Of misschien is dit een kwestie van afwachten?
Ik merk wel dat de randen van sommige blaadjes verdrogen en deze dan slap gaan hangen. Dit is niet zo bij allemaal, maar toch bij enkele. Ik las op internet dat dit kon liggen aan luchtvochtigheid, de kamer wordt nochtans vaak verlucht en ik zorg ook dat er wat water is in de onderschaal van de bonsai. Tips of adviezen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 7 maanden geleden #12438

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heb je misschien enkele foto's?

je kan misschien wat benevelen om extra vochtigheid te creeren rond de boom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bedraden 11 jaren 7 maanden geleden #12671

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
bij deze enkele foto's. Het is dus voornamelijk 1 tak die heropleeft, de andere blijven gewoon hun enkele resterende droge blaadjes hebben.. Ik besproei hem ook af en toe, maar er groeien enkel nieuwe blaadjes aan die ene tak, de rest lijkt niet te reageren..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts